۲۲ دی ۱۳۹۷، ۸:۴۲
کد خبر: 83167015
T T
۰ نفر
تسهيلات اشتغال روستايي مولد كارآفريني و اميد

اراك - ايرنا - راهبردهاي توسعه محور دولت براي روستاها به عنوان كانون مولد تكيه بر ايجاد شغل و درآمد است چرا كه تنها از اين طريق مي توان جلوي مهاجرت بي رويه به شهرها وپديده حاشيه نشيني را گرفت و رونق رفاهي و عمران روستايي را رقم زد.

طرح اشتغال روستايي و عشايري از برنامه هاي اولويت دار دولت است كه با هدف ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي به اجرا درآمده و در اين راستا يك و نيم ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي و به همين ميزان تامين منابع از سوي چهار بانك عامل توسعه تعاون، كشاورزي، پست بانك و صندوق كارآفريني اميد اختصاص يافته است.
اين طرح از بهمن ماه پارسال در كشور كليد خورده كه در آن ابعاد مهمي از جمله اشتغال حمايتي ( تامين مالي خرد، مشاغل خانگي و اشتغال نهادهاي حمايتي)،مداخله در ساماندهي اعزام نيروي كار، مهارت آموزي، مشوق هاي بيمه كارفرمايي، كارورزي با احتساب 70 درصد جذب، اشتغال رسته هاي كسب و كار در حوزه اجراي طرح‌هاي كارورزي ويژه اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي، مشوق‌هاي كارفرمايي و يارانه دستمزد، توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمايت نهادهاي حمايتي و كارانه اشتغال جوانان (كاج) ديده شده است.
برنامه توانمندسازي بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي، افزايش مهارت نيروي كار، سياست‌هاي فعال توسعه كسب و كار به ويژه طرح كارانه اشتغال جوانان (كاج)، مشوق‌هاي كارفرمايي، طرح كارورزي ويژه فارغ التحصيلان دانشگاهي، طرح مهارت آموزي در محيط كار واقعي و توسعه «رَسته‌هاي منتخب داراي ظرفيت اشتغال» در هر استان از اولويت هاي مهم دولت در طرح اشتغال روستايي به شمار مي رود.
با توجه به اهميت اشتغالزايي پايدار ارزيابي عملكرد استان مركزي در راهبردهاي اشتغال روستايي و عشايري با حضور جمعي از مسئولان و كارشناسان اقتصادي استان مركزي به بحث و نظر گذاشته شد.

*** نگاه دولت در زمينه سازي شغلي پايدار روستايي برنامه محور و اجرايي است
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي گفت: بيكاري به عنوان ابرچالش كشور مطرح است و يكي از مهمترين دغدغه هاي رهبر معظم انقلاب، تصميم سازان و دايره مديران اجرايي و كارشناسان فرصت سازي شغلي است چرا كه گام نهادن در اين مسير مي توانداز 70 درصد از مشكلات جامعه گره گشايي كند.
«محمد تقي آبايي هزاوه» افزود: با توجه به پيگيري و نشست هاي مختلف دولت در اين خصوص، اشتغال هاي خرد و متوسط براي رسيدن به اهداف ترسيم شده اشتغال، ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي برنامه اشتغال فراگير را براي روستاها تكليف كرد.
وي بيان كرد: البته اين راهبرد در سال 95 نيز در شوراي عالي اشتغال مطرح شده بود اما، در سال 96 در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با عنوان برنامه اشتغال فراگير برجسته شد كه داراي چند محور اصلي و اثرگذار در كارسازي است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي ادامه داد: بحث ايجاد و توسعه اشتغال در مناطق روستايي و عشايري از محورهاي مهم اين برنامه است كه در اين راستا با اجازه و دستور رهبر معظم انقلاب يك و نيم ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي به اين امر اختصاص يافت و به همين ميزان با اعتبار ريالي از سوي بانك هاي عامل در نظر گرفته شد.
آبايي هزاوه عنوان كرد: 120 هزار ميليارد ريال با نرخ دلار سال 96 در مجموع به بحث اشتغال روستايي و عشاير كشور اختصاص يافت كه به همين منظور قانون خاصي در مجلس شوراي اسلامي مصوب شد، رسته ها و شغل هايي كه مي توانند از اين تسهيلات بهره مند شوند نيز در اين قانون مشخص شده است.
