۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۱
کد خبر: 83140829
T T
۰ نفر
تجمع هزاران بازنشسته مقابل ساختمان وزارت كشور فرانسه

تهران - ايرنا - هزاران تن از شهروندان بازنشسته فرانسوي روز سه شنبه در مقابل وزارت اقتصاد اين كشور تجمع كردند.

به گزارش ايرنا از شبكه تلويزيوني فرانس 24، بازنشسته هاي فرانسوي در اعتراض به طرح ثابت ماندن ميزان كمك مالي به اين قشر از جامعه فرانسه در اين تجمع شركت كردند.
تجمع كنندگان فرانسوي با در دست داشتن پارچه نوشته هايي كه بر روي آنهانوشته شده بود،'مكرون دزد،حقوق مراپس بده!'،خواستارافزايش مستمري خود شدند.
اتحاديه كارگري 'ث.ژ.ت' كه فراخوان براي اين تجمع را اعلام كرده بود، شمار شركت كنندگان در اين تجمع را حدود پنج هزار نفر بر آورد كرده است.
تجمع اعتراضي بازنشستگان فرانسوي در حاليست كه اتحاديه صنفي پليس فرانسه روز گذشته (سه شنبه) از همه نيروهاي پليس خواست امروز را دست به اعتصاب سراسري بزنند.
اتحاديه پليس فرانسه با شعار 'درهاي كلانتري ها را ببنديم'، از نيروهاي پليس خواسته است امروز اعتصاب كنند.
اتحاديه پليس فرانسه با صدور فراخواني در اين باره، از نوزدهم دسامبر ( چهارشنبه 28 آذر)، 'روز سياه براي پليس فرانسه در اعتراض به بودجه سال 2019' ياد كرده است.
به گزارش ايرنا، تظاهرات و اعتراض هاي گسترده يك ماه گذشته در بسياري از شهرهاي فرانسه، دولت مكرون را به چالش كشانده است و اعتصاب نيروهاي پليس مي تواند كار را براي رئيس جمهور جوان اين كشور مشكل كند.
اعتراض ها كه به بهانه افزايش ماليات سوخت توسط دولت فرانسه آغاز شد، بسياري از افراد را از اطراف پاريس و شهرهاي ديگر به پايتخت فرانسه كشيده است.
اعتراض هاي ضددولتي 17نوامبر (26 آبان) نسبت به افزايش ماليات سوخت آغاز شد. جنبشي كه به«جليقه زردها» معروف شده است توانست دولت را وادار به عقب نشيني كند.قرار بود دولت در سال آينده ميلادي ماليات سوخت را افزايش دهد. در پي اعتراض ها اين طرح لغو شد كه يك تغيير موضع بزرگ در دولت مكرون به شمار مي رود.اين تغيير موضع چهار ميليارد يورو هزينه براي دولت مكرون به دنبال خواهد داشت.
پليس روز شنبه گذشته براي مقابله با تظاهرات كنندگان بيش از 90 هزار نفر از نيروهاي خود را در شهرهاي مختلف فرانسه مستقر كرد كه 8هزار نفر آنها در پاريس مستقر بودند. 90 مركز مهم توريستي پاريس از جمله برج ايفل و موزه لوور تعطيل شد و در خيابان هاي اصلي نيز اغلب فروشگاهها بسته شدند.
از ابتداي تظاهرات جليقه زردها، يك هزار و 648 نفر زخمي، يك هزار و 387 نفر بازداشت و يك هزار و 600 نفر ديگر نيز براي بازجويي احضار شده اند. تظاهرات سه هفته پيش 282 هزار نفر را به خيابان ها كشاند و در تظاهرات هفته گذشته 136 هزار نفر شركت كردند.
شبك**اروپام**9041**1708

سرخط اخبار جهان