۷ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۲۵
کد خبر: 83150423
T T
۰ نفر
عامری: حضور نظامی آمریكا در عراق باید پایان یابد

بغداد - ایرنا - 'هادی عامری' رئیس ائتلاف الفتح عراق و رهبر فراكسیون سازندگی در پارلمان این كشور، مخالفت خود را با حضور هر گونه نیروی نظامی خارجی و پایگاه نظامی در خاك كشورش اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، عامری در آیین بزرگداشت چهارمین سالگرد آزادسازی الضلوعیه (80 كیلومتری شمال بغداد) از چنگ داعش گفت كه ما هیچگونه حضور نظامی كشورهای خارجی را در خاك عراق حتی در حوزه آموزش نظامی، نمی پذیریم.
وی گفت كه ما هیچگاه با حضور نیروهای خارجی درخاك عراق موافق نبوده و نیستیم.
عامری همچنین از جمهوری اسلامی ایران بخاطر حمایت از عراق در جنگ با داعش قدردانی كرد.
رئیس ائتلاف الفتح از دولت خواست همه اقدامات لازم را برای بیرون راندن این نیروها از خاك عراق انجام دهد.
الفتح با 47 كرسی (از 327) پارلمان عراق در كنار ائتلاف دولت قانون (نوری مالكی با 26 كرسی) و چندین ائتلاف دیگر، فراكسیون سازندگی را تشكیل داده اند و از حامیان اصلی دولت جدید عراق هستند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و همسرش و چند مقام دیگر آمریكا چهارشنبه شب در سفری غیرمنتظره و مخفیانه به عراق با نظامیان آمریكایی در این كشور دیدار كردند.
وی در این سفر دو ساعته كه گفته شده برای تبریك عید میلاد مسیح (ع) به سربازان آمریكایی انجام شده، در اظهاراتی كه از سفرش غیر منتظره تر بود اعلام كرد كه برنامه ای برای خروج نیروهایش از عراق ندارد و ممكن است از عراق برای انجام عملیات در سوریه استفاده كند.
این نحوه سفر و اظهارات ترامپ با موج گسترده اعتراض شخصیت ها، احزاب و گروههای عراقی مواجه شد و آنها خواستار احضار و اخراج سفیر آمریكا در بغداد و جلسه فوق العاده پارلمان برای تصویب قانون اخراج نیروهای آمریكایی از خاك عراق شدند.
همزمان با اعتراض شدید ائتلاف سازندگی به رهبری هادی عامری و ائتلاف اصلاح و بازسازی با محوریت سید عمار حكیم و سید مقتدا صدر به این سفر و اظهارات مداخله جویانه ترامپ، گروههای مقاومت اسلامی نیز نسبت به این سخنان مداخله جویانه هشدار داده و از پارلمان خواستند درباره خروج هر چه سریعتر نیروهای آمریكا از عراق قانون تصویب كند.
آنها تاكید كردند كه اگر آمریكا باز هم حاضر به خارج كردن نیروهایش از عراق نشود، مقاومت اسلامی همچون سال 2011 آنها را مجبور به خروج از عراق خواهد كرد.
خاورم*4**380*

سرخط اخبار جهان