۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83118498
T T
۰ نفر
مشكلات اقتصادي، آزمايشگاه ها را با خطر تعطيلي مواجه كرده است

تهران- ايرنا- دبير اجرايي بيستمين همايش آسيب شناسي و طب آزمايشگاه گفت: آزمايشگاه هاي بخش خصوصي به دليل اعمال تحريم هاي ظالمانه، مشكلات اقتصادي و افزايش قيمت ارز با مسائل زيادي مواجه اند و خطر تعطيلي آنها را تهديد مي كند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ايرنا، مهران قهرماني روز شنبه در يك نشست خبري كه در محل انجمن آسيب شناسي برگزار شد، افزود: افزايش قيمت ارز باعث شده قدرت اقتصادي مردم پايين بيايد و به طبع آن مراجعه مردم به آزمايشگاه هاي خصوصي با توجه به افزايش هزينه ها نيز كم شده است كه اين مساله خطر تعطيلي آزمايشگاه ها را به دنبال دارد.
وي اظهار داشت: آزمايشگاه هايي كه در شهرهاي محروم و دورافتاده با 30 تا 40 بيمار فعال دارند نيز با توجه به تحريم و افزايش قيمت ارز رو به تعطيلي هستند.
قهرماني ادامه داد: بيش از 6 هزار آزمايشگاه در كشور وجود دارد كه از اين تعداد حدود سه هزار آزمايشگاه خصوصي هستند و تغييرات روزانه قيمت ارز و هزينه بالاي تجهيزات پزشكي شرايط مردم را تحت تاثير قرار داده است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر معوقات بيمه ها به ويژه سازمان تامين اجتماعي به آزمايشگاه ها كه به يك سال مي رسد، هنوز پرداخت نشده و در كنار آن هزينه خدمات آزمايشگاهي افزايش يافته است.
قهرماني اضافه كرد: تجهيزات و كيت هايي كه آزمايشگاه ها استفاده مي كنند، خارجي است يا مواد اوليه آنها وارداتي است. با توجه به اينكه در سيستم جديد به آنها ارز نيمايي تعلق نگرفته و هزينه تعميرات اين تجهيزات افزايش يافته است كه اين موضوع نيز يكي از دلايلي است كه بسياري از آزمايشگاه ها را به تعطيلي مي رساند.
به گفته وي، هزينه خدمات آزمايشگاهي سه برابر افزايش يافته و به روز شدن آزمايشگاه ها با توجه به افزايش قيمت ارز در هاله اي از ابهام قرار دارد كه بايد مسئولان وزارت بهداشت در اين زمينه تمهيداتي بيانديشند.
قهرماني افزود: عوامل آزمايشگاه ها از معتمدترين اعضاي جامعه پزشكي هستند و از مسئولان مي خواهيم كه مشكلات در زمينه تهيه كيت و تجهيزات آزمايشگاهي را حل كنند.
وي تصريح كرد: همچنين در شرايط كنوني كيت هاي آزمايشگاهي به سختي تهيه مي شوند و ما مجبوريم با هزينه بسيار بالا آنها را تامين كنيم.
قهرماني در ادامه به يكي از فعاليت هاي مهم انجمن علمي آسيب شناسي اشاره كرد و گفت: مديريت بهره وري در خدمات آزمايشگاهي از مهمترين برنامه هايي است كه از سوي اين انجمن در حال انجام است و شامل تجويز منطقي آزمايش در زمان مناسب براي بيمار مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اين برنامه با حمايت وزارت بهداشت در حال انجام است و به زودي راهنماي اين برنامه براي پزشكان و مراكز درماني تدوين مي شود.

* مشكل تهيه كيت هاي آزمايشگاهي
افشين مرادي مدير گروه پاتولوژي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در اين نشست گفت: بيشترين تاثير اعمال تحريم هاي اقتصادي در تهيه كيت هاي آزمايشگاهي نمايان شده است و در اين شرايط نياز به آن در كشور بيشتر احساس مي شود.
وي افزود: در اقدامات تشخيصي اوليه مشكلي نيست و پاتولوژي كار خود را انجام مي دهد اما در كيت و تكنيك هاي پيشرفته مشكلات زيادي ايجاد شده است كه اميدواريم با مساعدت مسئولان به زودي برطرف شود.
مرادي به برگزاري بيستمين همايش آسيب شناسي و طب آزمايشگاه كه قرار است 14 تا 16 آذر در سالن همايش هاي رازي برگزار شود، اشاره كرد و گفت: در اين همايش در زمينه بيماري هاي زنان، گوارش، ميكروب شناسي و خون شناسي با حضور سخنرانان داخلي و خارجي بحث و تبادل نظر مي شود.
اجتمام*9022*1834

سرخط اخبار جامعه