وي گفت: سهم استان مركزي از مجموع اعتبارات اين برنامه 2 و 44 صدم درصد معادل 2 هزار و 930 ميليارد ريال است كه در بحث اشتغال روستايي و عشايري صرف مي شود.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي ادامه داد: 30 درصد از مجموع اعتبارات تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري كشور باز در نظر گرفته شده و براي هر استان 70 درصد اعتبار ابلاغ شد كه اين رقم در استان مركزي 2 هزار و 50 ميليارد ريال است.
آبايي هزاوه عنوان كرد: 50 درصد از 70 درصد اعتبار ابلاغي تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري استان مركزي معادل يكهزار و 250 ميليارد ريال تاكنون تخصيص يافته است.
وي تصريح كرد: با تشكيل كميته هاي فني شهرستان و كميته فني استان مركزي در كوتاهترين زمان ممكن پرداخت اين تسهيلات در استان كليد خورد و اين برنامه مراحل 2 سطحي دارد كه در گام نخست تصميم گيري در پرداخت تسهيلات تا سقف 2 ميليارد و 500 ميليون ريال به كميته فني شهرستان واگذار مي شود و در ارقام بالاتر پس از بررسي در كميته فني شهرستان در كميته فني استان مركزي بررسي و پرونده روانه بانك هاي عامل خواهد شد.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي اضافه كرد: در بدو شروع طرح اشتغال فراگير اعلام شد به ازاي هر 500 ميليون ريال يك شغل ايجاد شود اما، پس از تغييرات نرخ ارزي اين رقم به 750 ميليون ريال به ازاي هر شغل رسيد و در حال حاضر سطوح تصميم سازي پرداخت تسهيلات در اين راستا به ازاي هر يكهزار و 500 ميليون ريال به ازاي هر شغل است.
آبايي هزاوه عنوان كرد: در مرحله نخست پرداخت تسهيلات روستايي و عشايري استان مركزي تاكنون يك هزار و 465 طرح از طريق كميته هاي فني شهرستان و استان با رقم سه هزار و 640 ميليارد ريال به بانك هاي عامل معرفي شده است.
وي اظهار داشت: اين رقم از مجموع 2 هزار و 50 ميليارد ريال اعتبار ابلاغي، 77 درصد بيش از سهميه در بانك هاي عامل طرح وجود دارد و در صورتي كه تمام اين اعتبارات پرداخت شود پيش بيني شده كه چهار هزار و 600 فرصت شغلي در استان مركزي ايجاد شود.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي افزود: با توجه به تغييرات نرخ ارزي پيش بيني مي شود كه بحث اعتبار تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري كشور از 120 هزار ميليارد ريال به 180 هزار ميليارد ريال افزايش يابد و در صورت تحقق آن سهم استان مركزي از 2 و 44 صدم درصد اين اعتبارات مي رسد.
آبايي هزاوه ادامه داد: 523 طرح از مجموع طرح هايي كه در بانك هاي عامل استان مركزي وجود دارد با رقم يك هزار و 680 ميليارد ريال در دست بررسي است و 942 طرح با رقم يكهزار و 186 ميليارد ريال در بانك هاي عامل مصوب شده است.
وي بيان كرد: مجموع طرح هاي مصوب شده در بانك هاي عامل استان مركزي نسبت به اعتبار مرحله اول اين طرح ( يكهزار و 250 ميليارد ريال) 81 درصد از سهم بالاتر است و نسبت به كل سهم اين استان (2 هزار و 50 ميليارد ريال) 90 درصد مصوب شده است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي افزود: برآورد اشتغال از طريق اين طرح در استان 2 هزار و 874 مورد است.
آبايي هزاوه گفت: 857 طرح با رقم يكهزار و 410 ميليارد ريال از رقم طرح هاي مصوب شده در بانك هاي استان مركزي با پيش بيني 2 هزار و 181 فرصت شغلي منجر به عقد قرارداد شده كه 831 طرح با رقم يك هزار و 280 ميليارد ريال و پيش بيني اشتغال 2 هزار و 64 نفر موفق به اخذ تسهيلات شده است.
وي عنوان كرد: بر اساس تجربه پرداخت تسهيلات زودبازده كه داراي انحراف زيادي بود، دولت برنامه ريزي خود را در خصوص تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري به سمتي برده كه ضريب انحراف را به پايين ترين سطح برساند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي ادامه داد: در كنار اجراي اين طرح همچنين خدمات مشاوره اي و حقوقي به متقاضيان داده مي شود تا تسهيلگر امور باشد و كيفيت اشتغالزايي را با زنجيره بازاريابي توليد تضمين كند.
