۲۲ دی ۱۳۹۷، ۲۰:۰۷
کد خبر: 83168101
T T
۰ نفر
لهستان خواستار موضع مشترك اتحاديه اروپا در برابر هوآوي شد

تهران - ايرنا - وزير كشور لهستان روز شنبه از اتحاديه اروپا و ناتو خواست با حذف شركت چيني هوآوي از سيستم هاي مخابراتي خود، موضعي مشترك در برابر شركت چيني هوآوي اتخاذ كنند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از ورشو، 'يوآخيم برودزينسكي' از اتحاديه اروپا و ناتو درخواست كرد كه با حذف شركت هوآوي از سيستم هاي مخابراتي و بازارهايشان، براي هميشه به نگراني هاي امنيتي در اين خصوص پايان دهند.
وزارت خارجه چين روز جمعه با انتشار بيانيه اي از بازداشت مدير شركت هواوي در لهستان به جرم «جاسوسي» ابراز نگراني كرد.
پكن در اين بيانيه خواستار آن شده است كه لهستان با اين پرونده با دقت برخورد كرده و حق و حقوق اين شهروند چيني رعايت شود.
گزارش ها حاكي است پليس لهستان روز گذشته «ويجينگ وانگ» كه مسئوليت فروش شركت هواوي را در اين كشور به عهده دارد به جرم جاسوسي بازداشت كرده است و چنانچه جرم او ثابت شود ممكن است به 10 سال زندان محكوم گردد.
شركت هواوي نيز در بيانيه اي بازداشت اين كارمند خود در لهستان را تاييد كرده اما افزوده است: در شرايط فعلي اطلاعات زيادي براي انتشار ندارد.
بنابه گزارش تلويزيون لهستان، دستگاه هاي اطلاعاتي اين كشور پس از بازرسي از دفاتر محلي شركت چيني هواوي و دفاتر شركت ارتباطاتي لهستاني «اورنج» يكي از كاركنان چيني شركت هواوي و يك شهروند لهستاني متخصص در حوزه امنيت شبكه را به اتهام جاسوسي دستگير كردند.
«ماچي واسيك» معاون سازمان اطلاعات لهستان به خبرگزاري اين كشور گفته است: شهروند چيني كارمند يك شركت بزرگ الكترونيكي است و فرد لهستاني نيز در حوزه امنيت شبكه فعاليت مي كرده است.
كانادا نيز اول دسامبر سال 2018 'منگ وانژو'، مدير مالي شركت مخابراتي 'هوآوي' را به خاطر «نقض تحريم هاي آمريكا» بازداشت كرده بود.
دادگاه ونكوور كانادا 10 روز بعد از دستگيري خانم منگ، او را با قيد وثيقه 7.5 ميليون دلاري آزاد كرد تا دولت اين كشور در رابطه با استرداد وي به آمريكا تجديدنظر و تصميم گيري كند.
بازداشت هاي اخير كارمندان شركت هوآوي، به نگراني هاي امنيتي غربي ها درباره اين شركت دامن زده است.
شبك**اروپام**9041**1708
۰ نفر

سرخط اخبار جهان