۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 83137854
T T
۰ نفر
توصيه پليس براي پيشگيري از تصادف در هواي مه آلود و برفي

اهواز - ايرنا - بروز 2 تصادف زنجيره اي در جاده هاي خوزستان در چند روز گذشته كه متاثر از شرايط نامساعد جوي و مه آلودگي هوا بود پليس راه خوزستان را بر آن داشت تا توصيه هايي براي پيشگيري از تصادف هاي جاده اي به شهروندان ارايه كند.

به گزارش ايرنا اين روزها كه بيشتر مناطق خوزستان با پديده مه ، رطوبت بالا در طول روز و در مواردي لغزندگي سطح جاده ها رو به رو است حوادث در كمين رانندگان بي احتياط است ولي توجه به توصيه هاي مسئولان و كارشناسان پليس راه مي تواند از بروز بسياري سوانح رانندگي جلوگيري كند.
واقعيت اين است كه حجم تصادفات در خوزستان به دليل بي توجهي به قوانين رانندگي بالا است و در شرايط خاص جوي ، وقوع اين حوادث تشديد مي شود.
فرمانده پليس راه خوزستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با ابراز تاسف از بروز چند فقره تصادف جاده اي در 2 روز اخير در جاده اهواز به آبادان و شوش به اهواز كه منجر به خسارت سنگين به بيش از 40خودرو و مصدوم شدن چند نفر از شهروندان شد افزود:اگر رانندگان و عموم شهروندان به توصيه هاي پليس توجه كرده و آن را به كار بندند به طور قطع شاهد بروز چنين حوادث در شرايط خاص جوي در خوزستان نخواهيم بود.
سرهنگ رضا دولتشاهي نخستين نكته و توصيه كليدي در هواي مه آلود به رانندگان را 'سرعت مطمئنه' و 'اجتناب از شتاب زدگي' بيان كرد و گفت:در زمان مه آلودگي هوا ، ديد افقي به شدت كم مي شود و اين كاهش ممكن است به كمتر از 10متر برسد از اين رو در چنين شرايطي راننده بايد با تسلط كافي و 'توجه كافي به جلو' سرعت خود را تنظيم كند و فاصله طولي با خودرو جلو را رعايت كند.
به گفته وي سرعت مطمئنه در خودروهايي نظير پرايد، پژو و سانتافه متفاوت است ولي اين موضوع به تشخيص راننده بستگي دارد.
استفاده از چراغ مه شكن و احتياط در زمان رانندگي از ديگر توصيه هاي رييس پليس راه خوزستان به رانندگان است.

** پيش از حركت اطلاعات راه ها و وضعيت هواشناسي را دريافت كنيد
فرمانده پليس راه خوزستان به رانندگاني كه قصد تردد در جاده هاي مه آلود را دارند توصيه كرد پيش از حركت ، اطلاعات راه ها و وضعيت هواشناسي و ميزان شعاع ديد را از راهداري و هواشناسي دريافت كنند تا با آگاهي كامل رانندگي كنند.
دولتشاهي افزود: بسياري از رانندگان خودروهايي كه در تصادف هاي زنجيره اي اخير دچار حادثه شدند هيچ اطلاعي از وضعيت راه ها و هواشناسي نداشتند و اين ناآگاهي ، رانندگي را در چنين شرايطي سخت و دشوار مي كند.
وي با بيان اينكه توصيه اكيد پليس راه به همه رانندگان اين است كه با چشمان باز و حواس كامل رانندگي كنند گفت:متاسفانه مشاهده شده رانندگان در چنين وضعيت آب و هوايي ، از تلفن همراه كه در شرايط عادي نيز ممنوع است استفاده مي كنند و اين سبب خواهد شد اينگونه افراد آمادگي لازم را براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي نداشته باشند و حادثه در كمين آنان خواهد بود.

** ايمني خودرو
رييس پليس راه خوزستان با اشاره به اينكه بسياري از خودروهايي كه در جاده ها تردد مي كنند با وجود آنكه معاينه فني دارند ولي خودرو آنان از ايمني كامل برخوردار نيست و توانايي كنترل خودرو و توقف كامل آن را ندارند و با شدت به خودروي جلويي برخورد مي كنند.
وي بازبيني ترمز خودرو ،روشنايي و سالم بودن لاستيك ها پيش از حركت را از ديگر نكات مهم براي پيشگيري از حوادث تلخ رانندگي در شرايط مه آلودگي هوا بيان كرد.

** خودروهاي حادثه ديده جاده را مسدود نكنند
رييس پليس راه خوزستان با بيان اينكه يكي از دلايل بروز تصادف هاي زنجيره اي خارج نكردن به موقع خودرو به كنار جاده و مسدود شدن مسير است افزود:رانندگان خودروهاي حادثه ديده بايد توجه داشته كه مهمترين و فوري ترين كار براي پيشگيري از تصادف بعدي ، هدايت و كشاندن خودرو حادثه ديده با هر وسيله ممكن به كنار جاده است تا خودروهاي عبوري با آنان برخورد نكنند.
استفاده از علايم هشدار دهنده و روشن كردن آتش در كنار جاده ها به فاصله 50 متري محل حادثه نيز مي تواند از احتمال وقوع تصادف بكاهد.

** رانندگي در جاده هاي برفي
رييس پليس راه خوزستان با اشاره به در پيش بودن بارش برف زمستاني در نواحي كوهستاني و مرتفع شمال و شمال شرق خوزستان گفت: علاوه بر توصيه هايي كه براي رانندگي در شرايط مه آلودگي عنوان شده لازم است رانندگان براي تردد در مناطق برفگير زنجير چرخ داشته باشند؛ سامانه گرمايشي خودرو سالم باشد و در سرازيري جاده از دنده سنگين استفاده كرده و از ترمز به صورت آني براي توقف خودرو خودداري كنند.
اجتناب از سفرهاي غيرضروري در آب و هواي مه آلود و برفي ، استفاده از مسيرهاي جايگزين كه خطرات كمتري دارند از ديگر توصيه هاي دولتشاهي رييس پليس راه خوزستان است.
به هر حال عمل به توصيه هاي ماموران راهنمايي و رانندگي و توجه دقيق به علايم هشدار دهنده و اجتناب از رانندگي در زمان خوب آلودگي و خستگي و همچنين حضور پررنگ ماموران پليس راه و كنترل مسيرها مي تواند جلوي بسياري از حوادث تلخ رانندگي را بگيرد.
6065/ 6037