۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 83120954
T T
۰ نفر
رأی الیوم: سلاح های آمریكایی در خاورمیانه ناكارآمد هستند

تهران- ایرنا- روزنامه فرامنطقه ای 'رأی الیوم' امروز دوشنبه در گزارشی با اشاره به ناكارآمدی سامانه ضد موشكی پاتریوت آمریكا و حملات موشكی نافرجام رژیم صهیونیستی به سوریه، بر شكست سلاح های آمریكایی در خاورمیانه تاكید كرد.

رأی الیوم نوشت: شكست های نظامی غیر مستقیم ایالات متحده در خاورمیانه، كه آخرین آن ها تجاوز به یمن و پس از آن حمله موشكی نافرجام رژیم صهیونیستی به سوریه در پنج شنبه گذشته (8 آذر) بود، ژنرال های آمریكایی را نگران كرده است.
رأی الیوم افزود: بسیاری از كارشناسان بر این باور هستند كه حمله موشكی پنج شنبه شب رژیم صهیونیستی به خاك سوریه، كه اولین تجاوز رژیم صهیونیستی به خاك سوریه پس از تحویل سامانه پدافند هوایی اس-300 روسی به سوریه و پنجاه و پنجمین تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی طی 18 سال گذشته به خاك سوریه بود، تنها برای اطمینان خاطر و رفع نگرانی افكار عمومی رژیم صهیونیستی پس از تجهیز ارتش سوریه به چهار سامانه پرتابگر اس-300 بود.
روس ها در دهم مهر ماه جاری چهار سامانه پرتابگر اس-300 را به همراه لوازمات جانبی به سوریه ارسال و تحویل ارتش سوریه دادند و این سامانه های دفاعی در كنار دیگر سامانه های پدافند هوایی سوریه همچون سام پنج (اس-200) و سام شش گانیفول و آتشبار ضد هوایی اس – 75 قسمتی دیگر از سامانه پدافند هوایی فعال ارتش این كشور به حساب می آید كه در كنار هم موجب تقویت دفاع هوایی آن شده است.
حمله موشكی (راكتی) رژیم صهیونیستی به برخی از مواضع ارتش سوریه در جنوب پایتخت این كشور با پاسخ واحدهای معمولی پدافند سوریه مواجه شد و علیرغم اینكه این حمله به نظر برای تست سامانه پدافند هوایی اس-300 سوری‌ها به شمار می‌رفت، اما آنها با هوشیاری كامل سعی كردند با همان سامانه های پیشین خود'بوك ام 2 ای' و'پانتسیر اس 1' با این تهدید مقابله كرده و از اس-300 های خود در مقابل موشك پرانی های رژیم‌صهیونیستی استفاده نكنند. احتمالا سوریه با همراهی روسیه سامانه موشكی اس-300 را برای مقابله با جنگنده رادار گریز 'اف 35' آمریكا نگه داشته كه از جنگنده های رژیم صهیونیستی پیشرفته تر هستند.
این روزنامه فرامنطقه ای تاكید كرد: به نظر می رسد رژیم صهیونیستی دیگر نمی تواند در آسمان خاورمیانه قلدری كند و آمریكا هم در این بین ضرر كرده و جنگنده های آمریكایی 'اف 15' اسرائیل هم دیگر مثل قبل فعال نیستند.
پدافند هوایی سوریه در تاریخ 21 بهمن 1396 توانست با سامانه پدافند هوایی سام پنج یا همان اس-200 كه با كمك همپیمانان سوریه ارتقا یافته بود، دو فروند جنگنده - بمب افكن پیشرفته متجاوز اف16 رژیم صهیونیستی را در خاك سوریه هدف قرار دهد كه یك فروند آن كاملا منهدم و یك فروند دیگر نیز آسیب جدی دید؛ این اقدام سامانه پدافند هوایی سوریه موجب نگرانی سران رژیم صهیونیستی شد.
رأی الیوم در ادامه كم كار شدن و ناكارآمدی سامانه موشكی 'پاتریوت' آمریكا در مواجهه با موشك های بالستیك جبهه ' انصار الله ' یمن را شكست دیگر ایالات متحده در خاورمیانه توصیف كرد و افزود: تلاش های ائتلاف عربی به سركردگی عربستان سعودی در یمن نیز با وجود حمایت های اطلاعاتی و لجستتیكی آمریكا راه به جایی نبرده است و به نظر می رسد سلاح های آمریكایی تنها در شرایطی موفق می شوند كه طرف مقابل مسلح نباشد.
در همین راستا اندیشكده آمریكایی 'نشنال اینترست' هم، پس از آن كه روسیه اقدام به فروش سامانه های موشكی پیشرفته و در رأس آن سوریه كرد، مقالات بسیاری درباره ناكارآمدی سلاح های آمریكایی در خاورمیانه منتشر كرده و ایالات متحده بسیاری از كشورهایی كه اقدام به خرید سامانه اس- 300 یا اس-400 كرده اند را تهدید به تحریم كرده است.
خاورم**3224*1049
۰ نفر