۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 83151185
T T
۰ نفر

مقام قضایی: قطع درختان بدون مجوز جرم است

۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 83151185
مقام قضایی: قطع درختان بدون مجوز جرم است

تبریز-ایرنا- معاون قضایی رییس كل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به قطع درختان در برخی از مناطق شهری و جنگلی استان، اعلام كرد: هرگونه قطع و حمل درختان جنگلی و درختان واقع در محدوده و حریم شهرها بدون دریافت مجوز، جرم است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی دادگستری استان، بابك محبوب علیلو در نامه ای به روسای دادگستری و دادستان های عمومی و انقلاب شهرستان های تابعه استان و روسای حوزه های قضایی بخش های تابعه، پیشگیری از قطع و حمل درختان جنگلی بدون دریافت مجوز را خواستار شد.
وی در این نامه با اشاره به اینكه در روزهای اخیر قطع و حمل درختان جنگلی و غیرجنگلی اعم از مثمر و غیرمثمر در برخی از شهرستان ها و بخش های استان گسترش یافته و نگرانی عمومی را فراهم كرده است، یادآور شده است: استمرار این رویه می تواند آثار نامطلوبی بر فضای سبز شهرها و سایر مناطق بر جای گذارد و زمینه تخریب منابع طبیعی، محیط زیست و آلودگی هوا را فراهم كند.
علیلو، بریدن، ریشه كن كردن و سوزاندن نهال و درخت و تهیه چوب و هیزم و زغال از منابع ملی و توده های جنگلی بدون اخذ پروانه از دستگاه متولی و مسئول و همینطور حمل چوب، هیزم و زغال حاصل از درختان جنگلی بدون تحصیل پروانه حمل از سازمان مربوطه و نیز قطع هر نوع درخت یا نابود كردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه ها، بوستان ها، باغ ها و محل هایی كه به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته می شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه را ممنوع و دارای وصف مجرمانه و قابل تعقیب كیفری دانست.
وی بر ضرورت عمل به تكلیف قانونی، ذاتی و سازمانی مدیران و مسئولین دستگاه های متولی و مسئول از جمله ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست و شهرداری های مربوطه در راستای جلوگیری از قطع بی رویه درختان و حمل آن با لحاظ مقررات مرتبط از جمله مواد 42، 48 و 54 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب سال 1346 با اصلاحات بعدی، تاكید كرد.
معاون قضایی رییس كل دادگستری استان، از مسئولین قضایی شهرستان ها خواست تا از اقدام افراد سودجو و فرصت طلب در قطع درختان جنگلی و غیرجنگلی مثمر یا غیرمثمر كه مشمول ممنوعیت های قانونی اشاره شده و سایر مقررات مشابه، به جد پیشگیری كرده و نسبت به تعقیب كیفری افراد سودجو و فرصت طلب كه رفتار آنها مجرمانه محسوب می شود، در محدوده مقررات اقدام كنند.
به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر اخباری مبنی بر بریدن و حمل درختان از تعدادی از خیابان های تبریز و مناطق جنگلی ارسباران، نگرانی های وسیعی را در میان مردم به دنبال داشته است.
3038/3071

سرخط اخبار استان‌ها