۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۹:۳۵
کد خبر: 83126253
T T
۰ نفر
كشت گياهان زينتي به صورت كشت بافت در استان مركزي كليد خورد

اراك - ايرنا - عضو پارك علم و فناوري استان مركزي گفت: كشت و توليد انبوه گل محمدي، رز و انواع گل هاي زينتي از طريق كشت بافت در اين استان كليد خورد.

«اميد اكبري» روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: توليد ارقام گل محمدي و رز از طريق كشت بافت از هشت ماه گذشته در استان مركزي آغاز و با توليد انبوه اين گياهان در اختيار گلخانه داران قرار گرفته است.
وي ادامه داد: در اين روش قطعه اي از برگ گياه پر محصول در شرايط استريل و درون شيشه كشت داده شده و از آن 10 تا 20 شاخه گل توليد مي شود.
اين توليدكننده گياهان زينتي در استان مركزي گفت: توليد نهال خارج از فصل، نهال عاري از بيماري و ويروس و افزايش توليد محصول از جمله مزاياي تكثير گياهان به روش كشت بافت است.
اكبري افزود: بنفسه آفريقايي و آنتريوم از گل هاي نادر هستند كه كشت و تكثير آن ها از طريق قلمه و بدز در فصل سرما مشكل است و توليد آن ها به روش كشت و تكثير بافت گياهان زينتي در اين واحد آغاز شده است.
وي گفت: توليد اين گياهان حدود سه ميليارد ريال درآمد اقتصادي سالانه براي اين واحد توليدي به همراه دارد.
عضو پارك علم و فناوري استان مركزي خاطرنشان كرد: بذر گياه بگونيا و قلمه گل سيكلامن از كشور هلند به ايران وارد مي شود كه با توجه افزايش قيمت ارز واردات اين گل ها براي توليدكنندگان مقرون به صرفه نيست و توليد اين گياهان به روش كشت بافت در دستور كار است.
اكبري عنوان كرد: نياز است براي كاهش قيمت تمام شده گل هاي زينتي در كنار هر چند واحد توليد گل با حمايت دولت يك مركز كشت بافت ايجاد شود.
وي ادامه داد: ايجاد مركز كشت بافت توليد گياهان افزايش رقابت پذيري توليدات داخلي با نمونه خارجي، توليد گياهان به روز و افزايش توليد در واحد سطح را به همراه دارد.
استان مركزي به عنوان دومين قطب صنايع مادر تخصصي، چهارمين قطب صنعت كشور محسوب مي شود و در زمينه تنوع توليدات صنعتي رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده است.
اين استان با وجود صنعتي بودن در زمره 10 استان نخست كشور در بخش كشاورزي است كه 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در اين حوزه فعال هستند.
670 هزار هكتار اراضي باغي و كشاورزي در استان مركزي وجود دارد كه يك و 2 دهم درصد توليدات كشاورزي مازاد بر نياز استان به ساير مناطق ارسال مي شود.
اين استان رتبه چهارم توليد بچه ماهي قزل آلا، رتبه اول در تنوع توليد گل و گياهان زينتي، رتبه دوم توليد گل ها شاخه بريده، رتبه سوم در توليد گل و گياهان زينتي، رتبه دوم سطح زير كشت و توليد انار كشور، رتبه ششم توليد پسته، مقام هشتم توليد گل محمدي، مقام نهم در توليد انگور، رتبه سوم در توليد لوبيا و رتبه پنجم در توليد جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ايستگاه انار ساوه، پژوهشكده گل و گياهان زينتي محلات، ايستگاه ملي تحقيقات لوبياي خمين، وجود شعبه ششم تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي، وجود ايستگاه تحقيقات ماهيان زينتي و مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي نيز از ظرفيت هاي علمي و تحقيقاتي استان مركزي است.
1955/6013/