۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۸
کد خبر: 83139423
T T
۰ نفر
تارنمای فرانسوی: بازار بیش از پیش به نفت شیل وابسته می شود

تهران- ایرنا- تارنمای فرانسوی 'اكو' روز سه شنبه در گزارشی با استناد به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی نوشت: بازار در آینده بیش از پیش به نفت شِیل آمریكا وابسته خواهد شد.

در این گزارش آمده است، نبود سرمایه گذاری تولیدكنندگان سنتی نفت و تنش های ژئوپلیتیك، بازارهای نفتی جهان را سردرگم كرده و پیش بینی می شود اگر این این روند ادامه یابد، بازار بیش از پیش به نفت شیل آمریكا وابسته خواهد شد.
در ماه اكتبر شاهد افزایش بهای نفت تا مرز 85 دلار بودیم كه این موضوع موجب بروز وضع قرمز در بازارهای نفتی شد. وضع قرمز برای رشد تقاضا و اقتصاد كشورهای نوظهور، تهدید كننده است.
«فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی معتقد است؛ بازار نفت وارد عصر جدیدی از بی ثباتی و نوسان می شود. بسیاری از كارشناسان و دلالان نفتی بر این باورند كه تقاضای نفت در سال آینده میلادی در جهان بشدت كاهش می یابد.
پیش از اعمال تحریم های آمریكا علیه ایران، بیم آن می رفت كه بهای نفت در بازارهای جهانی بشدت افزایش یابد اما این موضوع مدیریت شد. به این ترتیب با وجود معافیت های موقتی كه به برخی كشورها اعطا شده، مشكلات و سختی ها همچنان وجود دارد.
در این شرایط، آژانس بین المللی انرژی نگران است كه نبود سرمایه گذاری در منابع جدید نفتی سنتی منجر به كسری عرضه در بازار شود. بنا بر اعلام آژانس، بدون سرمایه گذاری های جدید تولید نفت تا سال 2025 به طور متوسط سالانه 8 درصد به دلیل تحلیل رفتن چاه های نفت در حال بهره برداری كاهش خواهد یافت.
بیرول معتقد است؛ حتی اگر ما تقاضای خود را ظرف 25 سال آینده ذره ای افزایش ندهیم، به هر حال به سرمایه گذاری برای حفظ تولید در سطح كنونی نیاز خواهیم داشت.
«تیم گولد» از آژانس بین المللی انرژی می گوید: نتیجه این خواهد بود كه میزان تقاضای ما برای نفت شیل آمریكا افزایش خواهد یافت. تولید كنندگان آمریكایی كه بازار طلای سیاه را با چاه های نفت شیل خود در سالهای اخیر متحول كرده اند، نیازمند ادامه افزایش بهره برداری هستند تا میزان تولیدشان به سطح تولیدات روسیه برسد كه یكی از سه كشور جهان است كه می تواند روزانه بیش از 10 میلیون بشكه نفت عرضه كند.
در همین ارتباط، سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) هفته گذشته در گزارشی اعلام كرد كه كاهش صادرات نفت برخی كشورها از جمله ایران را كه تحت تحریم های آمریكاست، جبران كرده و نگرانی از كمبود نفت در بازارهای جهانی نیست.
اوپك در گزارش ماهانه خود اعلام كرد؛ تقاضا برای نفت خام این سازمان در سال 2019 به 31.44 میلیون بشكه در روز كاهش خواهد یافت. بر اساس كارشناسی های صورت گرفته توسط كارشناسان اوپك، این میزان یكصد هزار بشكه در روز كمتر از پیش بینی ماه گذشته و 1.53 میلیون بشكه كمتر از تولید زمان حاضر این سازمان است.
در گزارش ماهیانه این سازمان آمده است: افزایش تنش های تجاری، انقباض مالی و چالش های سیاسی پیش رو از جمله مسائلی هستند كه سال آینده مخاطرات اقتصادی را حتی بیش از پیش به سمت جنبه منفی متمایل خواهد كرد.
اوپك و متحدان این سازمان از جمله روسیه از بیم كاهش قیمت نفت و افزایش عرضه، هفته گذشته توافق كردند سال آینده كاهش تولید را از سر بگیرند.
همچنین در گزارش اوپك آمده است كه با وجود بازگشت تحریم های نفتی علیه ایران، تولید نفت این سازمان در ماه نوامبر، فقط 11 هزار بشكه در روز كاهش یافت.
ایران كه سومین كشور تولیدكننده نفت خام در اوپك به شمار می‌رود، در ماه اكتبر روزانه 3 میلیون و 333 هزار و در ماه سپتامبر 3 میلیون و 451 هزار بشكه نفت صادر كرده بود.
اروپام**9041**شبس**1613

سرخط اخبار جهان