۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83173251
T T
۰ نفر

هميار مشاور در تمامي مدارس كشور فعال مي شوند

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83173251
هميار مشاور در تمامي مدارس كشور فعال مي شوند

ساري – ايرنا - مدير كل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: درسال تحصيلي جديد(98-99)، تمامي مدارس كشور حداقل يك هميار مشاور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مسعود شكوهي روز چهارشنبه در نخستين همايش ملي هميار مشاور كه به ميزباني مازندران در ساري برگزار شد اعلام كرد: براي سال تحصيلي آتي، با حمايت وزير آموزش و پرورش اعتبار ويژه براي همه استان ها در حوزه هميار مشاور و آسيب هاي اجتماعي اختصاص مي يابد و اين طرح عملياتي مي شود.
وي با اشاره به حساسيت دانش آموزان در سنين مقطع متوسطه اول از لحاظ بهداشت روان، گفت: اجرايي شدن طرح هر كلاس يك هميار مشاور در مدارس دوره متوسطه اول يكي از برنامه هاي جدي وزارت آموزش و پرورش است كه بخشي امسال و به صورت كامل از سال تحصيلي آينده اجرايي مي شود.
شكوهي با توصيف روح حاكم بر سند تحول بنيادين و برنامه درسي ملي، مهمترين وظيفه آموزشي و پرورش را تربيت يك انسان به تمام معنا دانست و اعلام كرد: تمام اسباب دست اندركار براي اين مهيا شده است كه خروجي آموزش و پرورش، تربيت يك فرد متعادل،شايسته و تمايز يافته باشد.
وي ضمن تاكيد بر اهميت حوزه بهداشت روان اظهار كرد: اينكه دانش آموزان پس از خروج از مدرسه و 12 سال تحصيل به يك شايستگي و تمايز يافتگي دست پيدا كنند و بتوانند بدور از فضاي آسيب از عهده كار خودشان برآيند موفقيت عملكردهاي حوزه بهداشت روان و مشاوره است.
مديركل تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: همياران مشاور در مدرسه پل ارتباطي خوبي بين همسالان و مشاور مدرسه هستند و توصيه مي شود كه آنها با همسالان خود تعامل خوبي برقرار كنند، راز دار خوبي باشند و با حوصله خوب بشنود.
وي تاكيد كرد: به اين ترتيب همياران دانش آموز قطعا مي توانند ما را به وظيفه اصلي نظام آموزشي و پرورشي رهنمون سازند.
گفتني است نخستين همايش سراسري هميار مشاور كشوري با حضور دانش آموزان، مشاوران واساتيد دانشگاهي سراسر كشور صبح امروز براي مدت 2 روز در پلاژ فرهنگيان ساري آغاز بكار كرد.
منظور از هميار مشاور استفاده از ظرفيت دانش اموزي براي ارتباط موثرتر با دانش آموزان ، آگاهي سازي و توانمند سازي دانش آموزان توسط جنس خودي است.
مديركل آموزش و پرورش مازندران گفت: از سراسر كشور 250 مقاله به دبيرخانه همايش رسيد كه از اين بين 10 مقاله و 40 پوستر برتر تجليل خواهند شد.
عسگري نيكزاد با بيان اهميت نقش همياران مشاور در مدارس كشور شخصيت همياران مشاور را براي انجام امور مشاوره اي حائز اهميت دانست و افزود: همياران مشاور در مدارس مي توانند رويكرد مشورت را با زبان نرم گسترش دهند.
وي با اشاره به اينكه تمامي دستگاهها در اجراي فرآيند هاي فرهنگي اعتبار دريافت مي كنند اما نقش آموزش و پرورش در اين ميان مهمتر است، تصريح كرد: استفاده از ظرفيت هاي دانش آموزي براي پيشبرد اهداف كلان آموزش و پرورش بسيار مفيد است و هر زمان از مشاركت دانش آموزان بهره برديم طرح هاي آموزشي و پرورشي بهتر به سرانجام رسيد.
وي انجام كار فرهنگي، هنري و تربيت ديني را از اهداف آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: طرح هميار مشاور كه دبيرخانه ملي آن در مازندران راه اندازي شده است مي تواند در ارتقاء سلامت روان و تقويت توانمندي فردي و اجتماعي نقش موثري داشته باشد.
نيكزاد نقش مهم دانش آموزان در تصميم سازي ها را غير قابل انكار خواند و خاطر نشان كرد: ترويج فرهنگ مشاوره در بين دانش آموزان مي تواند مهارت هاي زندگي اجتماعي را در سطح مدارس استان افزايش دهد.
**تنها تشكيلات دانش آموزي ناظر برخود است
معاون پرورشي آموزش و پرورش مازندران نيز گفت: به دليل اهميت بحث مشاوره و اينكه در چارت نيروهاي انساني امكان تخصيص نيرو براي اين امر نبود و همچنين به منظور ايجاد فرصتي براي توانمندي دانش آموزان در سازگاري با جامعه و ارتقاي سازگاري با محيط اين طرح اجرايي شد.
شعباني گفت: اين طرح تنها تشكيلاتي براي كشور است كه دانش آموز مي تواند ناظر بر خود باشد و در كاهش استرس، كنترل خشم، تاب آوري و مديريت بحران به همديگر كمك كنند.
وي با اشاره به فعاليت دبيرخانه همايش در مازندران گفت: هر مدرسه در استان مقرر شده است هفت تا هشت دانش آموز و يك سرتيم هميار مشاور و هر كلاس يك هميار داشته باشد.
وي محبوبيت اجتماعي و علم آموزي را از جمله شاخص هاي هميار مشاور برشمرد و گفت: مدارس بيشتر آسيب پذير در اولويت هستند و امروز در مازندران سه هزار نفر در مدارس هميار مشاورند و سال بعد اين طرح اجباري مي شود.
7335/1899
۰ نفر