۶ دی ۱۳۹۷، ۸:۴۹
کد خبر: 83149069
T T
۰ نفر
صدور سند، درخواست اهالی تنها شهر تمام وقفی استان قزوین

قزوین - ایرنا - برخی شهروندان بیدستان قزوین معتقدند نداشتن سندهای اوقافی مانع توسعه خرید و فروش مسكن و زمین و همچنین جذب سرمایه گذار در این شهر تمام وقفی این استان شده است.

به گزارش ایرنا، شهر بیدستان از توابع شهرستان البرز در فاصله 12 كیلومتری از شهر قزوین قرار دارد كه با توجه به نزدیكی به مراكز صنعتی و شرایط مساعد كشاورزی در اطراف آن از دو سه دهه قبل به این سو به نقطه ای مهاجرپذیر تبدیل شده است.
مردم این شهر معتقدند اوقافی بودن 6 دانگ شهر بیدستان باعث شده تا سرمایه گذاران رغبتی به فعالیت در این ناحیه شهری نداشته باشند و همین مسئله به ركود خرید و فروش زمین و نبود ارزش افزوده مسكن در این شهر منجر شده است.
به گفته مسئولان شهر، پایین بودن قیمت زمین و آپارتمان در این منطقه شهری با اختلاف یك میلیون و 500 هزارتومان در مقایسه با شهرهای اطراف آن كه كمتر از پنج كیلومتر فاصله دارند، سبب شده تا اخیرا روند جمعیت در این ناحیه از مهاجرپذیری به مهاجرفرستی تغییر یابد.
یكی از موضوعاتی كه همواره برای حل مشكلات ارزش افزوده اراضی بیدستان در این بین مطرح می شود، نبود سندهای اوقافی و ایجاد رابطه استیجاری با اوقاف است.

**قوانین زمین های اوقافی
سازمان اوقاف قوانین خاصی كه شامل خرید و فروش زمین‌های وقفی است را در كشور اجرا می‌كند، براساس این قوانین عرصه (منظور از عرصه زمین است و منظور از اعیان ساختمان) زمین‌های وقفی همچنان وقف است و اعیانی آنها خرید و فروش می‌شود و مالكان هرساله مبلغی را به عنوان اجاره پرداخت می‌كنند.
به طوركلی برای واگذار كردن زمین‌های وقفی (عرصه این زمین‌ها) فروشنده باید پولی را به سازمان اوقاف پرداخت كند.

**سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در زمین های اوقافی ندارند
یك شهروند ساكن در خیابان امام خمینی (ره) بیدستان به خبرنگار ایرنا گفت: اوقافی بودن زمین های بیدستان موجب شده است تا ما با كمبود تقاضا برای خرید و فروش زمین و ملك در این شهر روبرو شویم.
الله داد اسماعیلی افزود: شاید از نظر قانونی بین زمین اوقافی و شخصی چندان تفاوتی وجود نداشته باشد، اما مردم تمایلی به خرید زمین اوقافی ندارند و كمتر كسی حاضر است روی یك زمین اوقافی سرمایه گذاری كند.
وی اضافه كرد: چندین بار در نظر داشتم تا با همكاری چند تن از پیمانكاران واحد مسكونی خود توسعه داده و نوسازی كنم اما بلاتكلیف ماندن زمین از نظر سند و اطلاق اوقافی بودن باعث شده تا هیچ توافقی روی این زمین حاصل نشود.

** یك میلیون تومان اختلاف زمین اوقافی و شخصی است
مشاور املاك مستقر در خیابان امام خمینی (ره) بیدستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حداقل قیمت زمین در این محدوده متری 300 هزارتومان و حداكثر قیمت نیز متری یك میلیون تومان است.
وی كه نخواست نامش گفته شود، افزود: اگر زمین های این محدوده اوقافی نبود، با قیمت زمین های محمدیه كه در پنج كیلومتری این شهر است برابری می كرد و الان هرمتر زمین یك میلیون و 200 تا 2 میلیون تومان معامله می شد.
وی با بیان اینكه اختلاف زمین اوقافی و شخصی كاملا ملموس است، تصریح كرد: در حال حاضر آپارتمان‌های خیابان امام و پشت شهرداری و اطراف آن، هر متر یك میلیون و 400 هزارتومان است و اوقافی بودن باعث شده تا زمین ها حتی در منطقه نوساز و جدید قیمت مناسبی نداشته باشند.
این مشاور املاك یادآور شد: البته اوقافی بودن زمین هیچ مشكلی برای سند و مسائل دیگر ایجاد نمی كند و حتی در خیابان نواب قزوین نیز برخی محله ها اوقافی هستند اما بعد روانی این موضوع بر قیمت این دسته زمین ها اثرات منفی گذاشته است.

** زمین های بیدستان 6 دانگ اوقافی است
رییس شورای اسلامی شهر بیدستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمام اراضی این شهر با سند 6 دانگ و در مساحت 2 هزار و 400 هكتار متعلق اوقاف و امور خیریه است.
غلامرضا زارع پور با اشاره به اینكه پلاك‌های 24 و 25 در بیدستان اوقافی هستند، تصریح كرد: زمین های اوقافی مشكلاتی ایجاد كرده است كه متاسفانه همه آنها قابلیت بازگو كردن ندارند.
وی اضافه كرد: اوقافی شدن زمین های بیدستان از سال 76 اتفاق افتاد كه طی آن اداره كل اوقاف با گرفتن حكم و رای دادگاه توانست به اثبات برساند كه زمین های بیدستان اوقافی هستند.
زارع پور در تشریح مشكلات مردم این شهر گفت: تا قبل از صدور این رای برای بیدستان، این اراضی اوقافی محسوب نمی شدند و برخی از مالكان این منطقه سند 6 دانگ داشتند و عمده مشكلات مردم این ناحیه به پذیره های اوقاف مربوط می شود.
زارع پور با اشاره به اینكه برخلاف دیگر شهرها جمعیت شهر بیدستان از 20 هزار نفر به 18 هزار نفر كاهش پیدا كرده است،اظهار داشت: اوقافی بودن زمین های بیدستان منجر به ركود در این منطقه شده است و این شهر را از حالت مهاجرپذیر بودن به مهاجر فرست بودن تغییر داده است.
رییس شورای اسلامی شهر بیدستان تاكید كرد: اگر بخواهیم نارضایتی شهروندان این شهر را آسیب شناسی كنیم، مسئله در عدم درك مردم به اوقافی بودن اراضی است و هنوز اذهان عمومی این موضوع را نپذیرفته اند.

