۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83133325
T T
۰ نفر
نایب رئیس اتاق بازرگانی: بخش خصوصی در ایران محبوب نیست

مشهد- ایرنا- نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران گفت: امروزه بخش خصوصی در ایران چهره خوبی ندارد و محبوب و مطلوب نیست. هر زمان كه اتفاقی می افتد همه انگشتها به سمت بخش خصوصی نشانه می گیرد.

پدرام سلطانی روز پنجشنبه در دومین روز از ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویكرد بهبود فضای كسب و كار در مشهد افزود: همه مشكلات اقتصادی یا مشابه آن را در كشور به بخش خصوصی نسبت می دهند و هر زمان كه در بخشی به دلیل سیاستگذاری غلط مشكلی بوجود می آید همه ذهنها به این سمت هدایت می شود كه بخش خصوصی در حال سوءاستفاده می باشد یا مشكل را بخش خصوصی بوجود آورده است.
عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: امروزه بخش خصوصی اعتبارش را بخاطر سیاستگذاری غلط دولت از دست داده است و فعالان بخش خصوصی آینده كشور را تهدیدی برای خود می بینند لذا در این شرایط ترجیح می دهند سرمایه هایشان را بردارند و از كشور بروند.
وی گفت: در شرایطی كه بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در داخل كشور خود نباشد، سرمایه گذار خارجی نیز فضا را برای سرمایه گذاری مطمئن نمی بیند و خطر سرمایه گذاری را در چنین كشوری نمی پذیرد. كشوری كه در بحران باشد با بهترین مدلها نمی تواند به سمت عدالت پیش برود. این بحران می تواند هر چیزی باشد لذا اصولا چنین محیطی به سمت عدالت و سیاست پذیری پیش نمی رود لذا باید ابتدا از این محیط خارج شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: جامعه نیاز به امید و نشاط دارد، اگر امید و نشاط به كشور بازگردد سرمایه اجتماعی بازخواهد گشت. اینكه بخش خصوصی نمی داند تحریمها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت یا اجرای سیاستهای ارزی دولت تا چه زمانی برقرار می باشد، در نتیجه همان بحرانی است كه كشور را فراگرفته است.
وی ادامه داد: اگر در این شرایط توجه به خرد جمعی و اصول علمی در تصمیم گیریها مورد توجه قرار نگیرد آثار آن در میان مدت و بلندمدت می تواند تخریبگر باشد.
سلطانی گفت: پوپولیسم محیط كسب و كار را خراب می كند. عدم اطمینان نسبت به آینده، فضای كسب و كار را از بین می برد و فعال اقتصادی به سمت سرمایه گذاری پیش نخواهد رفت. امیدواریم مسئولان مسائل گفته شده را جدی بگیرند زیرا بخش خصوصی به جد نگران آینده است.
سلسله همایشهای ملی توسعه پایدار به همت اتاق بازرگانی خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد برپا شده اند. در برگزاری ششمین همایش از مجموعه این همایشها اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استانهای تهران، اصفهان، شیراز، كرمان و تبریز نیز همكاری و فعالیت دارند. ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویكرد بهبود محیط كسب و كار به مدت دو روز در مشهد برپا شده است.
7489/1858
۰ نفر