آبايي هزاوه ياد آور شد: ايراد مهم در طرح تسهيلات زودبازده اين بود كه پس از اعطاي تسهيلات متقاضي خودمحور اقدام به اشتغال مي كرد و تدبيري براي بازار صورت نمي گرفت و اين روند موجب شد كه اغلب مشاركت جويان اين طرح بيكار و بدهكار شوند.
وي افزود: مقرر شده در راستاي اين اختيارات، با تشخيص بانك هاي عامل سقف تسهيلات متقاضياني كه طرح هاي آن ها با توجه به افزايش قيمت ها امكان بهره داري ندارند، 30 درصد اضافه شود كه به طور قطع با ابلاغ اعتبار مرحله دوم اين دستورالعمل نيز ابلاغ مي شود.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي در ادامه بحث گفت: در 40 سالي كه از عمر با بركت انقلاب اسلامي مي گذرد طرح اشتغال روستايي و عشايري براي نخستين بار و در دولت تدبير و اميد اتفاق افتاده است.
آبايي هزاوه افزود: هيچ طرحي با اين شرايط در مناطق روستايي و عشايري كشور تا قبل از اين اجرايي نشده است.
وي عنوان كرد: بحث نظارتي در راستاي اجراي اين طرح تازه آغاز شده به طور قطع با انحرافاتي همراه است اما، انحراف در اين طرح نسبت به طرح هاي گذشته خيلي كمتر است زيرا دقت ها بالا رفته و دستگاه هاي نظارتي رصد ويژه بر اين طرح ها دارند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي ادامه داد: در اين طرح متقاضي رها نمي شود و دستگاه هاي اجرايي از صفر تا 100 در كنار متقاضيان هستند و هر جا نياز به كمك داشته باشد مورد حمايت قرار مي گيرد.
آبايي هزاوه تصريح كرد: استان مركزي در زمينه سرانه پرداخت تسهيلات نسبت به اشتغال هدفگذاري شده در جايگاه ششم كشور قرار دارد.

*** چتر نظارتي قوي بر پرداخت تسهيلات اشتغال روستايي استان مركزي
معاون اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي گفت: راهبردهاي نظارتي بر پرداخت تسهيلات اشتغال روستايي و عشاير در اين استان آغاز شده و كميته ها در سطح شهرستان بر اساس دستور العمل وزارتخانه با قوت در اين زمينه فعاليت دارند.
«نگين براتي» افزود: نشست هاي توجيهي با ادارات شهرستان و فرمانداري هاي استان به منظور راه اندازي كميته هاي نظارت برگزار شده و اين حوزه در سطح شهرستان وظيفه دارد از تمام طرح هايي كه در بانك منعقد شده بازديد كند.
وي بيان كرد: نتيجه كميته هاي شهرستاني به استان مركزي ارسال مي شود و در كميته استاني با حضور نمايندگان معاونت هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع به عنوان رئيس، اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي به عنوان دبير، دستگاه بخشي، بانك هاي عامل و سازمان مديريت و برنامه ريزي و دفتر امور روستايي استانداري آن را بررسي كرده و فرم شماره 2 تكميل مي شود.
وي ادامه داد: همراهي و تعامل دستگاه هاي اجرايي و بانك هاي عامل توسعه تعاون، كشاورزي، پست بانك و صندوق كارآفريني اميد از دلايلي است كه موجب شده اين استان تاكنون در زمينه پرداخت تسهيلات اشتغال روستايي كارنامه موفقي داشته باشد.
براتي افزود: همه تلاش ها بايد براي كاهش انحرافات در اجراي اين طرح به كار گرفته شود و كنترل دستگاه هاي اجرايي در اين راستا از ابتداي اجراي طرح مورد توجه قرار گرفته و بايد بيش از پيش نيز دقت هاي لازم صورت گيرد.
وي بيان كرد: توزيع شهرستاني تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري بر اساس شاخص هاي جمعيت روستايي، نرخ بيكاري و تعداد بيكاران شهرستان صورت گرفته است.

*** 213 طرح اشتغال روستايي استان مركزي تسهيلات گرفتند
مدير صندوق كارآفريني اميد استان مركزي گفت: اين صندوق با وجود اينكه فعاليت خود را در راستاي اجراي پرداخت تسهيلات اشتغال روستايي و عشاير سه ماه ديرتر از ساير بانك هاي عامل آغاز كرد اما، عملكرد رضايت بخشي داشته است.
«عماد الدين هزاوه اي» افزود: 186 ميليارد و 930 ميليون ريال تسهيلات امسال توسط اين صندوق به 213 طرح پرداخت شده كه تحقق آن 433 فرصت شغلي ايجاد مي كند.
وي بيان كرد: طرح هاي در دست بررسي صندوق كارآفريني اميد اين استان 39 فقره به مبلغ 124 ميليارد و 600 ميليون ريال و اشتغالزايي 119 نفر است.
مدير صندوق كارآفريني اميد استان مركزي ادامه داد: 240 طرح با رقمي حدود 300 ميليارد ريال نيز در اين صندوق با پيش بيني اشتغال 694 نفر مصوب شده و 216 طرح با مبلغ 190 ميليارد ريال با پيش بيني 438 اشتغال در مرحله انعقاد قرارداد است.
هزاوه اي عنوان كرد: از مجموع 186 ميليارد و 930 ميليون ريال تسهيلات پرداختي اين صندوق در بخش اشتغال روستايي و عشايري، 70 ميليارد ريال در بخش كشاورزي، 90 ميليارد ريال در بخش صنعت و 20 ميليارد ريال در بخش خدمات است.
وي گفت: هر روستا يك محصول و روستاي بدون بيكار از برنامه هاي مهم صندوق كارآفريني اميد استان مركزي در راستاي افزايش اشتغال در مناطق روستايي مي باشد كه تاكنون موفقيت زيادي از اين بخش حاصل شده است.
مدير صندوق كارآفريني اميد استان مركزي اضافه كرد: روستاي زرنوشه از توابع استان مركزي در راستاي اين برنامه به عنوان روستاي بدون بيكار به عنوان هدف و نمونه آزمايشي در صنايع فلزي انتخاب شده است.
هزاوه اي تصريح كرد: صنايع فلزي با وجود اينكه در رسته هاي شغلي نبود اما با تلاش هاي زياد مصوب و در ليست اشتغال روستايي اضافه شده است.
وي عنوان كرد: روستاي آبگرم در محلات به عنوان روستاي بدون بيكار شناسايي شده و اميد است بتوان در اين روستا نيز عملكرد مناسبي ارايه شود.
مدير صندوق كارآفريني اميد استان مركزي افزود: در راستاي برنامه هر روستا يك محصول، روستاي امير آباد در بخش گل محمدي انتخاب شده است.
هزاوه اي بيان كرد: روستاي هزاوه به عنوان روستاي بدون بيكار در بخش انگور و مشتقات آن و روستاي بصري در شازند نيز در دستور كار و در اجراي مرحله هاي بعدي اين صندوق قرار دارند.
وي تاكيد كرد: در راستاي اجراي اين طرح بحث مهاجرت معكوس توسط اين صندوق با جديت دنبال مي شود.

*** 141 دفتر روستايي در استان مركزي فعال است
معاون سرپرستي پست بانك استان مركزي گفت: بيشتر فعاليت پست بانك ايران در روستاها است و بيش از هشت هزار دفتر فعال در نقاط مختلف روستايي كشور داير شده كه 141 دفتر فعال در استان مركزي است.
«ابراهيم مرادي» افزود: پست بانك به عنوان يكي از چهار بانك عامل در قانون حمايت و توسعه اشتغال در روستاها انتخاب شده است.
وي بيان كرد: سهم پست بانك استان مركزي با ابلاغ 2 مرحله 278 ميليارد ريال است كه تاكنون 137 طرح با مبلغ 280 ميليارد ريال مصوب شده و آمارها نشان مي دهد كه مبلغ مصوب از اعتبار ابلاغي بالاتر است.
معاون سرپرستي پست بانك استان مركزي ادامه داد: 132 طرح با مبلغ 237 ميليارد ريال و پيش بيني اشتغال 368 نفر تاكنون موفق به اخذ تسهيلات خود شده اند.
مرادي عنوان كرد: 155 ميليارد ريال از تسهيلات پرداخت شده اشتغال روستايي و عشايري پست بانك استان مركزي در بخش كشاورزي، 46 ميليارد ريال در بخش صنعت، معدن و تجارت، 24 ميليارد ريال در بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و هشت ميليارد ريال در بخش ارتباطات و فناوري است.
وي گفت: پست بانك با صندوق توسعه ملي هفت قرارداد ديگر خارج از بحث پرداخت تسهيلات اشتغال روستايي و عشاير دارد كه سهم استان مركزي از مجموع 20 هزار ميليارد ريال اين قراردادها حدود 70 ميليارد ريال است.
معاون سرپرستي پست بانك استان مركزي اضافه كرد: اعتبارات در نظر گرفته شده در اين راستا شناور است و هر استاني كه بتواند پرداخت بيشتري داشته باشد مي تواند از تسهيلات بيشتر نيز برخوردار باشد.
مرادي اظهار داشت: رويكرد پرداخت اين تسهيلات براي مناطق كم برخوردار ديده شده و نرخ اين تسهيلات 10 تا 16 درصد است.
وي تصريح كرد: بيشتر مشكلات بانك ها در خصوص تضامين است كه اين مشكلات مي تواند روند كار را كندتر كند و مي طلبد كه راهكار موثر براي حل اين نقيصه هرچه سريعتر انديشيده شود.
معاون سرپرستي پست بانك استان مركزي افزود: تدابير ويژه اي براي تسهيل در روند پرداخت تسهيلات اشتغال روستايي صورت گرفته و حدود 10درصد از متقاضيان به خاطر تضامين با مشكل مواجه مي شوند.

*** 650 ميليارد ريال تسهيلات اشتغال روستايي در مركزي پرداخت شد
معاون اعتباري بانك كشاورزي استان مركزي گفت: پس از ابلاغ شيوه نامه و دستورالعمل اشتغال پايدار روستايي، در مرحله اول حدود 500 ميليارد ريال تسهيلات به اين بانك تخصيص داده شد.
«محمود رضا اخوان» افزود: با توجه به استقبال خوب متقاضيان در اين بخش، بيش از سه برابر اعتبار ابلاغي پرونده توسط كارگروه ها به اين بانك معرفي شد.
وي بيان كرد: اعتبار ابلاغي مرحله اول در زمان كوتاهي جذب شد و با توجه به اينكه تعداد طرح هاي معرفي و مصوب شده در بانك بيش از اعتبار ابلاغي بود در 2 مرحله درخواست اعتبار تكميلي از ادارات مركزي شد.
معاون اعتباري بانك كشاورزي استان مركزي ادامه داد: 100 ميليارد ريال در مرحله اول و 90 ميليارد ريال در مرحله دوم به اعتبار اين بانك اضافه شد و اعتبار در اختيار اين بانك به 700 ميليارد ريال رسيد.
اخوان تصريح كرد: 650 ميليارد ريال از اين مبلغ تاكنون پرداخت شده و حدود 100 ميليارد ريال نيز طرح مصوب وجود دارد و براي مابقي طرح هاي در دست بررسي نيز 30 ميليارد ريال اعتبار ديگر نياز است.
وي بيان كرد: اين اعتبار نيز درخواست شده و اميد مي رود كه بر اساس قول مساعد و قرارداد بانك كشاورزي با صندوق توسعه ملي اين اعتبار تا پايان سال جاري تخصيص يابد.
معاون اعتباري بانك كشاورزي استان مركزي اضافه كرد: تسهيلات پرداخت شده اين بانك بيشتر در زير بخش هاي كشاورزي و روستايي با هدف ايجاد اشتغال جديد و حفظ اشتغال موجود صورت گرفته است.
اخوان تصريح كرد: بيشتر متقاضيان دريافت تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري از وضعيت مالي خوبي برخوردار نيستند و اين قشر مشكلات زيادي براي تظامين بانكي دارند.
وي عنوان كرد: با وجود تسهيل در امور ضمانت ها و قبول كردن مساكن روستايي، نسخ زراعي و اراضي مشاع كشاورزي، هنوز خيلي از مراجعه كنندگان با مشكل همراه هستند.
معاون اعتباري بانك كشاورزي استان مركزي گفت: يكي ديگر از مشكلات متقاضيان در تامين سهم الشريكه است كه 20 درصد پيش بيني شده كه با توجه به توان كم متقاضيان، انتظار است اين سهم كاهش يابد.
اخوان اظهار داشت: افزايش قيمت هاي ناگهاني در چند ماه اخير نيز مشكلات زيادي را براي متقاضيان در اجراي طرح ها ايجاد كرده و براي بسياري از طرح ها كه در دوران سازندگي و مشاركت هستند درخواست تسهيلات تكميلي شده است.
وي بيان كرد: اگر با اين درخواست هم موافقت شود بسياري از متقاضيان اين بخش با مشكل تضامين جديد مواجه مي شوند.

*** توسعه همه جانبه در روستاها از اهداف بلند دولت است
سرپرست دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري مركزي گفت: توجه به رشد و توسعه همه جانبه و متوازن روستاها يكي از سياست هاي دولت يازدهم و دوازدهم در بحث اقتصاد مقاومتي است.
«حجت الله كاظمي» افزود: معاونت توسعه مناطق محروم كشور با اتخاذ روش هاي علمي و قانوني در اين راستا گام هاي بلندي برداشته است.
وي بيان كرد: در سال هاي 95 و 96 اين معاونت 2 تفاهم نامه با بنياد علوي و بركت منعقد كرده كه بانك هاي سينا و پارسيان به عنوان بانك هاي عامل در اين رابطه انتخاب شده اند.
سرپرست دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري مركزي ادامه داد: در راستاي اين طرح مقرر شده به متقاضياني كه براي واحدهاي توليدي ايجادي و خدماتي در روستاها نيازمند تسهيلات هستند با نرخ پايين اعطا شود.
كاظمي تصريح كرد: يارانه موضوع اين تفاهم نامه با توافق طرفين به صورت مساوي است كه پنج درصد تعيين شده كه با توجه به نرخ كامزد مصوب تسهيلات بانك مركزي كه 18 درصد است، هشت درصد براي مجريان طرح در نظر گرفته شده است.
وي بيان كرد: استان مركزي با دارا بودن ظرفيت هاي گسترده كشاورزي، صنعت، خدمات و گردشگري تاكنون 750 ميليارد ريال با هماهنگي فرمانداران، بخشداران و دستگاه هاي اجرايي در اين بخش به متقاضيان پرداخت شده است.
سرپرست دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري مركزي افزود: شمار طرح هاي داراي ابلاغ مصوب اعتباري بانك سينا تاكنون 119 طرح با رقم 710 ميليارد ريال و اشتغالزايي يكهزار و 391 نفر است.
كاظمي تصريح كرد: تعداد طرح هاي داراي انعقاد قرارداد در دفترخانه هاي اسناد رسمي 97 طرح با 530 ميليارد ريال است كه 94 طرح با رقم 360 ميليارد ريال و اشتغالزايي يكهزار و 88 نفر پرداخت شده است.
وي بيان كرد: 47 طرح تاكنون با رقم 162 ميليارد و 880 ميليون ريال با اشتغالزايي 439 نفر به بهره برداري رسيده است.
سرپرست دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري مركزي ادامه داد: بانك پارسيان بانك عامل بنياد بركت است و از ديگر منعقد كنندگان تفاهم نامه با معاونت توسعه مناطق محروم كشور است كه اين بانك 29 طرح استان مركزي را با مبلغ 117 ميليارد ريال در دست اقدام و بررسي دارد.
كاظمي عنوان كرد: شمار طرح هاي داراي ابلاغ مصوب اعتباري اين بانك پنج طرح به مبلغ 6 ميليارد و 200 ميليون ريال است و تعداد طرح هاي داراي انعقاد قرارداد پنج طرح به مبلغ 6 ميليارد و 200 ميليون ريال است.
وي گفت: تسهيلات پنج طرح با رقم پنج ميليارد و 700 ميليون ريال نيز تاكنون توسط اين بانك پرداخت شده است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي در ادامه گفت: اين طرح ها جدا از برنامه اشتغال روستايي است و در موازات با اين طرح انجام مي شود.
سرپرست دفتر امور روستايي و شوراهاي اسلامي استانداري مركزي هم در ادامه بحث گفت: طرح بهبود توليد و توسعه اشتغال پايدار در دشت ها و مناطق روستايي از سال 95 نيز در كشور و اين استان در دستور كار قرار دارد.
كاظمي اظهار داشت: دستگاه هاي مرتبط با اين طرح امور عشايري، بهزيستي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، راهداري و حمل و نقل جاده اي، كميته امداد امام خميني (ره) است كه اين نهادها بايد از منابع داخلي خود تعهداتي را در راستاي ايجاد شغل در مناطق روستايي انجام دهند.
وي گفت: اداره كل بهزيستي استان مركزي تا شهريورماه امسال 138 شغل با اعتبار 15 ميليارد و 300 ميليون ريال، امور عشايري 19 شغل با هشت ميليارد و 700 ميليون ريال اعتبار، بنياد شهيد و امور ايثارگران 24 شغل با 6 ميليارد و 400 ميليون ريال اعتبار، اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي 44 شغل با چهار ميليارد و 340 ميليون ريال و كميته امداد امام خميني (ره) اين استان با ايجاد 813 شغل با اعتباري بيش از 145 ميليارد ريال ايجاد كرده است.

*** جذب تسهيلات اشتغال روستايي در استان مركزي مطلوب است
مدير سرمايه گذاري سازمان جهادكشاورزي استان مركزي گفت: رويكرد اصلي در منابع تسهيلاتي وزارت جهاد كشاورزي حركت از روش هاي رايج سنتي به سمت كسب و كارهاي نوين كشاورزي است.
«حميدرضا كتان فروش» افزود: توسعه اشتغال پايداري در مناطق روستايي و عشايري از برنامه هايي است كه دولت در زمينه ايجاد اشتغال براي دستگاه هاي اجرايي تعريف كرده است.
وي بيان كرد: 9 رسته فعاليت در اين راستا مشخص شده كه مستقيم در بخش كشاورزي است و يكي از رسته فعاليت هاي بخش صنعت نيز مرتبط با كشاورزي است و سه رسته فعاليت بخش خدمات هم در ارتباط با بخش كشاورزي ديده شده است.
مدير سرمايه گذاري سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي ادامه داد: در چارچوب رسته هاي اولويت دار پس از ابلاغ اعتبارات و شكل گيري سامانه كارا و ثبت نام متقاضيان، تاكنون پرونده يكهزار و 713 متقاضي به بانك هاي عامل معرفي كه 607 پرونده برگشت داده شده است.
كتان فروش اظهار داشت: يك هزار و 109 طرح در بانك هاي عامل استان مركزي وجود دارد كه 74 درصد آن طرح هاي معرفي شده در اين استان است.
وي عنوان كرد: حدود 80 درصد طرح هاي در دست بررسي بانك هاي عامل اين استان در بخش كشاورزي است.
مدير سرمايه گذاري سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي اضافه كرد: 652 طرح تاكنون با رقم يكهزار و 439 ميليارد ريال در بانك هاي عامل اين استان مصوب شده كه از نظر تعداد 70 درصد طرح هاي مصوب و 78 درصد اعتبار مصوب اين استان را شامل مي شود.
كتان فروش تصريح كرد: 67 درصد اشتغال پيش بيني شده در طرح اشتغال روستايي و عشايري استان مركزي در 652 طرح مصوب شده است.
وي گفت: 599 طرح تاكنون موفق به انعقاد قرارداد با رقم يكهزار و 130 ميليارد ريال با بانك هاي عامل شده كه از نظر تعداد 71 درصد طرح ها و از نظر مبلغ 80 درصد اعتبار مصوب را به خود اختصاص داده است.
مدير سرمايه گذاري سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي ادامه داد: 577 طرح موفق به دريافت تسهيلات به مبلغ يكهزار و 30 ميليارد ريال شده اند كه اين ميزان رقم بالايي است و جاي تقدير از مسئولان و بانك هاي عامل اين استان دارد.
كتان فروش بيان كرد: بخش كشاورزي سهم مطلوبي از اعتبار ابلاغي طرح هاي اشتغال روستايي و عشايري را تاكنون جذب و به خود اختصاص داده است.
وي گفت: شرايط مناسب اين تسهيلات با شرايط طرح هاي بخش كشاورزي و روستايي به لحاظ نرخ سود، دوران مشاركت و بازپرداخت و تسهيل شرايط مناسب تر در اخذ وثايق و ضمانت نامه ها از مهمترين علل جذب بالاي تسهيلات در اين استان بوده است.
مدير سرمايه گذاري سازمان جهاد كشاورزي بيان كرد: در راستاي اجراي اين طرح بانك ها اجازه داشتند خانه هاي روستايي، اراضي كشاورزي و يا محل اجراي طرح و در شرايط ويژه وثايقي كه كشاورزان ارايه مي دادند را بپذيرند كه اين اقدام نيز جاي تقدير از بانك هاي عامل دارد.
مدير سرمايه گذاري سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي نيز در ادامه اين بحث گفت: عملكرد اين استان در اجراي طرح اشتغال روستايي و عشايري قابل قبول و خوب است اما براي اينكه در ادامه مسير بهتر پيش رود بايد نقاط ضعف نيز شناسايي و برطرف شود.
كتان فروش افزود: يكي از مهمترين موضوعاتي كه مي تواند به رفع مشكلات كمك كند، اطلاع رساني دقيق و شفاف است.
وي بيان كرد: آنچه در شروع طرح منعكس مي شد با بخشنامه ها و دستورالعمل ها تعارض داشت، استان ها مجري برنامه هايي هستند كه از مركز تدوين و ابلاغ مي شود و اين امر باعث مي شود كه حركت ها در اين چارچوب باشد.
مدير سرمايه گذاري سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي ادامه داد: اين روند باعث شده بود مراجعه كنندگان هر آنچه شنيده بودند با آنچه در ابلاغ برنامه ها بود متفاوت باشد در اين راستا انتظار است رسانه ها فرهنگ سازي وسيعي داشته باشند.