** شهردار: در خصوص اوقافی بودن اراضی بیدستان اظهار نظر نمی كنم
شهردار بیدستان به خبرنگار ایرنا گفت: تمایلی به رسانه ای كردن و بحث در خصوص این موضوع ندارم و در این رابطه اظهار نظر نمی كنم.
اكبرامامی خضری با بیان اینكه برای صحبت در خصوص این موضوع معذوریت و محدودیت دارد، افزود: از رسانه ها درخواست می كنم در مورد اوقافی بودن زمین های بیدستان، دور شهرداری را خط بكشند.

** رفع تهدید رودخانه از وسط شهر بیدستان ضروری است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در ارتباط با توسعه در زمین های اوقافی بیدستان به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه و عمران صرفا در سطح اتفاق نمی افتد و مولفه های متعددی در ایجاد توسعه نقش دارند.
علی فرخزاد افزود: شهر بیدستان دارای طرح جامع تفصیلی است و تمام نیازهای عمرانی و توسعه این شهر در آن برآورد شده است.
وی اضافه كرد: توسعه به این معنا نیست كه تمام جمعیت استان به این شهر مهاجرت كنند بنابراین اگر توسعه افقی این شهر را ادامه دهیم، بازهم نیازهای فیزیكی در سطح به قوت خود باقی می ماند.
فرخزاد با بیان اینكه توسعه باید بر اساس ضوابط و فرمول رشد جمعیت محقق شود، تصریح كرد: اگر شهر بیدستان مهاجر فرست باشد، اساسا نباید طرح توسعه در سطح را برای این شهر پیگیری كنیم.
به گفته این مسئول تهدید اصلی شهر بیدستان، وجود 2 رودخانه در وسط این شهر است كه سال های گذشته پس از تصرف روی آن ساخت و ساز صورت گرفته و اكنون مورد تهدید سیل قرار دارد.
فرخزاد در ادامه به طرح این مشكل در شورای حفظ حقوق بیت المال اشاره كرد و اظهار داشت: درخواست كردیم كه رودخانه از مسیر ورودی شهر منحرف شده و بدون عبور از داخل شهر به رودخانه دیگری متصل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین یادآور شد: طرح عمران و توسعه در شهر بیدستان ارتباطی به موضوع اوقافی بودن ندارد و اگر هماهنگی بین دستگاهی در سطح مطلوبی وجود داشته باشد، مانعی برای توسعه این شهر نیست.

**مشكل كاهش قیمت ها در نبود سند است
مدیركل اوقاف و امور خیریه قزوین نیز در گفت و گو خبرنگار ایرنا گفت: در پایین بودن قیمت زمین های اوقافی به نسبت شخصی شكی نیست، اما دلیل ركود در خرید و فروش اراضی بیدستان به دلیل فقدان سندهای زمین است.
حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی افزود: به طور حتم نبود سند نه تنها در زمین های اوقافی، بلكه در زمین های شخصی نیز دارای اهمیت است و ما نیز معتقدیم با تمكین به قوانین اوقافی می توان در راستای صدور اسناد اراضی تسری بخشید.
وی با بیان اینكه مردم بیدستان برای انعقاد قرارداد با اوقاف استقبال می كنند، تصریح كرد: سال گذشته چهار مورد از متصرفین به عقد قرارداد موقوفه با سازمان اوقاف مبادرت كردند و امسال نیز بیش از 50 مورد عقد قرارداد داشتیم.
حجت الاسلام مجیدی با بیان اینكه مجوز صدور سند در سال 96 برای شهر بیدستان در كل كشور بی نظیر بود، اظهار داشت: این مجوز در تیرماه سال جاری برای یكسال دیگر تمدید شد و در این سه ماه گذشته شاهد حضور شهروندان برای گرفتن سند اوقافی از سازمان ثبت هستیم اما به طور كلی روند اجرایی در این خصوص بسیار كند است.
این مسئول تاكید كرد: حدود پنج هزار متصرف در شهر بیدستان وجود دارد كه اكثریت آنها غیرمجاز هستند و تنها هشت درصد مردم این شهر با اوقاف رابطه استیجاری دارند.
حجت الاسلام مجیدی با اشاره به دریافت پذیره از متصرفان، تشریح كرد: از متصرفان قبل از سال 63 كه در بیدستان ساكن هستند مبلغ بسیار ناچیزی گرفتیم و از سال 63 تا 82 غیراز تجاری پنج درصد و از 82 تا 89 غیرتجاری 10 درصد و تجاری 40 درصد قیمت كامل ملك پذیره گرفته می شود.
وی اظهار داشت: از سال 89 تاكنون مردم بیدستان می دانستند زمین ها اوقافی است.
مدیركل اوقاف و امور خیریه قزوین یادآور شد: زمین های بیدستان 300 سال پیش توسط قازان ابن ارغوان وقف شد و نیت وی از این اوقاف كمك به مردم و امامزاده اسماعیل (ع) بوده است.
9925*3013
۰ نفر