۴ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷
کد خبر: 83147325
T T
۰ نفر
رحمانی: اصلاح صنعت خودروسازی نیازمند 2 سال زمان است

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: اصلاح صنعت خودروسازی 2 سال زمان می خواهد، اما اكنون این حوزه باید در مدار اصلی تولید قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش «رضا رحمانی» با توجه به مشكلات صنعت خودروسازی كشور، اعلام كرده بود، اكنون تولید 2 خودروساز عمده به شدت پایین آ‌مده است و از اوایل امسال با افت تولید روبرو شدیم.
وی اظهار داشت: برنامه ما افزایش تولید است زیرا ارتباط مستقیم با تولید دارد. اگر طبق برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد شده و پاسخگوی تقاضا خواهد بود تا قیمت پایین بیاید.
به گفته وی، قیمت‌گذاری خودرو به 2 بخش تقسیم می‌شود؛ خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و خودروهایی كه اصطلاحات قیمت بالاتری داشتند.
«خودروسازها با یك برنامه در رابطه با خودروهایی كه مشمول قیمت‌گذاری نیستند، در حاشیه بازار پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌كنند و این روند كاهشی قیمت ادامه خواهد یافت.»
وزیر صنعت گفت: از طرفی، اگر تولید را افزایش دهیم و خودرو را زیرقیمت پنج درصد بفروشیم، رانت و دلالی از بین می رود و قیمت در حالت متعادل‌تری قرار خواهد گرفت كه البته این جزو اختیارات خودشان است.

** لزوم افزایش صادرات محصولات دانش بنیان
به گزارش روز سه شنبه تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، رحمانی در نشست همفكری با فعالان اقتصادی همچنین بر لزوم افزایش سهم صادرات دانشی (محصولات دانش بنیان) تاكید كرد و افزود:‌ اكنون این سهم كمتر از 2 درصد است و باید تلاش كنیم این سهم در بخش های مختلف افزایش یابد.
وی یادآور شد: ظرفیت حوزه معدن و زمین شناسی برای جایگزینی نفت ظرفیت بالاست، اما امكانات و زیرساخت ها متناسب با آن آماده سازی نشده به طوری كه امكانات حمل و نقل مخصوص حوزه معدن بسیار محدود و غیرتخصصی است.
این مقام مسئول تاكید كرد: در این حوزه باید به اكتشافات در عمق بپردازیم تا بتوانیم معادن بزرگ (مگا سایز) را در كشور فعال كنیم.
رحمانی با تاكید بر تعطیل نشدن تولید در هر شرایط، ادامه داد: در همه تصمیمم گیری ها بر مشورت با تشكل ها و انجمن های بخش خصوصی تاكید ویژه داشته و بنا داریم با همكاری این بخش ساختار را نهادینه كنیم.
شركت كنندگان در این نشست نیز به بیان نظرات خود پرداختند و بر لزوم فعال شدن رایزنان بازرگانی برای حضور تولیدات در بازارهای بین المللی، برداشتن موانع قانونی كسب و كار،‌ توسعه ارتباط با كشورهای همسایه و تولید صادرات گرا و مطابق با نیاز كشورهای اطراف ایران، لزوم انتخاب مدیران جهادی برای پیشبرد امور و ‌لزوم توجه به بخش معادن بحث و تبادل نظر كردند.
اقتصام*3065** 2023
۰ نفر