۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 83122231
T T
۰ نفر
بیشتر افغان ها به آینده كشورشان بدبین هستند

تهران- ایرنا- یافته های نظرسنجی سالانه 'بنیاد آسیا' حاكیست، تنها حدود 33 درصد مردم افغانستان به آینده كشور خوشبین هستند و 61 درصد معتقدند، كشور در مسیر نادرستی قرار دارد.

شركت رسانه ای 'بیزنس وایر' با استناد به نتایج این نظرسنجی اعلام كرد، ناامنی، مشكلات اقتصادی، بیكاری و فساد از دلایل اصلی ناخشنودی و بدبینی 15 هزار افغان شركت كننده در این نظرسنجی است.
نظرسنجی بنیاد آسیا همچنین نشان می دهد، گرچه میزان خوشبینی امسال افغان ها به دستیابی به توافق صلح در قیاس با سال گذشته بیشتر شده اما، میزان این خوشبینی در میان زنان كاهش یافته ‌است.
طبق این نظرسنجی، 46.5 درصد زنان و 60.5 درصد مردان افغان بر این باورند كه امكان صلح با طالبان وجود دارد.
بیش از 51.8 درصد شركت كنندگان در این نظرسنجی، بهبود امنیت، حدود 47.9 درصد بازسازی و حدود 28.8 درصد بهبود شیوه حاكمیت را به عنوان مهم ترین دلایل خوشبینی خود درباره آینده كشور اعلام كردند.
همانند نتایج نظرسنجی سال‌ های گذشته، در نظرسنجی امسال نیز مشكلات امنیتی به عنوان بزرگترین دلیل بدبینی به آینده كشور است.
افزون بر این، نتایج این نظرسنجی نشان می دهد، بیش از 37.6 درصد نگرانی‌ های اقتصادی، 33 درصد مسایل مربوط به شیوه حاكمیت، 9.1 درصد نبود زیرساخت‌ مناسب و كافی، بیش از 6.4 درصد مداخله خارجی، 4.2 درصد بی‌عدالتی و 2.6 هم قطع كمك‌ های خارجی را دلایل بدبینی به آینده كشور می دانند.
اكثر شركت كنندگان در این نظرسنجی معتقدند، نبود فرصت‌ های تحصیلی و بی ‌سوادی در صدر مشكلات زنان افغان قرار دارد و بی عدالتی در حق زنان و بیكاری از چالش‌ های دیگر پیش روی آنهاست.
به اعتقاد بیشتر پاسخ دهند‌گان(69.9 درصد)، نیروهای پلیس تامین كنند‌گان اصلی امنیت در افغانستان هستند. درصد اندكی(2 درصد) هم معتقدند كه طالبان تامین كننده امنیت مناطق كشور است.
آساق**1088 **1600
۰ نفر