۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۳
کد خبر: 83132668
T T
۰ نفر
رهبر اكثریت سنا خواستار محكومیت بن سلمان در قتل خاشقچی شد

تهران- ایرنا- «میچ مك كانل» رهبر اكثریت سنای آمریكا روز چهارشنبه گفت كه این مجلس باید از قطعنامه ای حمایت كند كه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را مسئول قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود معرفی می كند.

به گزارش تارنمای خبری نشریه هیل، مك كانل كه از تریبون سنا سخن می گفت، در عین حال یادآور شد كه این مجلس باید مانع تصویب طرح توقف حمایت آمریكا از ائتلاف متجاوز نظامی سعودی در یمن شود.
رهبر اكثریت سنا گفت كه اعضای این مجلس، در مورد یمن از «نگرانی های مشروع» برخوردارند و در مورد قتل خاشقچی نیز بشدت نگران هستند.
وی در عین حال اظهار كرد: ما خواستار حفظ شراكت هفتاد ساله بین آمریكا و عربستان هستیم و می خواهیم تضمین شود كه ادامه این روند، منطبق با منافع آمریكا و تثبیت اوضاع در این منطقه بحران زده و خطرناك است.
مك كانل با اشاره به اینكه شرایط چالش برانگیز فعلی به دوراندیشی و دقت نیاز دارد، گفت كه قطعنامه پیشنهادی سناتورهای آمریكایی به قدر كافی دقیق و محتاطانه نیست.
وی از قطعنامه ای سخن می گفت كه سناتور «برنی سندرز» و سناتور «مایك لی» پیشنهاد بررسی آن را در سنا مطرح كرده اند.
سنا قرار است امروز به وقت واشنگتن در مورد این قطعنامه رأی گیری كند. این قطعنامه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا را ملزم می كند ظرف 30 روز نیروهای آمریكایی را از یمن خارج كند.
سنا ماه گذشته به واگذاری بررسی این موضوع از كمیته روابط خارجی این مجلس به صحن این مجلس رأی داد؛ هرچند اكثر جمهوریخواهان با این اقدام مخالفت كرده اند.
از آنجا كه این قطعنامه در قالب قانون اختیارات جنگی آمریكا ارائه می شود، به اكثریت نسبی برای تصویب در سنا نیاز دارد.
قانون اختیارات جنگی، قانونی فدرال است كه هدف از آن كنترل اختیارات رئیس جمهوری آمریكا برای وارد كردن كشور به درگیری های مسلحانه بدون موافقت كنگره است.
یمن تقریباً از سه سال و نیم پیش زیر حملات همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی است. این ائتلاف در تجاوزگری خود از سلاح های ساخت كشورهای غربی استفاده می كند؛ تجاوزی كه یمن را ویران كرده و بیش از 16 هزار كشته و هزاران زخمی برجا گذاشته است.
رهبر اكثریت سنای آمریكا در حالی خواستار حمایت این مجلس از قطعنامه مسئول برشمردن بن سلمان در قتل خاشقچی شد، كه ترامپ همچنان گفته است كه در كنار ولیعهد سعودی می ماند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در گفت وگوی اختصاصی سه شنبه شب در كاخ سفید از اظهارنظر در این خصوص كه آیا بن سلمان در قتل خاشقچی دست داشته یا نه، خودداری كرد اما شاید بتوان گفت كه آشكارترین اظهار حمایت از بن سلمان از زمان مرگ خاشقچی را نشان داد. وی گفت: او رهبر عربستان سعودی است. آنها متحد خیلی خوبی هستند.
برخی منابع آگاه نزدیك به خاندان پادشاهی عربستان گفته اند كه تعدادی از اعضای خاندان حاكم آل سعود در تلاش هستند تا از پادشاه شدن محمد بن سلمان جلوگیری كنند و بر این باورند كه آمریكا و ترامپ می توانند نقش تعیین كننده ای در این زمینه داشته باشند.
ترامپ در این خصوص گفت: من مطلبی در این مورد نشنیده ام. صادقانه بگویم كه نمی توانم در این خصوص اظهار نظر كنم؛ اصلاً این را نشنیده ام و حقیقت این است كه شنیده ام كه او بسیار قاطعانه در قدرت است.
ترامپ همچنین تأكید كرد كه بن سلمان، دست داشتن در قتل خاشقچی را بشدت تكذیب می كند. رئیس جمهوری آمریكا در ارتباط با این موضوع با انتقاد شدید جمهوریخواهان هم حزبی خود در مجلس سنا رو به رو است.
خاشقچی كه با روزنامه واشنگتن پست همكاری می‌ كرد، 10 مهرماه گذشته برای انجام امور اداری خود به كنسولگری عربستان در تركیه مراجعه كرد و دقایقی پس از ورود از سوی یك هیأت پانزده نفره اعزامی از عربستان به تركیه، به قتل رسید.
حكومت آل سعود پس از 18 روز انكار، در پی فشارهای بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام كرد كه در ارتباط با پرونده قتل وی، 18 نفر از جمله 15 مأمور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارك و شواهد نشان می دهد كه 15 مأمور از نزدیكان بن سلمان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت تركیه خواستار استرداد این افراد برای محاكمه در استانبول است؛ درخواستی كه از سوی مقامات سعودی رد شده است.
اروپام**9109**شبس**1488

سرخط اخبار جهان