۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲
کد خبر: 83173039
T T
۰ نفر
اقدامات پرورشی در مدارس بدون آسیب شناسی اثر گذار نیست

ساری - ایرنا - مدیركل فرهنگی، هنری ، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اعلام این كه بسیاری از برنامه های پرورشی در مدارس بدون توجه به نوع آسیب ها و اثرات آنهاست، گفت: اقدامات پرورشی بدون آسیب شناسی اثرگذار نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رمضانی روز چهار شنبه در مراسم آغاز به كار نخستین همایش همیاران مشاور در ساری افزود: متاسفانه آسیب شناسی كارشناسانه از تهدیداتی كه متوجه دانش آموزان است، یكی از حلقه های مفقوده در برنامه ریزی توانمند سازی دانش آموزان بوده است.
وی یكی از اهداف اجرای طرح همیار مشاور در مدارس را پر كردن خلا موجود برای آسیب شناسی دانست و گفت: انتظار از مشاوران و همیاران مشاور این است كه در كارگاههای آموزشی و سمینار هایی كه برگزار می شود با فراگیری آموزش های لازم، آسیب شناسی در مدارس را در اولویت قرار بدهند.
رمضانی افزود: باید آسیب های اجتماعی پیدا و پنهان كه دانش آموزان را در لایه های مختلف تهدید می كند شناسایی و راهكار مناسب برای مقابله با آن اندیشیده شود تا برنامه هایی كه ارائه و اجرا می شود بر اساس آسیب شناسی باشد.
وی آسیب شناسی را گام نخست و پیش نیاز برای برنامه ریزی مناسب در سطوح مختلف پرورشی دانست و اظهار داشت: نمی توان با یك برنامه كلی و وزارتی تمام دانش آموزان كشور را از آسیب های اجتماعی محافظت كرد.
این مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: كشور ما از اقوام مختلف، شرایط جغرافیای متفاوت، فرهنگ متنوع و مردمانی متمایز تشكیل شده و دانش آموزان هر منطقه از كشور با آسیب های اجتماعی متفاوتی رو به رو هستند و به همین دلیل برنامه های مشاوره و آسیب شناسی باید منطقه محور و مدرسه محور باشد.
وی با تاكید بر این كه صدور دستور العمل واحد از بالا آن هم بدون هرگونه آگاهی آسیب شناسانه منطقه ای تاكنون جز صرف هزینه های هنگفت نتیجه ای در پی نداشت، افزود: مدیر مدرسه ای كه نداند چه آسیب اجتماعی، كدام دسته از دانش آموزان را مورد تهدید قرار می دهد، جز صرف هزینه و وارد كردن بار مالی به بدنه آموزش و پرورش هیچ دستاوردی نخواهد داشت.
مدیركل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه این وزارتخانه در آسیب شناسی و ارائه راهكارهای مناسب برای اثرگذاری و كاهش تهدیدها را از طریق اجرای طرح همیاران مشاور جدی توصیف و تاكید كرد: انتظار وزارتخانه این است كه هزینه ای كه در حوزه مشاوره می شود در راستای آسیب شناسی و ارائه راهكار ها برای برنامه ریزی متناسب با دانش آموزان باشد و صرفا به برگزاری همایش و دورهمی ختم نشود.
** شركت بیش از هفت میلیون دانش آموز در برنامه های فرهنگی
رمضانی مهارت آموزی و ایجاد نشاط و شادابی را اولویت و دورنمای وزارت آموزش و پرورش معرفی كرد و گفت: امسال هفت میلیون و 100 هزار نفر در برنامه های فرهنگی و پرورشی در مدارس كل كشور شركت كرده اند كه از جمله آن حضور بیش از 2 میلیون دانش آموز در طرح پرسش مهر بوده است.
وی افزود: با این وصف، از نظر ما تعداد شركت كنندگان در برنامه های فرهنگی و هنری دغدغه نشاط و مسائل دانش آموزانی را كه در حوزه های مختلف دچار آسیب هستند، برطرف نمی كنند.
مدیركل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: همیاران مشاور دیده بان ما در حوزه آسیب های اجتماعی هستند و آسیب های موجود پیرامون دانش آموزان و مدرسه را شناسایی می كنند و برنامه های مداخله گرانه ما تابع آسیب شناسی مشاوران است.
وی این وظیفه حساس توصیف كرد و افزود: مدیران بدون مشاوران دانش آموزی هیچگاه نخواهند توانست برنامه مناسب برای آن را تدوین و اجرایی كرده و نتیجه ای از آن دریافت كنند
نخستین همایش همیار مشاور از امروز به میزبانی استان مازندران در شهرستان ساری آغاز به كار كرد و به مدت 2 روز ادامه دارد.
در این همایش دانش آموزان همیار مشاور، مشاوران مدارس و جمعی از استادان دانشگاه كشور حضور دارند.
قرار است در این همایش كارگاههای آموزشی برای دانش آموزان و مشاوران سراسر كشور برگزار شود.
7335/1654
۰ نفر