۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۵۳
کد خبر: 83172187
T T
۰ نفر
ایران در تامین سم و كود كشاورزی به هیچ كشوری وابسته نیست

تهران- ایرنا- معاون امور زراعی وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرد «تحریم‌ها تاثیری بر بخش كشاورزی ندارد و در صورت همكاری نكردن برخی كشورها برای تامین سموم و كود، همچنان مشكلی نخواهیم داشت».

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس كشاورز عصر سه شنبه در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی سم، كود و نهاده های كشاورزی تهران افزود: در تامین نهاده ها به 28 هزار تن سم نیاز داریم كه تا پایان آذر، 22 هزار تن سم وارد كشور شده است.
در همین پیوند، نایب رئیس انجمن تولید كنندگان سموم دفع آفات نباتی ایران بیست و سوم دی ماه به ایرنا اعلام كرد: با رفع مشكلاتی مانند وقفه واردات مواد اولیه، سموم مورد نیاز بخش كشاورزی تامین شده است و كمبودی در این زمینه وجود ندارد.
به گفته «فرید رحمتی»، با پیگیری های معاونت امور زراعی و سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد كشاورزی اكنون 80 درصد مواد اولیه انواع سموم مورد نیاز بخش كشاورزی از محل واردات و تولید داخل تدارك دیده شده است.
نیاز مصرفی سالیانه سم در كشور 25 هزار تا 30 هزار تن است كه نزدیك 25 درصد آن از محل واردات و 75 درصد در شركت های داخلی تهیه می شود.

**استاندارد تولید محصولات كشاورزی ایران؛ هفت برابر سختگیرانه تر از اروپا
معاون امور زراعی وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرد «استانداردهای تولید محصولات كشاورزی در ایران نسبت به اروپایی‌ها هفت برابر سختگیرانه‌تر است».
وی افزود: امسال 500 رقم محصول از جمله گندم، صیفی، خیار و پیاز آزمایش شد كه انحراف كمتری را نسبت به بسیاری از كشورها نشان می دهد.
این مسوول درباره سلامت برنج تولید داخل نیز گفت: در حالی كه میزان استاندارد اروپا برای آرسنیك برنج 15 صدم درصد اعلام شده، این میزان در ایران پنج دهم درصد است.
كشاورز همچنین از واردات پنج هزار و 500 بذر چغندر خبر داد و گفت: میزان واردات بذر در ماه های شهریور، مهر و آبان به اندازه پارسال بوده و كاهش نداشتیم.

** ثبت 9 هزار برند كود كیفی
معاون امور زراعی وزیر جهادكشاورزی همچنین در آیین گشایش نمایشگاه گفت: تاكنون 9 هزار برند كود كیفی با كمك بخش خصوصی به ثبت رسیده و واردات در این بخش به اندازه پارسال است.
وی وضعیت فعلی از نظر تامین نهاده ها را مناسب عنوان كرد و افزود: كود كشور از لحاظ مواد مغذی شرایط خوبی دارد.

** تحریم نشدن غذا حتی در جنگ رسمی
كشاورز گفت: حتی در جنگ‌های رسمی هم غذا تحریم نمی‌شود؛ شرایط سخت شده اما قابل حل است.
وی تاكید كرد در شرایط تحریم دولتی ها و خصوصی ها برای پیشبرد كارها باید تعامل بیشتری داشته باشند.
این مقام وزارت جهاد كشاورزی تصریح كرد: در تعامل با بخش خصوصی بنا را بر اعتماد نهاده ایم و برای اینكه شرایط سخت تر نشود تشدید روش های نظارتی در مرحله آخر قرار دارد.
به گفته وی، با استفاده از فناوری های جدید می توان بسیاری از مشكلات را حل كرد.
كشاورز تاكید كرد انجمن ها باید مراقب باشند در این شرایط كسی از زیر بار حل مشكلات شانه خالی نكند.
به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه بین المللی سم، كود و نهاده های كشاورزی از بیست و پنجم تا بیست و هشتم دی ماه به مدت چهار روز در بوستان گفتگو تهران دایر است.

اقتصام*9186*6984*1961*
۰ نفر