۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83173090
T T
۰ نفر

مجوز واردات دام زنده صادر شد

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83173090
مجوز واردات دام زنده صادر شد

بوشهر- ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان دامپزشكی گفت: این سازمان در راستای تامین نیاز گوشت قرمز با انجام الزام های بهداشتی و نظارتی مجوز واردات دام زنده را صادر كرده است.

به گزارش ایرنا، رفیعی پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: نیاز داخلی كشور به گوشت قرمز سالانه 100 تا 150 هزار تن است كه تولید داخلی جوابگوی مصرف نیست براین اساس مجبور به واردات این ماده پروتئینی هستیم.
وی بیان كرد: در همین راستا بوشهر به عنوان استان پایلوت در انتقال دام سبك (گوسفند و بز) با كشتی از كشورهای با سطح بهداشتی بالا مانند استرالیا، نیوزلند و برزیل مشخص شده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: برهمین اساس كشور قطر در این بخش سرمایه گذاری های لازم را انجام داده و باید دام در مراكز قرنطینه مشخص شده از سوی سازمان دامپزشكی تخلیه شود.
رفیعی پور تاكید كرد: واردات دام زنده به كشور طرح جدیدی است كه اجرای آن برای استان بوشهر از نظر تجارت و اقتصاد می تواند كمك بزرگی به شمار آید.
وی اضافه كرد: همچنین 100 هزار راس دام سنگین برای بندر چابهار سیستان و بلوچستان و 30 هزار راس دام از استانهای غربی از جمله آذربایجان غربی وارد كشور می شود.
رفیعی پور گفت: همچنین در زمان كوتاهی پنج هزار راس دام سبك با هواپیما از كشور رومانی به كرج وارد و در كشتارگاه كشتار می شود.
وی اضافه كرد: در حوزه دامی برای تامین گوشت باید به سمت بهتر گزینی دام به این معنی كه دامها با سرعت رشد و مقاومت بیشتر در شرایط سخت اقلیمی و چند قلو زا باشند و تولید به حدی برسد كه نیازی به واردات 130 تا 140 هزار تن نباشیم.
این مقام مسئول گفت: روزانه 100 تا 150 هزار تن واردات گوشت گرم و سالانه 130 هزار تن گوشت منجمد برزیلی در كشور توزیع می شود ولی نوسان ارزی باعث شده این التهاب به وجود آید.
وی بیان كرد: در زمان حاضر مشكلی در خصوص ذخیره استراتژیك مرغ و گوشت در كشور وجود ندارد و براساس جوجه ریزی انجام شده در 2 ماه آخر سال در حوزه تامین مرغ نیاز مردم با تولید داخلی تامین شود.
وی یادآورشد: با توجه به جوجه ریزی های انجام شده در ماه بهمن 200 هزار تن گوشت مرغ در كشور تولید می شود كه این میزان با توجه به مصرف 170 هزار تن مازاد بر مصرف است.
رفیعی پور افزود: امسال كانون بیماری های مشترك انسان و دام از جمله تب مالت، سیاه زخم، هاری و مشمشه 37 درصد نسبت به پارسال كاهش یافته است.
وی در خصوص آنفلوآنزای مرغی گفت: در سالجاری با كاهش 99.5درصد كانون های این بیماری در كشور نسبت به سونامی و طغیان سال گذشته موفقیت چشم گیری به ثبت رسیده است.
رفیعی پور در زمینه تولید واكسن اظهارداشت: وابستگی كشور به واكسن های وارداتی كم است و بیش از 95درصد آنها در كشور به وسیله متخصصان داخلی و دانش بومی ایرانی تولید می شود.
وی در رابطه با صادرات محصولات پروتئینی گفت: ایران در زمینه تولید ماهی قزل آلا رتبه اول دنیا را دارد و تلاش می شود رقم مناسبی از این محصول صادر شود.
رفیعی پور اضافه كرد: در حوزه آبزیان 200 هزار تن محصول صادر می شود كه از این میزان 30 تا 40 هزارتن میگوی پرورشی است.
وی بااشاره به اینكه پرورش ماهی در قفس از جمله پروژه های اقتصاد مقاومتی است گفت: هدف جهاد كشاورزی تولید 300 هزار تن ماهی است كه در زمان حاضر 100 تا 120 هزار تن ماهی در قفس در كشور تولید می شود.
وی اضافه كرد: مجموع هزینه های استانی و ملی دامپزشكی 9هزار و 300 میلیارد ریال است كه در زمینه های مختلف بهداشتی و ایمنی در راستای حفاظت از سرمایه دامی و حوزه سلامت جامعه هزینه می شود.
معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: در 30 سال گذشته مجموع تولید كشور از 40 هزار تن به یك میلیون و 200 هزار تن در بخش پرورش و صید و صیادی افزایش یافته است.
رفیعی پور افزود: استان بوشهر موفقیت ملی در حوزه پرورش میگو كسب كرد و حتی یك مورد بیماری لكه سفید از آن گزارش نشده است.
وی بیان كرد: تاكنون بیش از 21 هزار تن میگوی پرورش در استان بوشهر تولید شده است.
رئیس سازمان دامپزشكی گفت: در سالجاری چهارمیلیون كیلوگرم مواد پروئتینی غیربهداشتی با حكم دادستان جمع آوری و معدم شده است.
6047/6045
۰ نفر