۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83173167
T T
۰ نفر
طرح مطالعاتي سنجش از دور وضعيت هواي قم اجرا مي شود

قم - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست قم گفت: طرح مطالعاتي سنجش از دور وضعيت آلودگي هواي قم با استفاده از فناوري هاي ماهواره اي پس از تصويب در كارگروه هاي تخصصي به مرحله اجرا درخواهد آمد.

سيد رضا موسوي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت 29 دي ماه، روز هواي پاك، افزود: با اجراي اين طرح مطالعاتي، زمينه هاي پايه اي آلودگي هواي قم مشخص مي شود و مسئولان استان با درصد دقت بالايي مي توانند براي رفع آن اقدام كنند.
وي بيان كرد: يكي از مهمترين راهبردهاي اداره كل حفاظت محيط زيست قم، پايش مستمر وضعيت هواي استان و ارائه راهكارهاي لازم براي رفع آلودگي هاي شيميايي و گرد و خاك موجود در آن است كه در اين زمينه از تمام ظرفيت هاي موجود به ويژه رسانه ها و تشكل هاي مردم نهاد براي آگاهي بخشي عمومي به شهروندان استفاده مي شود.
وي ادامه داد: در همين رابطه همايش بزرگداشت روز هواي پاك در قم روز شنبه بيست و نهم دي ماه با حضور استاندار در سالن همايش هاي شهرداري قم برگزار خواهد شد.
موسوي همچنين در خصوص اهميت كيفيت سوخت خودروها در بهبود شاخص هاي پاكي هوا، گفت: به منظور كاهش آلودگي هاي شيميايي در هواي قم، تمام جايگاه هاي سوخت رسان استان تا پايان سال به بنزين با كيفيت يورو چهار مجهز مي شوند.
وي بيان كرد: استفاده از دستگاه هاي سنجش آلودگي هوا كه به صورت آنلاين وضعيت هواي قم را رصد مي كنند نيز در دستور كار اداره كل حفاظت محيط زيست استان قرار دارد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليت هاي اين اداره كل از ابتداي سال جاري تاكنون افزود: در اين مدت از ميان 659 درخواست تاسيس و بهره برداري واحد صنعتي با 17 درخواست مخالفت و براي بقيه واحد ها با لحاظ شرايط زيست محيطي مجوزهاي لازم صادر شد.
موسوي ادامه داد: همچنين يكهزار سركشي از واحدهاي صنعتي استان به عمل آمد و از 204 واحد نيز نمونه برداري براي بررسي سطح آلاينده هاي صنعتي انجام گرديد.
مديركل حفاظت محيط زيست قم گفت: براساس قانون مسئوليت تشخيص صنايع آلاينده را برعهده داريم كه با استفاده از شيوه نامه اي مشخص واحدهاي صنعتي استان را بررسي و واحدهاي آلاينده را به مراجع قانوني معرفي مي كنيم.
وي بيان كرد: همچنين در اين مدت به 172 تخلف در حوزه محيط زيست جانوري رسيدگي شد و 48 متخلف شناسايي و به مراجع قانوني تحويل داده شدند.
وي ادامه داد: آزادسازي سه هزار و 637 جانور از نوع عقرب و ساير جانوارن شكاري و وحشي در زيستگاه هاي اصلي از ديگر فعاليت هاي اين اداره كل در اين مدت بود.
موسوي گفت: در همين رابطه 9 قبضه سلاح از شكارچيان كشف و ضبط و از تخريب يك و نيم هكتار از اراضي تحت كنترل اداره كل حفاظت محيط زيست استان، جلوگيري شد.
وي ادامه داد: در زمينه حقوقي نيز براي 49 واحد صنعتي استان پرونده تشكيل شد كه 14 مورد آن در حال رسيدگي مي باشد و بقيه مختومه شده است.
وي همچنين در خصوص موضوع مشاهده شماري از حيوانات وحشي به بخش هايي از شهر قم گفت: موضوع ورود حيوانات وحشي به زيستگاه انساني مطلب تازه اي نيست اما اداره كل محيط زيست به دليل حساسيت موجوع آن را به دقت دنبال مي كند و يگان حفاظت اين اداره كل آمادگي دارد تا به صورت شبانه روزي به گزارش هاي مردمي در اين زمينه رسيدگي نمايد.
مديركل حفاظت محيط زيست قم گفت: مشاهده دو گرگ در محدوده شهرك مهديه قم مورد توجه اين نهاد بوده و گشت حفاظت محيط زيست در منطقه حاضر و بررسي هاي لازم را انجام داده است.
وي با اشاره به اين كه حضور حيوانات در مناطق شهري بيشتر به منظور تغذيه صورت مي گيرد، افزود: شهروندان در صورت مشاهده اين جانواران بايد از هرگونه اقدامي كه موجب تحريك آنان مي شود پرهيز و مورد مشاهده شده را به اداره كل حفاظت محيط زيست اطلاع دهند تا ماموران اين نهاد با استفاده از سلاح هاي بيهوشي و ساير امكانات خود، جانور مشاهده شده را از منطقه دور كنند.
وي همچنين پيرامون موضوع ورود باطري هاي فرسوده به استان قم براي بازيافت سرب نيز گفت: در طول سال هاي اخير براي ساماندهي اين واحدها و تجهيز آنان به امكانات سنجش و كنترل آلودگي اقدامات گسترده اي انجام شده است.
موسوي افزود: بايد نسبت به وضعيت اين واحدها حساس باشيم اما نيازي به ايجاد نگراني نيست، چرا كه اكنون 10 واحد بازيافت سرب در قم تحت نظارت اداره كل حفاظت محيط زيست استان هستند و وضعيت فني اين واحدها به صورت مستمر رصد مي شود.
وي در پايان جلسه با اشاره به اين كه هيچ گونه تقابلي ميان اقتصاد و محيط زيست وجود ندارد گفت: برداشت ما اين است كه اجراي دقيق اقتصاد مقاومتي ارتباط مستقيم با رعايت مولفه هاي محيط زيستي دارد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: شكوفايي ظرفيت اقتصادي استان در حوزه گردشگري محقق مي شود و افزايش واحدهاي صنعتي در قم به خصوص واحدهاي پر آب بر با محيط زيست به هيچ عنوان همخواني ندارد.
7405/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها