۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 83162076
T T
۰ نفر
صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر در بخش فضایی ایجاد می شود

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر با هدف كمك به توسعه فعالیت كسب و كارهای نوین در بخش فضایی در دستور كار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» روز دوشنبه در بازدید خبرنگاران از دستاوردهای سازمان فضایی ایران در محل پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: ایجاد این صندوق گام مهمی برای ارائه خدمات عادلانه به كسب و كارهای نوین علاقه مند به فعالیت در بخش فضایی است.
وی از اختصاص بخشی از منابع وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این صندوق خبر داد و گفت: این منابع برای تقویت صندوق برای اختصاص منابع مالی به فعالان كسب و كارهای نوپای بخش فضایی به كار خواهد رفت.
آذری جهرمی یكی دیگر از اقدام های لازم برای توسعه فعالیت كسب و كارهای نوپا در بخش فضایی را آزاد سازی داده های مورد نیاز برشمرد و خاطرنشان كرد: اكنون بخش عمده ای از این داده ها آزاد سازی شده است و روند ادامه خواهد داشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به فعالیت حدود یكصد كسب و كار نوپا در بخش كشاورزی اشاره كرد و گفت: بخشی از این كسب و كارها اكنون از داده های فضایی برای توسعه فعالیت های خود بهره می گیرند.

** ماهواره پیام امیركبیر تحویل سازمان فضایی ایران شده است
به گفته وی، ماهواره پیام امیركبیر همه آزمایش های لازم را با موفقیت به پایان رسانده و به صورت رسمی از سوی دانشگاه امیر كبیر تحویل سازمان فضایی ایران شده است.
آذری جهرمی تحویل شدن این ماهواره را به عنوان به پایان رسیدن قرارداد ساخت و تحویل این ماهواره برشمرد.

** احراز هویت مشكل حذف قبض های كاغذی
عضو هیات دولت درباره نقش دولت الكترونیك در حذف قبض های كاغذی گفت: مذاكره با مجموعه هایی كه قبض كاغذی صادر می كنند، انجام شده و تلاش ها بر این است كه كم كم این قبض ها حذف شوند.
وی به صدور 35 میلیون قبض كاغذی دوره ای توسط مخابرات اشاره كرد و افزود: وزارت نیرو، وزارت نفت، شهرداری ها از جمله سازمان هایی هستند كه قبض كاغذی صادر می كنند و دولت الكترونیك می تواند برای حفظ این قبض ها كمك موثری داشته باشد.
آذری جهرمی با بیان اینكه همراه اول در حذف قبض كاغذی پیش قدم بوده است، خاطرنشان ساخت: قبض های كاغذی به دلیل آنكه عده ای علاقه دارند همچنان صورت حساب خود را كاغذی دریافت كنند فعلا به طور كامل حذف نخواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اكنون بسیاری از كنتورهای آب و برق به نام مالك اصلی نیستند بنابراین ارسال مشخص نیست قبض الكترونیكی باید برای چه كسی ارسال شود و این یكی از مشكلات این كار است.
وی خواستار تكمیل شدن بانك اطلاعاتی در این زمینه شد و عنوان كرد: اكنون برنامه های مختلفی برای حذف قبض های كاغذی طراحی شده است.
آذری جهرمی از حذف قبض های كاغذی مخابرات درمدت 45 روز خبر داد و خاطرنشان ساخت: احتمال می رود تا اردیبهشت ماه سال آینده بتوان برای حذف بقیه قبض ها اقدام كرد.
عضو هیات دولت دوازدهم، دستاوردهای فناوری فضایی را كمك كننده به بهینه سازی منابع آبی كشور، طرح آمایش زمین، بهبود راندمان وضعیت كشاورزی برشمرد و بیان داشت: صنعت فضایی ایران آمادگی دارد در خدمت همه بخش های مذكور باشد و به آنها كمك كنند تا توانمندی بیشتری در تحقق ماموریت های خود بدست آورند.

