۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 83129551
T T
۰ نفر
بارها تا پای مرگ رفتیم

تهران- ایرنا- كارگردان مستند «اسرار دریاچه»، گفت: تولید مستندی درباره اسرار یك دریاچه كه به نوعی باید در زیر آب كار كرد بسیار سخت است به طوری كه بارها من و برخی از افراد گروه تولید تا پای مرگ رفتیم.

آرمین ایثاریان در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره علت تولید و ساخت مستندی درباره اسرار یك دریاچه، اظهار داشت: تولید مستند درباره دریاچه تخت سلیمان پیش از گروه ما نیز توسط مستندسازان مطرحی چون منوچهر عسگری‌نسب و پیروز كلانتری انجام شده است اما به دلایل گوناگون هیچ كس نتواست به اعماق و كف دریاچه دست پیدا كند.
وی با اشاره به اینكه حتی نقشه‌ای از اینكه دریاچه به چه شكلی است نیز در دسترس نبود، گفت: همین برای ما انگیزه قوی شد كه با یك تیم از متخصصان ایرانی دست به اكتشاف و مستند سازی در این حوزه بزنیم.
این مستندساز با بیان اینكه طبق اسناد تاریخی محوطه تخت سلیمان بیش از سه هزار سال قدمت دارد و بنا به دلایل گوناگون تاكنون عمق اسرار امیز این دریاچه كشف نشده است، افزود: هر چند در سال‌های دور توسط باستان شناسان آلمانی و در سال‌های نزدیك توسط میراث فرهنگی تلاش‌هایی صورت گرفت اما هیچكدام به عمق بیشتر از بیست متر نرسیدند.
ایثاریان ادامه داد: با توجه به اینكه همچنان اسرار این دریاچه دست نیافته باقی مانده است بنابراین كشف اسرار آن همچنان برای مردم هیجان انگیز و جذاب است و نكته دیگر اینكه تصمیم گرفتیم این كار را توسط یك تیم از متخصصان ایرانی انجام دهیم.
وی با بیان اینكه با افتخار عرض می كنم كه تمامی مراحل فنی، پژوهشی، اكتشاف و غواصی توسط متخصصین ایرانی انجام شده است، گفت: خوشبختانه در این كار گروهی موفق شدیم به همراه تولید فیلم مستند، نقشه سه بعدی دریاچه را كه تاكنون وجود نداشت استخراج كنیم كه البته این ادعا توسط اساتید دانشگاه مطرح ایران تایید شده است.
كارگردان و تهیه كننده مستند «اسرار دریاچه» با تقدیر از حمایت های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بنابراین یكی از دلایلی كه پروسه تولید را طولانی می كرد دقت و وسواسی بود كه اساتید علمی دانشگاه ها و گروه اجرایی در تولید این اثر داشتند.
ایثاریان گفت: به طور مثال ما تلاش كردیم در یك بازه زمانی یك ساله كار كنیم اما با توجه به شرایط سخت و دشوار آب و هوای منطقه بارها برخی از همكاران ما را تا آستانه مرگ پیش بُرد و دچار حادثه شدیم.
وی با بیان اینكه در این اثر از تكنیك های متفاوت فیلمبرداری هوایی و روی خشكی و زیر آب استفاده كردیم، گفت: با همه تجربه های تلخ و شیرین اسناد گرانبهایی بحاصل شد كه امیدوارم پس از اكران مرد توجه قرار گیرد.
مستند «اسرار دریاچه» امروز دوشنبه 19 آذر و از ساعت 18در سالن شماره یك پردیس سینمایی چارسو در بخش بین المللِ، سینما حقیقت نمایش داده خواهد شد.
فراهنگ**9246**1418
۰ نفر