۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸
کد خبر: 83148162
T T
۰ نفر
ایران رتبه نخست تولید ماهی قزل آلا جهان را دارد

اراك - ایرنا - معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید ماهی قزل آلای جهان را كسب كرد.

به گزارش ایرنا، «حسین عبدالحی» روز چهارشنبه در نشست كارگروه تخصصی توسعه پرورش ماهیان خاویاری استان های غیر ساحلی سازمان شیلات ایران در اراك، افزود: با توجه به بیماری هایی كه در زمینه تولید ماهی قزل آلا در كشور شیلی به وجود آمده، جمهوری اسلامی ایران با تولید 16 درصد تولید این ماهی ها در سطح جهان بر اساس آمار سال 2016 فائو رتبه نخست را در این حوزه به دست آورده است.
وی ادامه داد: یك میلیون و 200 هزار تن محصولات آبزی سال گذشته در كشور تولید شد كه 60 درصد آن را محصولات گرمابی، 30 درصد ماهیان سردآبی و بقیه سایر آبزیان و میگو است.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: 200 میلیون قطعه ماهیان زینتی سالانه در كشور تولید می شود كه استان های مركزی و اصفهان رتبه نخست را در زمینه پرورش و تولید این ماهیان دارند.
عبدالحی افزود: 90 درصد تولیدات ماهیان گرمابی كشور در استان های خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان تولید می شود و 18 استان كشور نیز در زمینه تولید ماهیان خاویاری در كشور حضور فعال دارند.
وی افزایش تولید میگو به بیش از 40 هزار تن در كشور را از برنامه های سازمان شیلات ایران در سال جاری دانست و گفت: تولید این محصول در چهار استان جنوبی و استان گلستان روند افزایش داشته و پیش بینی می شود با آماده سازی زیر ساخت های نرم افزاری از جمله ایجاد بازار و صادرات زمینه افزایش تولید این محصولات در كشور فراهم شود.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید میگو رتبه دهم و در زمینه تولید ماهیان گرمابی رتبه پنجم تا ششم جهان را به خود اختصاص داده است و افزایش جایگاه كشور با تغییر گونه تولید در زمینه تولید محصولات گرمابی در دستور كار این سازمان قرار دارد.
عبدالحی گفت: افزایش تولید 324 هزار تن محصولات آبزی در برنامه ششم توسعه كشور پیش بینی شده است كه 84 درصد آن در هفت استان ساحلی و افزایش تولید بین یكهزار تا هشت هزار تن در هشت استان غیر ساخلی انجام می شود.
وی ادامه داد: با توجه به كاهش منابع آبی كشور بر اثر خشكسالی، افزایش كارایی از منابع آبی در دستور كار سازمان شیلات ایران قرار دارد.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران اكسیژن دهی در استخرهای تولیدی صنعت آبزی پروری كشور را از دیگر برنامه های سازمان شیلات كشور دانست و افزود: جایگزینی اكسیژن به استخرهای تولید به جای هوادهی به آن ها، افزایش تولید و كاهش هزینه ها در این حوزه به همراه دارد.
عبدالحی خاطرنشان كرد: 2 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در كشور تولید می شود كه گردش مالی این محصولات تنها در زمینه گوشت حدود 12 میلیارد و 500 میلیون ریال است كه ایجاد تشكل های كوچك نقش مهمی در افزایش گردش مالی و درآمدزایی در این حوزه به همراه دارد.
وی ادامه داد: تامین بچه ماهی خاویاری از جمله بزرگترین مشكلات پیش روی این صنعت بوده و با تامین بچه ماهی های مورد نیاز تولیدكنندگان می توان جهش بزرگی در زمینه تولید این ماهی ها در كشور فراهم كرد.
مدیركل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران نیز در این نشست گفت: مزرعه های تولید ماهیان خاویاری در كشور از 20 مزرعه در سال 96 به 90 مزرعه در سال جاری افزایش یافته است.
«ناصر كرمی راد» افزود: 56 مزرعه پرورش ماهی در سه استان شمالی و بقیه در 14 استان غیر ساحلی كشور قرار دارد و سالانه حدود هفت هزار و 332 تن گوشت و 73 تن خاویار اكنون در مزرعه های فعال پرورش ماهیان خاویاری در كشور تولید می شود.
وی ادامه داد: ظرفیت های مناسبی برای تولید ماهیان خاویاری در كنار تولید آبزیان گرمابی كشور وجود دارد كه بهره گیری از آن ها نقش مهمی در افزایش تولید خواهد داشت.
مدیر كل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران خاطر نشان كرد: افزایش صادرات 10 هزار تن گوشت و 100 هزار تن خاویار در كشور هدفگذاری شده است.
كرمی راد یادآور شد: به منظور جلوگیری از انقراض ماهیان خاویاری در دریای خیزر امسال برای پنجمین سال متوالی صید این ماهیان ممنوع شده است.
وی ادامه داد:پرورش ماهیان خاویاری در استان های غیر ساحلی با هدف حفظ این گونه ارزشمند آبزی در دستور كار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی نیز در این نشست گفت: این استان با وجود صنعتی بودن با تولید سه میلیون تن محصولات كشاورزی از ظرفیت های مناسب برخوردار است و در تولید برخی محصولات دامی و باغی در زمره سه استان برتر كشور قرار دارد.
«مجید آنجفی» افزود: استان مركزی با وجود دارابودن 2 درصد جمعیت و وسعت كشور را سه درصد تولید محصولات كشاورزی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: این استان در زمینه تولید گوشت قرمز رتبه سوم كشور را دارد و 50 درصد این تولید به سایر استان ها و خارج از كشور صادر می شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی گفت: استان مركزی با دارا بودن 10 هزار هكتار باغ پسته در شهرستان زرندیه تنها تولیدكننده پسته ارگانیك در كشور به شمار می رود كه محصولات خود را به كشورهای اروپایی صادر می كند.
استان مركزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت كشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست كشور در بخش كشاورزی است كه 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هكتار اراضی باغی و كشاورزی در استان مركزی وجود دارد كه یك و 2 دهم درصد تولیدات كشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر كشت و تولید انار كشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشكده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مركزی است.
1955/6013/

سرخط اخبار استان‌ها