چین از تلاش ایران برای تحقق صلح در افغانستان حمایت می كند

پكن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاكید كرد چین از تلاش های جامعه بین الملل به ویژه كشورهای منطقه از جمله ایران برای تحقق صلح پایدار در افغانستان حمایت می كند.

'لو كانگ' روز جمعه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در پكن در واكنش به سفر نمایندگان طالبان به تهران به منظور كمك در تسهیل مذاكرات صلح افغانستان، افزود: چین نیز همیشه از روند صلح و آشتی در افغانستان توسط مردم و دولت این كشور حمایت كرده است.
او ادامه داد: در عین حال، ما از تلاش های مشترك جامعه بین المللی و منطقه ای برای تقویت هماهنگی و ایجاد همكاری، برای ترویج صلح و آشتی در افغانستان حمایت می كنیم.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود در خصوص اخباری مبنی بر سفر هیات طالبان به تهران گفته بود تایید می‌كنم پس از سفر آقای شمخانی و دیدارهایی كه در افغانستان داشتند، اعضای هیاتی از طالبان در تهران بود و آنها مذاكرات مفصلی را با عراقچی داشتند.
سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به ایرنا كه واكنشی به اتهامات وزیر خارجه آمریكا علیه ایران در مورد قطعنامه 2231 شورای امنیت بود تصریح كرد چین همواره بر اجرای كامل و موثر این قطعنامه به منظور حفظ رژیم منع گسترش تسلیحات هسته ای و ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه تاكید دارد.
لوكانگ افزود: در شرایط كنونی امیدواریم تمام طرف های ذینفع شرایط كلی را ببینند و دیدگاه بلندمدت داشته باشند.
وی اظهار امیدواری كرد تمام طرف ها توافق جامع درباره موضوع هسته ای ایران را حفظ و اجرا كنند و به دنبال حل مسائل از طریق گفت و گو باشند.
وزیر خارجه آمریكا كه توطئه های مختلف برای متهم كردن ایران به نقض قطعنامه 2231 را آزموده و تا كنون شكست خورده است، این بار فناوری فضایی ایران را دستاویزی برای این هدف شوم خود قرار داد.
مایك پمپئو روز گذشته (پنج شنبه) در بیانیه ای مطبوعاتی، اعلام وزارت دفاع ایران مبنی بر پرتاب سه ماهواره به فضا در آینده ای نزدیك را نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران نامیده است.
وی در بیانیه خود مدعی شده است كه قطعنامه 2231 از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به موشك های بالستیك كه قادر به حمل سلاح اتمی هستند را متوقف كند و موشك های ماهواره بر هم از همان فناوری ها بهره می برند.
اما در تهران نیز وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واكنش به توئیت‌های مایك پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در صفحه توئیتر خود نوشت آزمایش‌های موشكی یا پرتاب ماهواره از سوی ایران، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.
ظریف در ادامه نوشت كه آمریكا قطعنامه ۲۲۳۱را نقض كرده است، نه ایران.
**آساق**1904**