گزارش وضع حمل و نقل دانشگاه آزاد را قبل از حادثه نداشتیم

شیراز- ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به حادثه اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران اشاره كرد و گفت:هیچكدام از دستگاه های مسئول قبل از وقوع حادثه گزارشی از روند حمل و نقل دانشجویان به قوه قضاییه ارسال نكرده بودند.

به گزارش ایرنا، محمد باقر الفت چهارشنبه در همایش دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم در شیراز اظهار داشت: اگر در این زمینه احساس مسئولیت شده بود شاید شاهد وقوع این حادثه تلخ نبودیم.
وی ادامه داد: ای كاش دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم دراین زمینه گزارشی از نحوه حمل و نقل و مشكلات آن در دانشگاه به قوه قضاییه ارسال كرده بودند، همانگونه كه در مبادی جاده ای و نقاط حادثه خیز بارها این گزارش ها ارسال شده و منجر به رفع نقاط حادثه خیز شده است.
معاون قوه قضاییه با بیان اینكه این حساسیت باید در دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم و در همه مردم به وجود آید كه نسبت به تخلفات و احتمال وقوع جرم بی تفاوت نباشند گفت: با ارسال چند عكس و مستند سازی از نحوه انتقال دانشجویان و اینكه در آن محل گارد ریل وجود نداشت، جاده حاشیه امن نداشت، خیابان مانعی برای جلوگیری از سقوط اتوبوس نداشت می شد جلو این حادثه را گرفت.
الفت اضافه كرد: شیب خیابان در محل حادثه به گونه ای بود كه اتوبوس از كنترل خارج شد، این نقیصه را افراد می توانستند قبل از وقوع حادثه با ارسال چند عكس گزارش و مستند نگاری كنند؛ قوه قضاییه در مقابل این مستندات قطعا اقدام می كرد و از دانشگاه آزاد می خواستیم كه نسبت به رفع نقطه حادثه خیز اقدام كند، این موارد را باید قبل از وقوع حادثه از دانشگاه آزاد مطالبه می كردیم.
ظهر سه شنبه چهارم دی 1397 اتوبوسی كه تعدادی از دانشجویان را در داخل محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات جابجا می كرد واژگون و منجر به كشته شدن 10 دانشجو و مصدومیت 26 نفر شد.
انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران روز بعد از حادثه گفت: شیب مسیر عبور اتوبوس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد استاندارد نیست.
میر حمایت میرزاده سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم دی 97 اعلام كرد: براساس گزارش مسئولان دانشگاه آزاد و فرماندهان ناجا مقصر اصلی این سانحه عدم نظارت بر اجرای دقیق مفاد قرارداد با پیمانكار حمل و نقل بوده، قرارداد منعقده بین این شركت و واحد علوم و تحقیقات یكساله بوده است.

*** امر به معروف و نهی از منكر را بهتر اجرا كنیم
معاون قوه قضاییه بیان كرد: امر به معروف و نهی از منكر كه فریضه الهی است برای پیشگیری از وقوع جرم باید بیشتر و بهتر و جدی تر اجرا شود ، استفاده از ظرفیت های مردمی در گزارش دهی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ، كنوانسیون های بین المللی حتی به این نتیجه رسیده اند كه باید به امر به معروف و نهی از منكر توجه كنند، چرا ما باید در برابر آن بی تفاوت باشیم؟
وی اضافه كرد:باید همانقد كه به نماز و روزه و زكات و خمس و جهاد توجه شده است به فریضه امر به معروف و نهی از منكر هم به عنوان ابزاری برای پیشگیری از وقوع جرم توجه شود اما دراین زمینه جامعه بی توجهی كرده است ، همه دنیا به این نتیجه رسیده كه از این ظرفیت می توان برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده كرد.
وی گفت: مبانی دین مبین اسلام ما را به پیشگیری از وقوع جرم امر كرده است ، باید نشان دهیم و ثابت كنیم كه با دین می توانیم جامعه ای مرفه داشته باشیم، اسلام این ظرفیت را دارد كه جامعه ای توام با آرامش و آسایش برای مردم ایجاد كند، پیشگیری از وقوع جرم گام نهادن در كارآمد نشان دادن دین برای اداره امور جامعه است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود:دیده بان پیشگیری از وقوع جرم باید آمر به امر به معروف باشد و اخبار واطلاعات وقوع جرم را قبل از وقوع به مراجع قانونی ارسال كند.
الفت اضافه كرد: دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم در برابر تخریب طبیعت و محیط زیست، در برابر زمین خواری و تغییر كاربری اراضی و منابع ملی بی تفاوت نباشند و آن را گزارش كنند، قوه قضاییه در برابر این گزارش ها از دستگاه های اجرایی توضیح و پاسخ می خواهد، فضای مجازی جایگاه مناسبی برای ارسال گزارش های مردمی ایجاد كرده است كه باید از آن استفاده بهینه كرد.
6113 /1876

سرخط اخبار استان‌ها