۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 83117571
T T
۰ نفر
شرایط كنونی بازار خودرو فقط به سود دلالان است

تهران- ایرنا- رییس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور گفت: هر روز تاخیر در اعلام قیمت جدید خودروها، ضرر و زیان زیادی برای خودروسازان، قطعه سازان و بازار به همراه خواهد داشت و این شرایط فقط به سود واسطه ها و دلالان است.

«محمدرضا نجفی منش» امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در دور نخست تحریم های ظالمانه آمریكایی ها در 15 مردادماه گذشته، صنعت خودروسازی نشانه قرار گرفت؛ در آن مقطع خودروسازان هوشمندانه تصمیم به واردات قطعات مورد نیاز و همه آن قطعاتی كه شاید بعدها تامین آنها با مشكل مواجه می شد، گرفتند.
وی اظهار داشت: مشكلی كه در شرایط حاضر وجود دارد، این است كه تولید خودرو با ضرر و زیان همراه است، به طوری كه آمار و ارقام بورسی حاكی از زیان پنج هزار و 500 میلیارد تومانی 2 خودروساز بزرگ كشور در نیمه نخست امسال بود.
این مقام صنفی بیان داشت: به این ترتیب با از دست رفتن توان مالی خودروسازان، رقم پرداختی به قطعه سازان كاهش یافت و نتوانستیم تعدیل قیمتی برای قطعات تولیدی داشته باشیم.
وی گفت: پیشنهاد این انجمن، تعدیل قیمت قطعات و تسویه پرداختی ها به قطعه سازان است اما این موضوع به تعیین تكلیف قیمت خودروها بستگی دارد.
نجفی منش افزود: 95 درصد افرادی كه در ماه های گذشته خودرو خرید یا پیش خرید كرده اند، برای كسب سود بوده است و مصرف كنندگان واقعی با قیمت بالا از بازار خرید كرده اند.

** پیگیری نامه قطعه سازان به رییس جمهوری
وی به نامه اخیر قطعه سازان به رییس جمهوری نیز اشاره كرد و افزود: پی نوشتی از ریاست جمهوری برای وزرات صنعت، معدن و تجارت در این خصوص فرستاده شده تا موارد، مورد پیگیری قرار بگیرند.
به گزارش ایرنا، فعالان صنعت قطعه سازی هفته گذشته در نامه ای به رییس جمهوری، اصلاح قیمت قطعات، تامین نقدینگی مورد نیاز، تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و واردات اعتباری (یوزانس) را به عنوان مهمترین خواسته های خود در مرحله حساس كنونی مطرح كرده و هشدار دادند اگر تا یك هفته آینده مشكلات یاد شده حل نشود، موج دوم بیكاری در صنعت قطعه سازی در راه خواهد بود.

** تحریم ها، فرصتی برای ارتقای داخلی سازی
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور، تحریم ها علیه كشورمان را فرصتی برای ارتقای این صنایه خودروسازی و قطعه سازی برشمرد تا در راستای اقتصاد مقاومتی به داخلی سازی حداكثری بپردازیم.
وی در خصوص ارتباطات پولی و مالی با خارجی ها، خاطرنشان كرد: از دوم دسامبر (10 آذرماه) مشكل نقل و انتقال پول بین بانك چینی طرف قرارداد با اكثر قطعه سازان ایرانی رفع می شود.

** پیشنهاد قیمتگذاری خودروها نزدیك به حاشیه بازار
نجفی منش، همچنین با اشاره به برخی شایعات این روزها درخصوص نرخگذاری خودروها پنج درصد زیر قیمت بازار، خاطرنشان كرد: تجربه مشابهی در دهه 70 در این زمینه داشتیم كه اختلاف فاحشی بین قیمت كارخانه و بازار خودروها ایجاد شد.
وی ادامه داد: آن زمان با تصمیم هوشمندانه شورای اقتصاد و تعیین قیمت خودرو نزدیك به حاشیه بازار، با نزدیك شدن قیمت های كارخانه و بازار به یكدیگر دلالان و واسطه ها از بازار خارج شدند و خریداران واقعی باقی ماندند، در نهایت حتی در برخی موارد قیمت بازاری از قیمت كارخانه ای خودروها كمتر شد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور گفت: این تجربه موفق برای یك دهه ادامه یافت، به طوری كه با وجود رشد 300 درصدی شاخص تولید در آن 10 سال، اما قیمت خودروها فقط 15 درصد رشد كرد.
به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به برخی اخبار و شایعات درخصوص احتمال قیمتگذاری جدید خودروها پنج درصد زیر قیمت های كنونی بازار، تاكید كرد: این موضوع صحت ندارد.
«رضا رحمانی» افزود: در این زمینه در ماه های گذشته نظرهای زیادی مطرح شده، اما در برخی موارد اطلاعات افراد دقیق نیست و برپایه حدس و گمان است.
به گفته این مقام مسئول، سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در حال بررسی كارشناسانه قیمت هاست و به زودی گزارش آن نهایی می شود.
رحمانی بیان داشت: آنچه در بحث خودرو به دنبال آن هستیم فقط موضوع افزایش قیمت ها نیست، بلكه ساماندهی صنعت خودرو را در برنامه داریم كه همكاران در حال تدوین آن هستند و از خودروسازان نیز برنامه خواسته ایم.
بیش از 84 درصد یك خودرو را قطعات آن تشكیل می دهد كه شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیكی، 30 درصد قطعات لاستیكی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
آمارها نشان می دهد اكنون نزدیك به هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.
اقتصام*3065**2025**2022
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد