۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83164643
T T
۰ نفر

400 هزار متر مربع سنگ نما از محلات صادر شد

۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83164643
400 هزار متر مربع سنگ نما از محلات صادر شد

خمين - ايرنا - رئيس صنعت، معدن و تجارت محلات گفت: 400 هزار متر مربع سنگ نما و فرآوري شده در 9 ماه امسال از محلات به خارج از كشور صادر شده است.

«رضا ملكي» روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: با صادرات اين ميزان سنگ از محلات، چهار ميليون دلار ارز حاصل شده است.
وي بيان كرد: اين محموله هاي صادراتي اغلب به كشورهاي افغانستان، قطر، پاكستان، ميانمار، رماني، قزاقستان، عراق و روسيه ارسال شده است.
رئيس صنعت، معدن و تجارت محلات گفت: 10 تا 15 درصد از سنگ نماي كشور كه عمده آن تراورتن است از معادن محلات استخراج و فرآوري مي شود كه به لحاظ كيفيت و مرغوبيت منحصر به فرد است.
وي گفت: محلات به عنوان قطب توليد سنگ نماي كشور 115 معدن دارد كه 62 معدن آن درزمينه توليد سنگ تراورتن فعال است.
رئيس صنعت، معدن و تجارت محلات افزود: سنگ تراورتن محلات پس از گذشته يك سال و نيم فرآيند در آذر ماه امسال ثبت جهاني شد.
ملكي ادامه داد: سنگ تراورتن محلات كيفيت، مشخصات فني و شاخصه‌هاي خاص دارد كه با سنگ نقاط ديگر كشور متفاوت است به همين دليل در ثبت جهاني جغرافياي كالا درج شده و اين محصول با عنوان تراورتن محلات ايران به ثبت رسيد.
وي توضيح داد: ثبت جهاني يك ماده معدني و يا هر محصول ديگر علاوه بر معرفي هر چه بيشتر و افزايش ظرفيت صادرات، ارزش افزوده محصول مذكور را نيز بهبود مي دهد.
رئيس صنعت، معدن و تجارت محلات بيان كرد: سنگ تراورتن محلات در زمره نمونه‌هاي برتر اين محصول است كه مرغوبيت خاص و سفيدي آن ها در دنيا زبانزد است.
ملكي توضيح داد: توليد و صادرات سنگ تزيني و ساختماني سهم 50 درصدي در اقتصاد محلات دارد.
وي افزود: 70 معدن فعال سنگ نما در محلات با ذخيره قطعي 30 ميليون تن سنگ وجود دارد و سالانه 2 ميليون تن سنگ از اين معادن برداشت مي‌شود.
شهرستان محلات واقع در جنوب استان مركزي 55 هزار نفر جمعيت و داراي 250 واحد فرآوري سنگ با ظرفيت 18 ميليون متر مربع است.
7277/6013/

سرخط اخبار استان‌ها