۱۴ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۵۴
کد خبر: 83158622
T T
۰ نفر
رهبران دمكرات: بدون گشایش دولت از بودجه مرزی خبری نیست

نیویورك- ایرنا- رهبران دمكرات كه روز جمعه برای گفت وگو درباره حل مشكل به وجود آمده ناشی از اصرار ترامپ برای اختصاص بودجه ساخت دیوار مرزی به كاخ سفید رفته اند، گفتند بدون خروج دولت از تعطیلی موقت، خبری از بودجه نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رهبران دموكرات برای دومین بار در هفته جاری، بعدازظهر جمعه به دفتر رئیس جمهوری آمریكا رفتند تا شاید بتوانند گره ناشی از تعطیلی بخشی از دولت را باز كنند اما شواهد نشان دهنده آن است كه دو طرف نمی خواهند از نظرات خود كوتاه بیایند.
ترامپ برای ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریكا درخواست كرده است تا در بودجه 2019 مبلغی حدود 5.6 میلیارد دلار اختصاص داده شود اما دمكرات ها می گویند او می خواهد شعارهای انتخاباتی خود را از جیب مالیات دهندگان آمریكایی تامین كند در حالی كه پیش از آن گفته بوده است كه مكزیك پول این دیوار را می پردازد.
در اواخر سال 2018 ترامپ در گفت و گویی كه با سران دمكرات در كنگره آمریكا داشت تهدید كرده بود در صورت تامین نشدن این خواسته، او با افتخار دولت را تعطیل می كند.
ترامپ معتقد است كشیدن این دیوار می تواند برای ممانعت از مهاجرت های غیر قانونی از آمریكای لاتین، قاچاق مواد مخدر و ورود تروریسم به آمریكا جلوگیری كند و می كوشد امنیت آمریكا را به دیوار مرزی گره بزند.
اما دمكرات ها كشیدن دیوار را بی فایده می دانند و معتقدند كه باید با استفاده از تكنولوژی مرزها را كنترل كرد كه هزینه آن بسیار كمتر خواهد بود.
با این حال ترامپ از 14 روز پیش تصمیم گرفت بخش هایی از دولت را تعطیل كند كه باعث می شود بسیاری از كاركنان دولت دستمزدی نداشته باشند.
در كنار این مساله منابع رسانه ای آمریكا امروز افشا كردند كه ترامپ در سكوت و بدون مجوز قانونی حقوق كابینه خود را اعم از مایك پنس معاون اول افزایش داده است.
از طرفی با آغاز به كار كنگره یكصد و شانزدهم و انتخاب نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان، ترامپ در اقدامی غیر منتظره در سالن سخنگویی كاخ سفید حاضر شد و ضمن تبریك به پلوسی بار دیگر بر لزوم تامین بودجه ساخت دیوار مرزی تاكید كرد.
این رفتار كه ناشی از روند اختلاف جدی میان مجلس نمایندگان و كاخ سفید است می رود تا فضای داخلی آمریكا را در دو سال مانده دولت ترامپ پیچیده و پر تنش كند به گونه ای كه چاك شومر رهبر اقلیت دمكرات ها در سنای آمریكا می گوید تا زمانی كه تعطیلی دولت به پایان برسد، درباره بودجه مذاكره نخواهند كرد.
وی تاكید كرد تا زمانی كه دولت بازگشایی نشود، بسیار دشوار است كه شاهد پیشرفتی در این زمینه باشیم.
مجلس نمایندگان شامگاه پنج شنبه لایحه ای را تصویب كرد كه بخشی از بودجه سال 2019 را تامین می كرد اما در آن خبری از بودجه ساخت دیوار مرزی نبود.
این لایحه در صورتی كه سنای با اكثریت جمهوریخواهان هم آن را تصویب كند باید به امضای ترامپ برسد تا به قانون تبدیل شود اما ترامپ تهدید كرده است كه آن را وتو خواهد كرد.
سارا هاكابی سندرز سخنگوی كاخ سفید هم گفته است ترامپ تا تامین بودجه دیوار مرزی به تعطیلی دولت ادامه می دهد حال این مدت یك ماه یا یكسال طول بكشد.
اروپام*1429

سرخط اخبار جهان