۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83173235
T T
۰ نفر
لوبلاگ: هدف نشست آمریكایی ورشو تحقیر اروپا است

تهران - ایرنا - تارنمای 'لوبلاگ' در مطلبی، برگزاری نشست ورشو را تلاش نمادینی از سوی آمریكا نه با هدف منزوی كردن تهران بلكه تحقیر اروپا و ضربه فاجعه آمیزی به موضع این اتحادیه در قبال ایران تفسیر كرد.

به گزارش ایرنا، در این مطلب كه به قلم 'الدار ممدوف'مشاور سیاسی پیشین سوسیال دموكرات ها در كمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا با عنوان 'هدف پمپئو بروكسل و نه تهران' آمده است: 'مایك پمپئو' وزیر امور خارجه ایالات متحده طی سفر به خاورمیانه، از برگزاری نشست بین المللی در 'ورشو' پایتخت لهستان در 14 - 13 فوریه(24 تا 25 بهمن) خبر داد و هدف از برگزاری آن را ترویج 'آزادی، صلح و ثبات' در خاورمیانه خواند. اما به نظر می رسد چنین نشستی، با توجه به لفاظی های وی، برای مقابله با رفتارهای ایران در منطقه باشد.
در ادامه این مطلب تصریح شده است: بی شك كسانی كه در این نشست شركت می كنند، از ایالات متحده می خواهند تحریم های سنگین علیه ایران را بردارد. با این حال، این كاملا مخالف پیام پمپئو در سخنرانی قاهره است كه گفت: ایالات متحده انتظار دارد متحدان بیشتر همكاری كنند و از 'دیپلماسی' برای از میان برداشتن ردپای ایران در سوریه استفاده كنند'.
هرچند پمپئو برای رسیدن به این هدف هیچ اشاره ای به راهبرد ویژه واشنگتن نكرد زیرا اساسا هیچ راهبردی وجود ندارد.
نقطه عطف نشست ورشو در واقع زدن سیلی به صورت بروكسل (مقر اتحادیه اروپا)، برلین و پاریس است.
'فدریكا موگرینی' به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همراه با بریتانیا، فرانسه و آلمان متعهد شده اند كه برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) را نجات دهند. آنها مخالفت تحریم های یك جانبه آمریكا هستند و به نظر نمی رسد دیدگاه آنها با واشنگتن بر سر اینكه ایران تنها مشكل خاورمیانه است، یكی باشد.
از طرفی دیگر، لهستان، تحت حكومت ملی گرا و پوپولیستی كنونی، مایل به همكاری با آمریكا در اجرای چنین طرح هایی است.
ورشو پیش از این هم با بروكسل بر سر پیروی از قوانین و مقررات اساسی اتحادیه اختلاف داشته است.
لهستان خود را شریك ممتاز ایالات متحده در اروپا می داند و به نظر می رسد هزینه های مخالفت با بروكسل و همكاری با ایالات متحده در برابر ایران را پذیرفته است.
عامل بعدی اسراییل است. اسراییل از حمایت اتحادیه اروپا از توافق ایران و همچنین نپذیرفتن اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل و انتقاد از شهرك سازی هایش در سرزمین های اشغالی از سوی اتحادیه اروپا خشمگین است.
بنابراین با تقویت روابط با مجارستان، ایتالیا و لهستان نسبت به تضعیف اتحادیه اروپا گام برداشته است. بنابراین برگزاری نشست ورشو به شكل نمادین طراحی شده تا ضربه فاجعه آمیزی به موضع مشترك اتحادیه اروپا در مورد ایران وارد می كند.
با این حال، تراژدی اصلی این است كه اتحادیه اروپا علیرغم حمایت از برجام، تاكنون نتوانسته نسبت به راه اندازی سازو كار ویژه مالی برای تسهیل تجارت با تهران گام مثبتی بردارد.
چند ماه پس از تصویب تصویب سازوكار ویژه مالی (اس پی وی)، به دلیل ناتوانی در یافتن كشور میزبان سازوكار این طرح در حد یك پروژه باقی مانده است. در عین حال، در 9 ژانویه (دی ماه)، اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی علیه ایران به ادعای تلاش برای ترور در خاك اروپا تحمیل كرد.
بلافاصله پس از آن، فرانسه در بیانیه ای خواستار توقف موشك های بالستیك قادر به حمل سلاح های هسته ای شد.
تنش دیگر روابط ایران و اروپا از انجا بالا گرفت كه 'علی شمخانی' دبیر شورای امنیت ملی، اعلام كرد فرصت اروپا برای تعهد خود در مورد برجام به پایان رسیده است. هرچند چنین لحنی نشانه خروج قریب الوقوع ایران از برجام نیست. اما همانگونه كه 'محمد علی شعبانی' تحلیلگر امور ایران هشدار داد چنین تغییری در موضع شخصیت میانه رویی مانند شمخانی، نشان دهنده افول حمایت ایران از برجام است.
چنین چیزی باید سبب نگرانی اتحادیه اروپا شود. ادعای برنامه موشكی یا اتهام فعالیت سرویس های اطلاعاتی ایران در اروپا بطور قطع باید مورد مذاكره اروپا و ایران قرار گیرد. اما نباید حمایت از برجام را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا تضاد قابل ملاحظه ای میان تحریم های جدید وضع شده از سوی اتحادیه اروپا و توقف تلاش برای راه اندازی 'اس پی وی' وجود دارد. اگر برخی مقامات اروپایی، به ویژه طرفهای انگلیسی، فرانسوی و آلمانی فكر می كنند كه تشدید لفاظی با ایران موجب خوشایند واشنگتن می شود و بدین ترتیب می توانند امتیازهای هرچند اندكی برای برجام بگیرند، خود را فریب می دهند.
در نهایت می توان گفت نقطه عطف نشست ورشو انزوای ایران نیست و بیشتر تحقیر اتحادیه اروپا است. بنابراین، اتحادیه اروپا با یك انتخاب قاطع مواجه است. یا سازوكار ویژه را راه اندازی و در برابر تحریم های احتمالی ایالات متحده ایستادگی كند یا تحت فشار آمریكا قرار گیرد و ارتباط خود با ایران را كاهش دهد.
اما این برجام است كه بیش از همیشه در معرض خطر است و در نهایت، این مساله به توانایی اتحادیه اروپا باز می گردد كه نقشی راهبردی در سطح جهانی ایفا و به طور موثری از نظم بین المللی محافظت كند.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آمریكا روز جمعه 22 دی ماه در جریان سفر خاورمیانه ای خود در گفت وگو با شبكه خبری 'فاكس نیوز' از برگزاری یك گردهمایی بین المللی با تمركز بر فعالیت های منطقه ای ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان خبر داد.
'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واكنش به اعلام برگزاری كنفرانس ضد ایرانی در لهستان از سوی پمپئو، به كشور میزبان و شركت كنندگان كنفرانس در توئیتی یادآوری كرد: كسانی كه در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریكا شركت كرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران قوی تر از همیشه است. دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاك كند: در حالیكه ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این كشور اكنون میزبان یك سیرك درمانده ضد ایرانی می شود.
'عباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه نیز در این پیوند اعلام كرد: ۱۸۹۲ لهستانی از سال ۱۹۴۲ میلادی تاكنون در قبرستان لهستانی‌ها در تهران آرمیده‌اند. بیش از یكصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های كار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است كه احترام میهمانان خودرا نگاه داشته‌اند.
اروپام ** 7276 ** 1071
۰ نفر