كتانفروش اظهار داشت: تغيير دستورالعمل ها در كوتاه مدت از ديگر مشكلات اجراي اين طرح در آغاز به كار آن بود و رسته فعاليت هاي اولويت دار چندين بار تغيير و اصلاح شد اما روند اجراي كار هم اكنون به ثبات رسيده است.
وي گفت: با وجود اينكه در تضامين و وثايق انعطاف خوبي قانون گذار داشته و در دستور العمل ها ذكر شده است اما هنوز بخشي از متقاضيان به دليل نداشتن تضامين و وثايق برگشت داده مي شوند كه شايد نحوه ارزيابي در وثايق در بانك هاي عامل اين مشكل را انعطاف دهد.
مدير سرمايه گذاري سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي اضافه كرد: در برخي از موارد حداكثر تا 50 درصد از ارزش وثايق بخش كشاورزي مورد پذيرش بانك ها قرار مي گيرد كه اگر اين ضريب افزايش يابد مشكل قابل توجهي از متقاضيان اين بخش حل مي شود.
كتانفروش تصريح كرد: يكي ديگر از مشكلات افزايش قيمت ها به شكل نامتعارف در ماه هاي گذشته بوده و بسياري از متقاضيان در اجراي اين طرح با مشكلات زيادي همراه شده اند.
وي گفت: افزايش 30 درصدي تسهيلات براي برخي طرح ها انديشيده شده اما شايد اين افزايش براي طرح هاي صنعتي و فني ويژه پاسخگو نباشد.

*** تسهيلات روستايي مصوب بانك توسعه تعاون مركزي پرداخت مي شود
معاون بانك توسعه تعاون استان مركزي گفت: اين بانك به عنوان زيرمجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تكاليفي را در خصوص اجراي طرح اشتغال روستايي و عشايري عهده دار است.
«عباس مصلح آبادي» افزود: بيش از 100 درصد از منابع اين بانك در استان مركزي در سال جاري مصوب و انعقاد قرارداد شده است.
وي بيان كرد: 271 طرح به بانك توسعه تعاون اين استان ارسال و بررسي شده كه 104 طرح برگشت داده شده و از 167 طرح موجود در اين بانك 71طرح با رقم 759 ميليارد ريال در دست بررسي است و 96 طرح با مبلغ 272 ميليارد ريال مصوب شده است.
معاون بانك توسعه تعاون استان مركزي اضافه كرد: 89 طرح با مبلغ 244 ميليارد ريال منجر به عقد قرارداد شده است و 85 طرح با رقم 212 ميليارد و 500 ميليون ريال نيز تسهيلات خود را دريافت كرده اند.
مصلح آبادي تصريح كرد: اشتغال طرح هاي مصوب شده در اين بانك 434 نفر است و تمامي اين طرح ها در بانك قابل پرداخت است و مشكلي براي برگشت ندارند.
وي گفت: 35 طرح از مجموع طرح هاي معرفي شده در خصوص اشتغال روستايي و عشايري به بانك توسعه تعاون اين استان با رقم 380 ميليارد ريال مربوط به ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است كه 17 طرح با رقم 38 ميليارد ريال مصوب شده است و 16 طرح با رقم 20 ميليارد ريال پرداخت شده است.
معاون بانك توسعه تعاون استان مركزي افزود: 86 طرح معرفي شده به اين بانك با مبلغ 285 ميليارد ريال مربوط به سازمان جهاد كشاورزي است كه 55 طرح با مبلغ 170 ميليارد پرداخت شده است.
مصلح آبادي اظهار داشت: 44 طرح ديگر با رقم 350 ميليارد ريال در بخش صنعت، معدن و تجارت است كه 14 طرح آن با مبلغ 22 ميليارد ريال پرداخت شده است و بقيه طرح هاي اين بخش مصوب و در دست اقدام است.
وي بيان كرد: 2 طرح نيز از اداره كل ورزش و جوانان استان مركزي به اين بانك معرفي شده است كه تاكنون مصوبه و پرداختي نداشته است.
معاون بانك توسعه تعاون استان مركزي ادامه داد: مرحله دوم تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري هنوز ابلاغ نشده اما، اين بانك آمادگي كافي را براي طرح هاي معرفي و مصوب شده دارد.
مصلح آبادي تصريح كرد: بيشتر طرح هاي برگشت داده شده از سوي اين بانك به دليل فراهم نكردن شرايط بانكي از سوي متقاضيان و نداشتن تضمين، داشتن چك برگشتي و بدهي هاي معوق بوده است.
3005/3075/

سرخط اخبار استان‌ها