۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷
کد خبر: 83115258
T T
۰ نفر
دولت منتظر تصویب قانون حمایت از كودكان در مجلس است

تهران- ایرنا- معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: امیدواریم لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان به زودی با رفع اشكالات آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و ما در دولت آمادگی برای اجرای آن را اعلام می كنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، معصومه ابتكار روز چهارشنبه در كنفرانس منطقه ای حقوق كودك با شعار عدالت برای كودكان و نوجوانان، افزود: كودكان گاهی توسط نسل كنونی مورد سوء استفاده قرار می گیرند، آنان امكان دفاع از خود و بیان مشكلاتشان را ندارند بنابراین ما باید صدای كودكان باشیم و از جایگاه آنها مسائل را ببینیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: حق دسترسی به آموزش، بهداشت، سلامت، محیط آرام به دور از خشونت و حق استفاده از محیط زیست، آب و غذای سالم از حقوق كودكان است و باید تلاش كنیم به دور از مصلحت جویی برای كودكان تلاش كنیم فضا و دنیای بهتری را برای آنان ترسیم كنیم.
وی ادامه داد: رعایت حقوق كودكان و توجه به آینده آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون آنان آینده سازان كشور هستند.
ابتكار تصریح كرد: باید افق آینده كودكان را ببینیم. معتقدیم آینده ای وجود دارد كه متعلق به كودكان است، البته ما قوانین بین المللی، ملی و اسناد و برنامه ملی درباره حقوق كودك داریم، اگر چه مشكلات هم داریم. به همین منظور در دولت دوازدهم توجه به ملاحظات اجتماعی و فرهنگی انجام شده است و بنا نداریم مشكلات را نادیده بگیریم برای رفع مشكلات كودكان تلاش می كنیم اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: امیدواریم با ابلاغ این قانون روح تازه ای در جامعه برای دفاع از حقوق كودكان دمیده شود و با موفقیت های بیشتری حركت كنیم، همچنین این نشست باید به برخی ابعاد مشكلات كودكان در سطح منطقه ای بپردازد.
وی با اشاره به برگزاری این كنفرانس به صورت منطقه ای به برخی مشكلات موجود كودكان در كشورهای مختلف از جمله یمن نیز اشاره كرد و افزود: موضوع مشكلات كودكان باید مورد توجه همه قرار گیرد، اگر چه اكنون شرایط اسفناك كودكان یمنی برای همه قابل مشاهده است به طوری كه متاسفانه ٨5 هزار كودك یمنی بر اساس آخرین آمار از سازمان ملل متحد جان خودشان را از دست داده اند.
ابتكار افزود: در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری طرح گفت و گوی ملی و خانواده برای توان افزایی خانواده در مهارت های ارتباطی را در برنامه های كاری داریم و حمایت از كودكان در معرض آسیب از دیگر برنامه های این معاونت است.
وی توجه به موضوع اورژانس اجتماعی برای حمایت از كودكان و نوجوانان نیز اشاره كرد و اظهار داشت: در اورژانس اجتماعی نیز توجه داریم تا حقوق كودكان و نوجوانان رعایت شود و توجه به مهارت های زندگی برای كودكان از دیگر برنامه های این معاونت با همكاری وزارت آموزش و پرورش است. همچنین با این وزارتخانه برای شناسایی كودكان بازمانده از تحصیل به ویژه دختران برنامه داریم. البته این برنامه بیشتر در مرزها به خاطر وجود مهاجران است.
ابتكار ادامه داد: یكی دیگر از برنامه هایی كه اكنون با تصویب هیأت دولت می تواند زمینه اجرایی پیدا كند، حق درخواست تابعیت كودكان دارای مادران ایرانی و پدران خارجی است كه امیدواریم این موضوع هم هر چه سریعتر اجرا شود تا كودكان بتوانند از تابعیت ایرانی هم برخوردار شوند.
كنفرانس منطقه ای حقوق كودك با شعار عدالت برای كودكان و نوجوانان امروز (چهارشنبه) با حضور علیرضا آوایی وزیر دادگستری و پرفسور فیلیپ جفه، عضو كمیته حقوق كودك سازمان ملل و رئیس مركز مطالعات حقوق كودك دانشگاه ژنو آغاز و تا نهم آذر در محل باغ موزه دفاع مقدس ادامه دارد.
اجتمام * ٧٢6٨ * 3063
۰ نفر