** توسعه كسب و كارهای فضاپایه اولویت است
وی توسعه كسب و كارهای فضاپایه را یكی از مهمترین اولویت ها در دولت دوازدهم برشمرد و خاطرنشان ساخت: اكنون تولیدكننده خدمات و بازار مورد نیاز وجود دارد و آن چیزی كه باید فراهم شود، زیرساخت ها است.
آذری جهرمی درباره بودجه بخش پژوهش گفت: بودجه مورد نیاز برای پژوهش ها اختصاص خواهد یافت و در لایحه بودجه سال آینده با وجود كاهش برخی سرفصل ها بودجه پژوهشگاه رشد یافته است.
وزیر ارتباطات از تغییر ساختار پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد و گفت: قرار است این پژوهشگاه مدیریت پژوهش ها را برعهده بگیرد تا زنجیره ای ایجاد شده و جهت دهی پژوهش ها بیشتر شود.
وی افزود: طرح های ساخت و طراحی ماهواره ها تامین بودجه خواهند شد زیرا معتقدم هزینه كرد در بخش فضایی سرمایه گذاری است كه سبب بهبود شاخص های بهره وری در كشور می شود.

** جنگل های گلستان از طریق داده های فضایی حفاظت می شوند
عضو هیات دولت از امضای نخستین تفاهم نامه فضاپایه با سازمان حفاظت محیط زیست در آینده ای نزدیك خبر داد و گفت: دانش فضایی كشور به كمك حفاظت از میراث بزرگ ملی كه همان منابع طبیعی است، خواهد آمد.
آذری جهرمی ادامه داد: حفاظت از پارك ملی گلستان بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان فضایی ایران با استفاده از اینترنت اشیا و داده های فضایی ممكن خواهد شد.
وی افزود: به دنبال نهادینه كردن دانش فضایی در كشور هستیم تا از منافع آن بهره مند شویم.

** ورود صداو سیما به ارسال ماهواره به تنهایی مقرون به صرفه نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد پیگیری سازمان صدا و سیما برای خرید ماهواره ملی با هدف پخش تصاویر تلویزیونی گفت: این موضوع را از طریق شورای عالی فضایی پیگیری می كنیم چرا كه معتقدیم اقتصاد صدا و سیما باید در حوزه محتوا هزینه شود اما اكنون این سازمان پیگیر داشتن ماهواره خود در فضاست.
آذری جهرمی گفت: سازمان صدا و سیما یك ظرفیت ماهواره ای تعیین شده می خواهد و راهی كه پیش گرفته این است كه خودش به تنهایی این موضوع را پیش ببرد؛ به همین دلیل این موضوع را در شورای عالی فضایی پیگیری می كنیم.

** ایران با كشورهای همسایه در بخش اینترنت تعامل دارد
وزیر ارتباطات همچنین از برنامه ریزی و توافق با چند كشور منطقه برای توسعه پایدار ارتباطات و كاهش اثرات تحریمی آمریكا خبر داد و گفت: از آنجا كه ممكن است بحث دسترسی به اینترنت و پایداری ارتباطات با وجود اثرات تحریمی آمریكا دچار مشكل شود، موضوع توافق چندجانبه با برخی كشورهای منطقه را برای ایجاد ارتباط دوجانبه و بهبود پایداری ارتباطات در زمان تحریم در دستور كار قرار دادیم.
آذری جهرمی گفت: ممكن است به دلیل آثار تحریم ها، برخی اپراتورها و پرووایدارهای بین المللی (تامین كننده ها) به دلیل مسائل مالی نتوانند تداوم همكاری با ایران داشته باشند؛ بر این اساس ما با كشورهای منطقه از جمله تركیه، آذربایجان، ارمنستان، عمان و عراق، موضوع ارتباط دوجانبه در راستای رشد كیفیت ارتباطات و افزایش پایداری شبكه را در دستور كار قرار داده ایم.
اقتصام**2078**2025

سرخط اخبار اقتصاد