۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83136389
T T
۰ نفر
350 هزار اقدام پژوهی توسط معلمان انجام شده است

تهران-ایرنا- رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت : از سال 75 تاكنون در مجموع 350 هزار اقدام پژوهی توسط معلمان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، فرهاد كریمی روز یكشنبه در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش افزود : اقدام پژوهی نوعی روش كیفی برای پژوهش است به این معنا كه معلمی پژوهشی تولید می كند تا مشكلات كلاس درس و تدریس خود را برطرف كند.
وی با اشاره به اینكه هدف دیگر اقدام پژوهی رفتن به سمت مدرسه محوری و كلاس محوری است، تصریح كرد : امسال 53 هزار نفر از معلمان در برنامه اقدام پژوهی شركت كردند و 134 اثر به تهران آمد و بهترین ها امروز در مراسمی تقدیر شدند و مجموعه این برترین ها در قالب كتابچه ای منتشر خواهد شد.
وی افزود:همچنین سی دی آماده شده كه خلاصه اقدام پژوهی معلمان در سال جاری گردآوری و درج شده است و همچنین كارنامه پژوهشی هم تولید و چاپ شده است.
كریمی با اشاره به اینكه پژوهش و خبر از یك جنس هستند،گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پژوهش می كند برای بهتر شدن وضعیت موجود و اصحاب رسانه خبر منتشر می كنند تا كارها سبك و سیاق بهتری داشته باشد و در برخی موارد كار این دو یكی است زیرا هر دو پژوهش می كنند و فرایند تولید دانش های جدید را دنبال می كنند.
وی با بیان اینكه كارها در پژوهشگاه به دو بخش تقسیم می شود، افزود : برخی كارها در حد پژوهش های دانشگاهی است ونشست های علمی و تخصصی برگزار می كنیم و از یك طرف هم این پژوهشگاه به عنوان بازوی پژوهش آموزش و پرورش وظایفی بر عهده دارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ساختاری در آموزش و پرورش از سال 67 به نام شورای تحقیق تاسیس شد و در ادامه كمیته های پژوهشی و شورای تحقیق استانی و پژوهشگاه تعلیم و تربیت از محل تجمع دفاتر پژوهشی راه اندازی شد كه فعالیت هایی از جنس برنامه ریزی و اجرای طرح های پژوهشی و كانون های پژوهشی را بر عهده داشت.
كریمی با بیان اینكه اكنون پژوهشگاه مطالعات، برنامه معلم پژوهنده و برنامه های هفته پژوهش را دنبال می كند و امسال 11 فعالیت اصلی طراحی كرده است، تصریح كرد: انتخاب پژوهشگران برگزیده مدنظر وزارت علوم، انتخاب پژوهش های برتر و دانشجو معلمان پژوهشگر و گسترش فرهنگ پژوهش و تفكر و پرسشگری و گرامیداشت پژوهشگران از جمله اهداف و برنامه های این پژوهشگاه است.

*** پژوهشگاه مطالعات از پایان نامه های مناسب حمایت می كند
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینكه خرید و فروش پایان نامه ها یك موضوع پلید است، افزود : امید است زمینه محو این كار فراهم شود.
كریمی با بیان اینكه پژوهشگاه از پایان نامه های مناسب حمایت می كند اما با محدودیت مواجه هستیم، تصریح كرد : آئین نامه ای سال ها قبل برای حمایت از پایان نامه ها مصوب شد اما به دلایل خاص بودجه ای كشور و تحریم ها حمایت كمتری صورت گرفت اما در هر صورت پایان نامه هایی كه به مدارس و آموزش و پرورش كمك كند، مورد حمایت قرار می گیرد.
به گفته وی مشتاق هستیم چرخ پایان نامه ها بیشتر بچرخد و حمایت صرفا مادی نیست زیرا بسیاری از دانشجویان برای دفاعیه خود به پژوهشگاه مراجعه می كنند و ما چهار مقاله علمی و پژوهشی داریم كه تلاش می كنیم پایان نامه های خوب را منتشر كنیم و این نوعی كمك به پایان نامه ها است.
قائم مقام ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش با طرح این سوال كه چرا آموزش و پرورش باید پژوهشگاه داشته باشد، افزود : به خاطر اینكه گروه های پژوهشی تشكیل و حلقه های فكری ایجاد شود و زمینه نشست و برخاست پژوهشگران فراهم شود.
كریمی با یادآوری این نكته كه اكنون 300 نفر از پژوهشگران با پژوهشگاه مطالعات همكاری دارند و برای اقدام پژوهی معلمان حدود 50 نفر از صاحبنظران با ما همكاری كردند، گفت: بسیاری از فعالیت های ما بر محور مدرسه است و یكی از برنامه‌های مهم ما این است كه حتما به كف مدرسه سر بزنیم.
وی اظهار داشت : ما نمی توانیم برای معلمان تكلیفی ایجاد كنیم اما باید به سمتی برویم كه دانش آموزان به سمت تولید پژوهشی بروند و معلمان نیز برای رشد خلاقیت دانش آموزان و از آنجا كه دسترسی به اینترنت وجود دارد تكالیفی به دانش آموزان بدهند كه قابل جستجو در اینترنت نباشد.

