۲۴ دی ۱۳۹۷، ۲۰:۴۲
کد خبر: 83170914
T T
۰ نفر

طلسم قلعه محمود زند مقدم شكست

۲۴ دی ۱۳۹۷، ۲۰:۴۲
کد خبر: 83170914
طلسم قلعه محمود زند مقدم شكست

تهران - ایرنا - همزمان با شب بزرگداشت محمود زند مقدم، كتاب ممنوع الچاپ وی در قالب نام جدید «از سرزمین بی پرنده تا قلعه» رونمایی و اجازه انتشار گرفت.

به گزارش دوشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، «از سرزمین بی‌پرنده تا قلعه» نام كتابی است كه روز در مراسم بزرگداشت محمود زند مقدم، پژوهشگر و مردم‌شناس، رونمایی شد.
این كتاب شامل دو متن است كه نخستین بخش آن، سفرنامه نخستین سفر زند مقدم به بلوچستان در 21 سالگی است كه پس از آن، پنجاه و پنج سال رفت و آمد او از تهران به سیستان و بلوچستان ادامه داشت.
او در این سفر كه به عنوان مامور اداره آمار رفته است، به جزییاتی توجه می‌كند كه در ادامه به مجموعه 7 جلدی حكایت بلوچ می‌انجامد‌.
اما بخش دوم كتاب كه به كتاب ممنوع الچاپ او اختصاص دارد كه درباره محله زنان بدنام، در سال‌های پیش از انقلاب است كه چاپ نخست آن در سال 1336 توسط نشر مازیار منتشر شد.
زند مقدم در این كتاب مجموعه‌ای از دیده‌هایش را منتشر می‌كند كه پس از تماشای یك تئاتر در این محله كنجكاو می‌شود و درباره آن پژوهش می‌كند، مدت‌ها درون قلعه رفت و آمد دارد تا گفت‌وگو و دیده‌هایش را ثبت كند.
قلعه، محله تن‌فروشان زمان پیش از انقلاب شهر تهران است كه در سال 1357 و پس از انقلاب اسلامی توسط مردم به آتش كشیده شد و ساكنین آن را هم در كام خود فرو برد.
از سرزمین بی پرنده تا قلعه، دو متن از محمود مقدم را نشر گوشه، در 128صفحه منتشر كرده است.
فراهنگ **9211 ** 1355 **
۰ نفر