۹ دی ۱۳۹۷، ۹:۲۰
کد خبر: 83151951
T T
۰ نفر
انتقال جنسی ایدز بین زنان 10 برابر شده است

تهران- ایرنا- رئیس مركز تحقیقات ایدز ایران گفت: از دو سال پیش اصلی ترین راه انتقال ایدز در كشور تماس جنسی است. زمانی انتقال این بیماری بیشتر از طریق اعتیاد با نسبت 97درصد مرد و سه درصد زن بود، اما طی دو سال اخیر تعداد زنان مبتلا از طریق روابط جنسی 10 برابر شده است.

مینو محرز روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: اكثر مبتلایان به ویروس ایدز در كشور 25 تا 40 ساله هستند و به علت ضعف اطلاع رسانی و نبود آموزش در مورد انتقال ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، جوانان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
وی گفت: ایدز یك بیماری عفونی است كه با درمان قابل كنترل است، اما بسیاری از افراد از اسم ایدز وحشت دارند در حالی كه این بیماری را می توان با داروهای موثر و درمان های مناسب كنترل كرد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین انتقال ایدز بر اثر روابط جنسی رخ می دهد یك زمانی بیشترین شیوع این بیماری در بین معتادان بود كه با برنامه كاهش آسیب بسیار خوب كنترل شد، به طوری كه امروز ایران در دنیا حرف اول را در كاهش آسیب ویروس ایدز در بین معتادان می زند.
محرز گفت: اما وی هشدار داد: به دلیل تماس جنسی ایدز در جوانان به ویژه زنان رو به افزایش است باید سطح آگاهی جامعه را افزایش داد زیرا بیماران جدید اغلب تحصیلكرده هستند و از سطح اجتماعی خوبی برخوردارند.
این فوق تخصص بیماریهای عفونی تصریح كرد: انجام آزمایش ایدز قبل از ازدواج بسیار مهم است و اكنون این آزمایش در مراكزی به طور رایگان انجام می شود و وزارت بهداشت نیز داروها را رایگان در اختیار بیماران می گذارد ولی عده ای از این امكانات بی خبرند.
به گفته محرز، به دلیل نبود آگاهی و فقدان پذیرش جامعه بسیاری از افراد آزمایش نمی دهند. نمی توانیم به دنبال مردم برویم، خود جوان ها باید بدانند رفتارهای پرخطر چیست و تست بدهند، زیرا تمام این مراكز تست ایدز به صورت رایگان مشاوره و تست ها را انجام می دهند.
وی افزود: متاسفانه انگار كسی از این مسائل آگاهی ندارد كه بخواهد مراجعه داشته باشد اطلاع رسانی مدام توسط رسانه ها و آموزش و پرورش نشده است.
وی تاكید كرد: جوانان امروز در خطر ابتلا به ایدز هستند، در حال حاضر سیاست وزارت بهداشت انجام تست های بیشتر است اما در این زمینه نیازمند كمك هستیم تا آگاهی به جامعه داده شود و برای آزمایش مراجعه كنند زیرا درمان موثری برای آن وجود دارد.
محرز یادآور شد: آموزش و پرورش درباره مسائل جنسی صحبت نمی كند زیرا معتقد است دانش آموزان بی بند و بار می شوند و این مشكلی است كه ما با آن مواجه هستیم.
این پزشك اظهار داشت: در حالی كه انكار و سكوت دو استراتژی بسیار اشتباه در سیاست گذاری هاست، نمی توان وجود برخی رفتارهای پرخطر را انكار كرد در نتیجه باید آموزش داد تا این مسائل كمتر از گذشته شوند.
محرز تصریح كرد: دانش آموزی كه از مدرسه بیرون می آید با توجه به ضعف اطلاع رسانی توسط آموزش و پروش یك «فرد بكر» برای جامعه است در تمام جوامع آسیب های اجتماعی وجود دارند باید به فرزندان «نه» گفتن را یاد داد حق این فرزندان است كه به آنها یاد بدهیم در حالی كه سكوت می كنیم.
وی خاطرنشان كرد: آموزش و اطلاع رسانی درباره افزایش ایدز از طریق روابط جنسی بسیار مهم و ضروری برای نسل امروز و آینده كشورمان است و باید گامهای اساسی در این زمینه برداشته شود.
به گزارش ایرنا، در كشور بیش از ۳۴ هزار نفر مبتلا به ایدز ثبت شده است كه از این تعداد ۱۶ یا ۱۷ هزار نفر از مبتلایان تحت درمان مداوم قرار دارند ولی سایر این افراد درمانی انجام نداده‌اند یا تحت مراقبت مراكز مشاوره بیماری های رفتاری قرار ندارند.
به علت نبود سیستم غربالگری و مراجعه كردن افراد پر خطر شناسایی موارد جدید مبتلا به ویروس ایدز در كشور به كندی پیش می رود و هر سه ماه یكبار حدود دو هزار مورد جدید شناسایی می شود. تخمین زده می شود بیش از ۶۶ هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در كشور داشته باشیم. حداقل نیمی از این تعداد از ابتلای خود اطلاعی ندارند یا اگر دارند آن را كتمان می كنند. این افراد می توانند با انجام مقاربت‌های جنسی با سایرین باعث انتقال عفوت HIV ‌شوند.
اجتمام *9022 * 3063
۰ نفر