۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۶
کد خبر: 83131275
T T
۰ نفر

گشایش تعاملات بانكی بین الملل با الحاق به ' FATF'

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۶
کد خبر: 83131275
گشایش تعاملات بانكی بین الملل با الحاق به ' FATF'

تهران- ایرنا- پیوستن ایران به شبكه بانكی بین المللی مستلزم برداشتن گام های همسو با دیگر كشورهای اثرگذار در عرصه جهانی است؛ ضرورتی كه در فضای پسابرجام بیش از پیش احساس می شود، ضمن این كه عاملی بازدارنده در برابر توطئه گری دشمنان خواهد بود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پیوستن ایران به «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) در ماه های گذشته به مساله ای جنجالی در كشور تبدیل شده است. پیوستن تهران به این گروه، مستلزم تصویب نهایی لوایح چهارگانه است. این امر با وجود برخی مخالفت ها و كارشكنی های داخلی به ویژه در مورد لایحه الحاق ایران به «كنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» (CFT) به كندی پیش رفته است.
مخالفت هایی كه در این مدت انجام گرفته، حجت الاسلام و المسلمین دكتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری را به واكنش واداشت تا دیروز (دوشنبه 19 آذرماه) در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی بخشی از سخنان خود را به اهمیت الحاق به FATF اختصاص دهد.
رئیس جمهوری تاكید كرد كه «اگر FATFباشد، هزینه‌ها 20 درصد ارزان ‌تر است و بدون آن گران ‌تر خواهد بود و كسی كه علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست كه یك نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود.»
همچنین رئیس جمهوری افزود: مگر می ‌شود در دنیای امروز با بانك ‌های جهان همكاری نداشت؟ منتها كسی در گوشه ای نشسته و مردم را تحریك می ‌كند كه اگر این قرارداد امضاء شود، اسلام از دست می ‌رود. ای كاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می ‌زد.
در ماه های اخیر كه لوایح چهارگانه در مجلس مطرح و به رای گذاشته شد، برخی نمایندگان تندرو ، دولت را زیر شدیدترین فشارها قرار دادند. مخالفت ها با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی دو ماه پیش در جریان تصویب لایحه CFT به اوج خود رسید. تندروهایی كه پیامك های تهدیدآمیز به نمایندگان و تبلیغات رسانه های گسترده را كارساز نیافتند، در بیرون مجلس تجمع كرده و چند نماینده نزدیك به جبهه پایداری تلاش های نافرجامی را در صحن مجلس با هدف ممانعت از تصویب CFT به كار بستند.
حتی مخالفان دولت با تبلیغات رسانه ای و از طریق شماری از نمایندگان خود در مجلس تلاش كردند تا «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه را به بهانه اظهاراتش در خصوص وجود پولشویی در ایران تحت فشار قرار داده تا جایی كه بستر را برای استیضاح او هموار سازند؛ سیاستی كه در راستای متوقف سازی لایحه الحاق ایران به اف ای تی اف به جریان افتاده بود اما در نهایت نافرجام ماند.
پیشتر سه لایحه از لوایح چهارگانه شامل لایحه الحاق ایران به كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تایید و تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود اما گام نهایی برای الحاق به «اف ای تی اف» با دشواری برداشته می شود.
در حالی كه یكشنبه (15 مهر) لایحه كنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم با 143 رای موافق در مقابل 120 نماینده رای مخالف و پنج رای ممتنع به تصویب نمایندگان مردم رسید اما شورای نگهبان با وارد دانستن 22 ایراد و ابهام آن را به مجلس بازگرداند.
مجلس نیز چهارشنبه گذشته (14 آذر) لایحه الحاق ایران به كنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم اعاده شده از سوی شورای نگهبان را با 125 رای موافق، 59 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر اصلاح و تصویب كرد.
«حشمت الله فلاحت‌ پیشه» رئیس كمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی آن روز، اظهار كرد كه «این ایرادات با اجماع افرادی از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان برطرف شد.»
كارشناسان بر این باورند كه عدم الحاق ایران به به كنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم همواره بهانه را به دشمنان ایران داده تا ایران را به حمایت از تروریسم متهم و در اجماع سازی علیه تهران موفق عمل كنند. از طرفی به دلیل «سازوكار مالی ویژه اروپا» (spv) كه به احتمال زیاد در آینده ای نزدیك به اجرا درخواهد آمد، الحاق ایران به 'اف ای تی اف' و هموارسازی بستر اجرای سازوكار مذكور ضروری به نظر می رسد.
در همین ارتباط دكتر ظریف چهارشنبه گذشته در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این كه توافقات درباره مكانیزم مالی اروپا نهایی شده، افزود: با توجه به اینكه آمریكایی‌ ها به محض اطلاع پیدا كردن از طرح و تحولی تلاش می‌كنند مانع این اقدام شوند، اروپایی ها می خواهند كه این مرحله را تا به نتیجه رسیدن آن در حالت محرمانه دنبال كنند.
اظهارات ظریف درباره زمان اجرای كانال مالی اروپا در در حالی ایراد شده كه «فدریكا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه دیروز (دوشنبه) در جریان گردهمایی وزیران امور خارجه عضو در بروكسل از راه اندازی سازوكار مذكور تا پیش از پایان سال جاری میلادی خبر داد.
پژوهش**9242**1552
۰ نفر