۱۲ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۳۹
کد خبر: 83157041
T T
۰ نفر
همنشینی شهردار پایتخت با رهبران و شهروندان مسیحی

تهران- ایرنا- پیروز حناچی شهردار تهران در نخستین روزهای سال نو میلادی، چهارشنبه شب در محل باغ كتاب پایتخت میزبان رهبران دینی، چهره های برجسته و شهروندان مسیحی( آشوری و ارمنی) بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا این نشست درحالی برگزار شد كه برخی خانواده های شهدای مسیحی نیز در این آ یین مورد تجلیل قرار گرفتند.
شهردار تهران با تشكر از حضور خانواده های شهدای مسیحی دراین برنامه گفت: در روزگار سخت انقلاب اسلامی و جبهه های نبرد، هموطنان مسیحی در كنار ما بودند و ما را تنها نگذاشتند، ما نیز در روزهای صلح و شاد آنان را فراموش نخواهیم كرد و در كنار همدیگر ایران را آباد خواهیم كرد.
حناچی افزود: خصیصه كشور ما همنشینی اقوام و ادیان مختلف است كه در آثار تاریخی از جمله تخت جمشید می شود نظاره گر آن بود.
وی با تاكید بر تركیب فرهنگ ها و رنگ و بوی بی نظیر اقوام مختلف در كشورمان، تنوع معماری را نیز در ایران مورد اشاره قرار داد و گفت: بسیاری از بناهای تاریخی نشانگر فرهنگ و هویت كشورمان است.
شهردار تهران بیان كرد: نقوش آثار تاریخی اقوام مختلفی را نشان می دهد كه تحت حاكمیت حكومت وقت ایران كه به عنوان اولین دولت جهان بوده است كنار هم می زیستند.
وی توضیح داد: زمانی در یكی از كنفرانس‌های معماری بین‌المللی بحث جهانی شدن مطرح بود، یك سخنران لبنانی گفت ما از كشورهایی آمده‌ایم كه یك نوع بیان و معماری داریم اما همكاران ایرانی‌مان از جایی آمده‌اند كه حتی در یك استان آن می‌توان تنوع نژادی فوق‌العاده‌ای یافت.
حناچی گفت: مصداق بارز این مدعا را در كلیساهای ایران نیز می‌توان دید؛ كلیسایی در شمال‌غرب ایران داریم كه به ثبت جهانی رسیده و متاثر از فرهنگ همان منطقه است.
وی افزود: همچنین كلیسایی داریم در دل محله جلفای اصفهان كه با وجود كلیسا بودن یك بنای كاملا اصفهانی با تركیب های بومی منطقه خودش به حساب می‌آید؛ و نیز كلیسایی هم در دل كویر كرمان داریم كه كاملا بومی است.
شهردار تهران بیان كرد: تنوع زیادی در هنر و شرایط اقلیمی كشورمان وجود دارد و راه حل مشكلات نیز در فرهنگ و تمدن ایران نهفته است.
به گفته حناچی، كشور پهناور ایران در طی تاریخ فراز و نشیب هایی داشته به همین دلیل راه چاره بسیاری از مشكلات كه در طول تاریخ اتفاق افتاده در فرهنگ و ادبیات و هنر این سرزمین نهفته است.
به گزارش ایرنا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ایران جایگاه رنگین كمانی در جهان دارد و همه ادیان توحیدی در كنار هم در این كشور زندگی می كنند.
یوناتن بت كلیا اظهارداشت: پیروان ادیان مختلف در ایران در صلح و آرامش در كنار هم زندگی می كنند و مدعیان حقوق بشر و دمكراسی باید از این امر الگوگیری كنند.
وی تصریح كرد: مدعیان حقوق بشر چشمانشان را باز كنند و پنبه ها را از گوش دربیارند و ببینند كه ما ادیان مختلف در چه كشوری زندگی می كنیم.
این نماینده مجلس به عهدنامه حضرت امام علی (ع) با آشوریان اشاره كرد و گفت: این عهدنامه 1400 سال پیش با اجداد ما آشوری ها منعقد شده و اصل آن در موزه چهلستون است.
بت كلیا ادامه داد: حضرت علی(ع) در این عهدنامه به حفظ حقوق اقلیت ها، حفظ جان، مال و اماكن اقلیت های دینی تاكید كرده است.
تهرام/8138/ 1008
۰ نفر