آمریكا مجبور به عقب كشیدن نیروهایش از سوریه است

آنكارا- ایرنا- دوغو پرینچك رهبر حزب وطن تركیه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در آنكارا در ارزیابی ادعای آمریكا در زمینه عقب كشیدن نیروهایش از سوریه گفت: آمریكا مجبور به عقب كشیدن نیروهایش از سوریه است زیرا هم از لحاظ اقتصادی، هم از لحاظ نظامی شكست خورده است.

رهبر حزب وطن تركیه در این گفت و گو دیدگاه های خود را در زمینه تهدید تركیه از سوی دونالد ترامپ، ادعاهای عقب كشیدن نیروهای آمریكا از سوریه و برخی مسایل منطقه بیان كرد.
وی با تاكید بر اینكه عقب كشیدن نیروهای آمریكایی از سوریه دلایل مهم اقتصادی دارد، گفت: همان طور كه ترامپ نیز در تبلیغات انتخاباتی خود گفت، آمریكا بدلیل مداخله های نظامی خود در غرب آسیا هفت تریلیون دلار هزینه كرده است و اقتصاد این كشور یك زیان هفت میلیارد دلاری را تحمل كرده و دیگر تاب بیش از این را ندارد.
او تصریح كرد: به همین علت اقتصاد آمریكا امكان به راه انداختن یك جنگ دیگر را ندارد.
پرینچك در ارزیابی وضعیت منطقه بعد از شكست تروریست ها در عراق و سوریه گفت: آینده منطقه را وحدت تركیه، سوریه، ایران و عراق تعیین خواهد كرد. گسترش همكاری بین تركیه و سوریه در تمامی زمینه ها اهمیت كلیدی دارد. در نتیجه همكاری های منطقه ای آمریكا در آستانه ترك منطقه است، پ.ك.ك به نقطه پایانی رسیده است.
رهبر حزب وطن تركیه با اشاره به حمایت های موثر ایران از كشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم گفت: مبارزه ایران با تروریسم مورد حمایت آمریكا و اسراییل در تشدید فشارها علیه ایران نقش موثری دارد و ما به عنوان یك حزب سیاسی تركیه در مبارزه موثر علیه تحریم های ایران نیز نقش داریم و معتقدیم باید در برابر این تحریم ها بایستیم. از دید ما دوستی ایران و تركیه در تعیین آینده منطقه نقش حیاتی دارد.
دوغو پرینچك در ارزیابی سیاست تركیه در سوریه و خواست این كشور برای انجام عملیات در شرق فرات و تهدید ترامپ علیه تركیه نیز گفت: ارتش تركیه نیروهای پ.ك.ك در خارج را متلاشی خواهد كرد، كشورهای منطقه و در راس آنها تركیه و سوریه اجازه نخواهند داد خواسته آمریكا و اسراییل برای تاسیس منطقه خودمختار كُرد كه اسراییل دوم خواهد بود، شكل بگیرد. هدف ارتش تركیه پاكسازی شرق فرات و منبیچ از نیروهای پ.ك.ك و داعش است و قدرت این كار را نیز دارد.
وی افزود: آمریكا قدرت و قابلیت مبارزه با این مساله را ندارد و تهدیدهای ترامپ علیه تركیه نیز توخالی است زیرا آمریكا فاقد قدرت ادامه جنگ با توسل به زور و تهدید علیه تركیه است و این موضوع بیشتر كاربرد داخلی برای آنها دارد، چرا كه كاخ سفید همواره به دنبال فریب مردم آمریكا است.
رهبر حزب وطن تركیه در باره علت عقب كشیدن نیروهای آمریكایی از سوریه نیز گفت: عقب كشیدن نیروهای آمریكا از سوریه بدلیل شكست آمریكا است. آنها به ضعف خود برای ادامه حضورشان در سوریه پی برده اند و به همین علت مجبور شدند نیروهایشان را این كشور عقب بكشند.
رهبر حزب وطن تركیه در باره رفتار آنكارا در شمال سوریه نیز گفت: دولت تركیه، مدل و رفتاری را كه به هنگام همه پرسی در شمال عراق اجرا كرد در شمال سوریه و در شرق مدیترانه نیز باید آن را اجرا كند و برای این كار می بایست با دولت و ارتش سوریه همكاری كند.
پرینچك در پاسخ به این سئوال كه تركیه در ادامه این سیاست ها تا چه میزان مُصر خواهد بود؟ گفت: تضادهای آمریكا و تركیه عمیق و گاه اساسی است، چرا كه تركیه به دلیل فشارهای اقتصادی آمریكا در باتلاق بدهی گرفتار است .
او درباره تهدیدات اخیر تركیه به خصوص تهدید تجزیه این كشور نیز گفت: تهدید به تجزیه تركیه را آمریكا و اسراییل به زبان می آورند و این تهدید در شرق مدیترانه افزایش یافته است. با لحاظ این مساله مقاومت تركیه در مقابل آمریكا در روند آتی بیش از آنكه یك ضرورت باشد یك اجبار است.
پرینچك در زمینه جایگیری ایران در كنار تركیه در مبارزه با تروریسم هم گفت: برای از میان برداشتن ترور در مرزهای جنوبی تركیه، همكاری با كشورهای ایران، سوریه، عراق و روسیه لازم و غیرقابل اجتناب است.
خاورم**2012**1144

سرخط اخبار جهان