۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 83140237
T T
۰ نفر
ریزش قیمت‌ها در بازار ارز ادامه‌دار خواهد بود؟

تهران- ایرناپلاس- تب دلار سرد شده یا بازار ارز می‌تواند خود را از سقوط بیشتر نجات دهد؟ چند هفته‌ای است كه بازار ارز كاهش تدریجی قیمت‌ها را تجربه می‌كند و تا حد زیادی هم از نوسانات آن كاسته شده است. كاهش قیمت‌ها نتیجه خروج تقاضای سفته‌بازی از بازار است یا مردم ارز خود را به بازار عرضه كرده‌اند؟

مدتی است دلار از سكه افتاده و دیگر خبری از آن تابستان داغ نیست كه قیمت‌ها بلندپروازی می‌كردند. برخی معتقدند اقدامات حساب شده بانك مركزی بر این كاهش نرخ و به رسیدن بازار به ثبات نسبی اثرگذار بوده است؛ اقداماتی كه باعث خروج تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی از بازار ارز شده است.

چه شده كه مردم دیگر علاقه‌ای به خرید دلار ندارند و حتی صف‌های فروش ارز نیز در جلوی برخی صرافی‌ها تشكیل می‌شود؟ عوامل ثبات بازار چیست و این شرایط تا چه زمانی پایدار خواهد بود؟ آیا این كاهش موقتی است یا بازار ارز به تعادل رسیده است؟

رضا تركاشوند، دبیركل كانون صرافان ایرانیان در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره كاهش نرخ ارز می‌گوید: مجموعه‌ای از عوامل در كاهش نرخ ارز نقش داشته‌اند؛ از جمله این كه انتقال ارز از كشورهای دیگر تسهیل شده و همچنین تقاضا در حوزه تجاری و مصارف داخلی مدیریت شده است.

تركاشوند عامل مهم دیگر را اصلاح سامانه سنا می‌داند، به‌گونه‌ای كه از فعالیت‌های سفته‌بازی و دلالی جلوگیری كرده و می‌گوید: دیگر كسی نمی‌تواند به‌صورت تكراری ارز دریافت كند و تقاضای كاذب كنترل شده است.

وی در این رابطه می‌افزاید: همچنین به صادركنندگان خرد اجازه داده شده كه ارز خود را به صراف‌ها بفروشند. افزون بر این‌، قدری هم احساس اطمینان خاطر و آرامش در جامعه ایجاد شده كه رسانه‌ها در آن نقش مهمی داشته‌اند. مجموعه این عوامل باعث شده كه بازار آرامی داشته باشیم.

دبیركل كانون صرافان ایرانیان در تحلیل عوامل اثرگذار بر ثبات نرخ ارز می‌افزاید: بانك مركزی قوانین و مقرراتی را كه مانع واردات ارز بوده، اصلاح كرده و ورود شمش طلا و ارز به كشور آزاد شده و همچنین مالیات ورود آن را برداشته‌اند.

وی این گونه نتیجه می‌گیرد كه كاهش التهاب در بازار، یعنی مردم نسبت به ثبات ارزش پول ملی احساس امنیت كرده و تمایل آن‌ها به فروش ارز خود بیشتر می‌شود. با افزایش عرضه نیز شاهد كاهش قیمت‌ها هستیم.

تركاشوند البته عامل دیگری را نیز در ثبات ایجاد شده مؤثر دانسته و اظهار می‌كند: كارهای سخت‌افزاری همچون خروج افرادی از بازار كه نیازی به ارز نداشتند هم در این فرآیند بی‌تأثیر نبوده است.

**كاهش قیمت‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد

وی درباره الزامات ادامه‌دار شدن این ثبات می‌گوید: اگر مسائل بین‌المللی را سامان دهیم و كاری كنیم كه تراكنش‌های ما در سطح بین‌المللی روان‌تر شود، قیمت بیش از این هم كاهش پیدا می‌كند.

تركاشوند در این رابطه اضافه می‌كند: وزارت امور خارجه و بانك مركزی باید روابط خود را با بانك‌های كشورهای مختلف، خصوصاً كشورهای منطقه تنظیم كنند تا با ارزی به غیر از دلار كار كنند. تعامل وزارت امور خارجه و بانك مركزی در جهت تنش‌زدایی در منطقه و به‌ویژه با كشورهای همسایه می‌تواند آرامش نسبی را در منطقه و به تبع آن، در داخل كشور به دنبال داشته باشد.

وی اذعان می‌كند: آمریكا كشورهای همسایه ما را تحت فشار قرار داده تا با دلار كار نكنند. بخشی از این راهكار می‌تواند برقراری پیمان‌های پولی دوجانبه باشد. می‌توان با استفاده از ارزهای خارجی مانند یورو، یوان و... با بانك‌های كشورهای منطقه همكاری كرد.

دبیركل كانون صرافان ایرانیان معتقد است: اگر كارهایی كه بانك مركزی انجام می‌دهد گسترش یابد و اشكالات باقی مانده نیز مرتفع شود، همچنین روابط بانكی با همسایگان تسهیل شود، بازار ما ثبات خواهد داشت و حتی امكان دارد باز هم شاهد كاهش قیمت‌ها باشیم.

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
۰ نفر