۲۶ دی ۱۳۹۷، ۸:۱۵
کد خبر: 83172526
T T
۰ نفر
كارشناس بسكتبال: افت لیگ از چند سال پیش شروع شده بود

تهران- ایرنا- پرافتخارترین مربی بسكتبال آسیا معقتد است: كیفیت پایین لیگ برتر كشور مربوط به امسال نیست و این سیر نزولی از چند سال پیش شروع شده بود.

«مصطفی هاشمی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره دلایل كیفیت پایین لیگ برتر بسكتبال اظهار داشت: برای اینكه كیفیت بالا یا پایین یك موضوع را بررسی كنیم باید به فاكتورهای مختلف بپردازیم. من هم معتقدم لیگ برتر كیفیت پایینی دارد اما این اتفاق از چند سال پیش شروع شده و امروز به اینجا رسیده است. ما باید از 5 سال پیش شروع می كردیم و می گفتیم كه لیگ برتر سیر نزولی پیدا كرده است.
پیشكسوت بسكتبال ایران ادامه داد: آن زمان باید می گفتیم كه لیگ به مشكل خورده، در بحث اقتصادی، جذب اسپانسر و شایسته سالاری لیگ مشكل دارد و باید همان زمان جلوی این سیر نزولی را می گرفتیم. آن موقع اهمیت داده نشد و برخی دوستان در جهت منفعت خودشان برای لیگ تصمیم می گرفتند و كار نداشتند كه در آینده چه بر سر بسكتبال می آید.
كارشناس بسكتبال ایران همچنین گفت: زمانی كه یك دوچرخه در سرازیری قرار می گیرد اگر آرام آرام سرعتش را نگیریم باعث می شود كه یك جا بایستد اما 5 سال پیش جلوی آن را نگرفتیم و رفته رفته سرعتش بیشتر شد و به اینجا رسیدیم. لیگ كیفیت پایینی دارد اما این معضل برای امسال نیست از سال ها قبل نشات می گیرد.
سرمربی فصل گذشته مهرام كه با این تیم به نایب قهرمانی لیگ رسید در پاسخ به این سوال كه اكنون باید برای بهتر شدن وضعیت لیگ چه كار كرد؟ گفت: اكنون اوضاع اقتصادی نسبت به قبل متفاوت است اما باید آن را مدیریت كرد. مثل كاری كه باشگاه مهرام می كرد. قطعا همه ما می دانیم كه هیچ رئیسی نمی خواهد لیگ ضعیفی داشته باشد. رامین طباطبایی رئیس فدراسیون هم دوست ندارد لیگ برتر بی كیفیت باشد. به نظرم باید از امروز برای فصل آینده تصمیم گیری شود.
او افزود: باید یك كارگروه متشكل از افراد صاحب نظر و كسانی كه برای بسكتبال دل می سوزانند تشكیل شود. باید از همه اعضای بسكتبال نماینده هایی خوب انتخاب شوند و از امروز با توجه به شرایط و مشكلات موجود برای آینده راهكاری تعیین كنند و برنامه ریزی انجام دهند. شك نكنید اگر این افراد تاثیرگذار جمع شوند ما سال به سال نتیجه و تاثیر خروجی كارشان را در بسكتبال خواهیم دید. حتی لیگ امسال هم با یكسری تغییرات جزیی می تواند كمی تكان بخورد.
هاشمی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای رشد بسكتبال بیان كرد: برای جذب تماشاگر و پشت سر آن جذب اسپانسر باید برنامه دقیق داشت. در 7 الی 8 سال اخیر نداشتن سالن و دور بودن آزادی یك بهانه بود كه كار انجام نشود. برنامه ریزی درست و تبلیغ مناسب بارها ثابت كرد كه سالن آزادی پر هم می شود. دوباره مهرام را مثال می زنم. چرا متمایز شد؟ به دلیل اینكه ظرفیت ها را می شناخت و به خوبی همه چیز را مدیریت می كرد.
پرافتخارترین مربی آسیا افزود: جذب تماشاگر یعنی جذب اسپانسر. باید این كارگروه برای تمام این موارد برنامه ریزی كامل داشته باشد. همه هم می دانیم كه این پروسه در یك روز یا یك ماه جواب نمی دهد اما باید یك برنامه درست داشته باشد. شك نكنید اگر از امروز برای فصل بعد برنامه داشته باشیم لیگ آینده بین 30 تا 40 درصد بهتر خواهد شد. قطعا به یك ثبات و آرامش می رسیم و روند رو به رشد بهتر می شود.
هاشمی ادامه داد: به نظرم تشكیل این كارگروه خوب خیلی مهم است و فدراسیون به هیچ وجه نباید هر كسی را در آن راه بدهد. افرادی باید وارد این گروه شوند كه تصمیم هایشان برای روزهای خوب بسكتبال باشد و آینده ای خوب ترسیم كنند. لیگ ویترین تمام عیار بسكتبال است و وقتی لیگ خوب دیده شود همه چیز خوب می شود. لیگ خوب یعنی یك تیم ملی خوب، اقتصاد خوب، رشد و تعالی كه بسكتبال به آن نیاز دارد.
پیشكسوت بسكتبال ایران با اشاره به اینكه بسكتبال افراد توانمند زیادی دارد، گفت: همه دوست دارند بسكتبال رشد كند و علاقمند هستند كه كمك كنند. كسی به دنبال عنادورزی نیست و قطعا تمام افراد این خانواده چون به دنبال رشد و توسعه بسكتبال هستند، می خواهند كه كمك كنند. شاید بحث سهم خواهی مطرح شود كه طبیعی است؛ اما مهم هدف است كه رشد و تعالی خواهد بود. همه دوست داریم بهترین تصمیم ها گرفته شود و بسكتبال در بهترین مسیر گام بردارد. فدراسیون هم باید واقف باشد و از دلسوزان و كسانی كه آینده خوب برای بسكتبال می بینند، استفاده كند.
او در پاسخ به این پرسش كه در فصل جاری شرایط كدام تیم ها را بهتر می بینید؟ گفت: دو تیم با فاصله از بقیه هستند. پتروشیمی و شیمیدر شانس اول قهرمانی به حساب می آیند. سپس نفت آبادان، شهرداری گرگان و ذوب آهن هستند. دیگر تیم ها با فاصله از این ها قرار دارند. البته جذب بازیكن خارجی و آمدن آنها نیز در روند كاری هر تیمی تاثیرگذار است. با این حال معتقدم كه شیمیدر و پتروشیمی دو تیمی هستند كه شانس قهرمانی در این فصل به حساب می آیند.
ورزشی**ع-ح**1597
۰ نفر

سرخط اخبار ورزش