***تمامی برنامه های آموزش و پرورش باید پیوست پژوهشی داشته باشد
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه تمامی برنامه های این وزارت خانه باید پیوست پژوهشی داشته باشد، گفت : اما گاه این اتفاق نمی افتد به این دلیل كه شاید پژوهشی نشده باشد تا بتوان بر اساس آن برنامه ها را اجرا كرد كه برای رفع این مشكل با تشكیل گروه نخبگان از آنها استفاده كنیم.
كریمی در خصوص فعالیت مدارس سمپاد نیز این سوال را مطرح كرد كه آیا داشتن مدارس استثنایی یك افتخار است و آموزش و پرورش پیشرفته محسوب می شود یا اینكه شرایط ایده آل آن است كه همه بچه ها در كنار هم تحصیل كنند كه البته سیاست دنیا مدارس تلفیقی است اما در عین حال برخی كشورها سیاست تفكیك دارند درباره مدارس سمپاد هم اینگونه است و نكته حائز اهمیت این است كه جدا كردن دانش آموزان با اصل پرورش و ایده های خلاق در تضاد است.
وی یادآور شد : با توجه به شرایط خاص باید تصمیم بگیریم كه آیا جداسازی دانش آموزان از طریق برگزاری آزمون استعدادهای درخشان صورت بگیرد یا خیر و كدام روش را اجرا كنیم، افزود : بسیاری از اركان جامعه در این مورد صاحب سهم و تصمیم گیرنده هستند اما فضا باید در مدارس مختلف امن و سالم باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد : ما شاهد كتاب هایی هستیم كه مطالب كتب درسی را به گونه دیگری نوشته اند كه ممكن است مانع فهم و خلاقیت دانش آموزان شود زیرا كتاب ها باید به روشی باشد كه همه بچه ها با سطوح هوش مختلف بتوانند مطالب را درك كنند.
كریمی در مورد كتاب های كمك درسی بیان داشت : كتاب های كمك درسی پیش از این حل المسائل بود كه اكنون همان است و به جای اینكه دانش آموزان خود فكر كرده و راه حل را بیابند همه چیز را آماده در اختیار او می گذاریم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینكه در پژوهشگاه راه ما اقدام پژوهی است، گفت:كتاب های زیادی در این رابطه ترجمه كرده و دوره های آموزشی متعددی برای معلمان برگزار كردیم كه 300 هزار معلم در این برنامه ها شركت كردند و اقدام پژوهی های برتر معلمان نیز به چاپ رسیده است تا این آگاهی را به معلمان بدهیم كه مسائل كلاس درس را علمی حل كنند.
كریمی با بیان اینكه اگر بتوانیم معلمان و مدیران را هدایت كنیم به تولید راه حل علمی تصمیمات و پژوهش های ما در مدارس كارآمد تر خواهد شد، یادآور شد : بچه ها و معلمان را باید داوطلبانه وارد صحنه آموزش و پرورش كنیم.
وی ادامه داد: ما ادعا نمی كنیم كه معلم پژوهنده تربیت كرده ایم بلكه او یك انسان متفكر است و ما تلاش كردیم با برگزاری دوره های آموزشی راه را باز كنیم تا او خود متفكر و پژوهشگر است.

***درباره معلم تمام وقت هنوز پیش نویسی ارائه نشده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی حدود 20 سال قبل ارائه شد مبنی بر اینكه معلمان 24 ساعت موظفی خود را در مدارس باشند و سایر ساعات نیز در كنار دانش آموزان بوده و با آنها به گفت و بپردازند یا اوراق امتحانی را تصحیح كنند كه این طرح همان زمان به دلیل داشتن بار مالی منتفی شد و به نتیجه نرسید.
كریمی تصریح كرد: اكنون نیز طرح معلم تمام وقت یك تفكر و ایده است و نباید درباره طرح های جدید موضع گیری كنیم زیرا شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اگر طرحی ضعیف باشد تصویب نخواهد كرد و مبنای طرح ها باید متقن و قوی باشد.
وی تاكید كرد:تاكنون هیچ گونه پیش نویسی درباره طرح معلم تمام وقت به شورای عالی آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات این وزارتخانه ارسال نشده است.
علمی *1883 *1440
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