۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 83155325
T T
۰ نفر
شناسايي 121 ميليون حمله سايبري در 10 ماه امسال در كشور

تهران– ايرنا– وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به افزايش حسگرها و توسعه سامانه ها كه موجب ارتقاي توان شناسايي حملات سايبري در كشور شده است، گفت: در 10 ماه نخست امسال 121 ميليون حمله سايري كشف شده است.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، محمدجواد آذري جهرمي روز سه شنبه در افتتاحيه طرح توسعه هسته شبكه ملي اطلاعات گفت: در پايان سال 96 تنها 9 سامانه رصدي در مركز ماهر داشتيم كه از آن زمان تعداد آنها نزديك دو برابر شده است، همچنين 18 سامانه رصدي نصب شده و سند خوبي در شوراي عالي فضاي مجازي براي تبين وظايف حوزه امنيتي دستگاه ها به تصويب رسيده است.
جهرمي ادامه داد: تعداد سنسورهاي پايشي در حوزه امنيت از 2هزار به 2800 سنسور رسيده است. حملات شناسايي شده در كشور از 33 ميليون حمله در سال 96، به 121ميليون حمله در 10 ماهه اول 97رسيده است كه بخشي از اين امر ناشي از توسعه سنسورها و بخشي ديگر حاصل توسعه سامانه هاست.
«بدافزارهاي شناسايي شده از 4643 در سال 96 به 44399 در سال 97 رسيده است. البته اين عدد به معناي افزايش تهديدها نيست و معناي آن افزايش توان ما در شناسايي است. برخي مراجع زماني كه آماري از كشف بدافزارها ارائه مي شود به اين دقت ندارند كه توانمندي كشف جرايم رشد پيدا كرده و اين ربطي به رشد جرايم ندارد. جرايم در كشور ثابت است. قدرت كشف بالا رفته و بايد به اين مسئله اشاره شود.»
وزير ارتباطات با اشاره به اين كه يكي از پروژه هاي مهم، شبكه هاي نت ملي براي رصد حملات و كشف انتشار بدافزارها بوده است، گفت: حجم حملاتي كه از ساير نقاط جهان به ما شده در حال حاضر 94درصد و منشا 5.5 درصد كل حملات، داخلي است كه جزئيات را مركز ماهر اعلام مي كند. اگر بخواهيم به صورت آماري بگوييم در سال 96 بابت پايش مشكلات امنيتي وب سايت ها چيزي نداشتيم اما در سال 97 آسيب هاي امنيتي 50هزار وبسايت را كشف كرديم و از طريق مركز ماهر به آن ها اطلاع رساني كرديم. پوشش خدمات محافظت ابري براي وبسايت هاي دولتي بر اساس سند بر عهده ما گذاشته شده بود. در سال 96، دو هزار عدد داشتيم و در سال 97 به 3850رسيديم كه به اين ترتيب بيش از 92درصد رشد داشتيم.
جهرمي با اشاره به اين كه در سال 96 شناسايي حملات هك و نفوذ نداشتيم گفت:در سال 97 به 6741وبسايت رسيديم و نتيجه اين بود كه قربانيان حملات سايبري ما امسال 40درصد نسبت به سال قبل كاهش پيدا كرده است.
به گفته وزير ارتباطات، بيش از 200هزار حمله و تهديد سايبري در دستگاه هاي كشور توسط سامانه رصدي مركز ماهر كشف شده است. 500 حمله فيشينگ عليه نظام پرداخت بوده كه كشف و دفع شده و پيگيري هاي بعدي نيز انجام شده است. 3 هزار وبسايت دولتي در برابر حملات ديداس (حمله منع سرويس) در سال 97 حفاظت شدند. همچنين بيش از 6 هزار و 500 نفوذ به وبسايت هاي تحت پوشش و حمايت طبق سند تقسيم مسئوليت در حوزه امنيت، شناسايي شدند كه گزارش كرديم.
علمي*م.ش*2017
۰ نفر