۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۷
کد خبر: 83113079
T T
۰ نفر
2 تن و 600 كیلوگرم محصول خشك زعفران در یزد تولید شد

یزد - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی یزد گفت : با پایان فصل برداشت زعفران در سال زراعی 98 -97، 2 تن و 600 كیلوگرم محصول خشك از 630 هكتار زمین‌های زیر كشت این گیاه در استان برداشت شد.

سید جمال سجادی پور روز دوشنبه در حاشیه بازدید از آخرین مراحل برداشت زعفران در بخش بهمن ابركوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، متوسط تولید این محصول در هر هكتار را چهار و نیم كیلوگرم ذكر كرد .
وی با اشاره به اینكه در هر هكتار مزارع زعفران 900 نفر روز اشتغال‌ زایی وجود دارد، افزود: با توجه به كم آبخواه بودن این گیاه و ارزش‌افزوده ، امسال 104 هكتار به مجموع زیر كشت زعفران استان افزوده می‌شود و سطح زیركشت به 734 هكتار افزایش خواهد یافت.
وی بابیان اینكه بیشترین سطح زیر كشت این محصول مربوط به بهاباد، بافق ، مهریز و ابركوه است، تصریح كرد: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاك مناسب از كیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید كشور را دارد.
این مسئول ارشد كشاورزی استان یزد یادآور شد: با توجه به تبعات خشكسالی و كم‌آبی در اجرای طرح تغییر الگوی كاشت محصول ، هرسال به سطح زیر كشت زعفران در استان افزوده می‌شود.
سجادی پور اضافه كرد: زعفران از جمله گیاهان كم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است كه برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا كرد.
وی بابیان اینكه افزون بر چهار هزار كشاورز در تولید زعفران فعالیت دارند، یادآور شد: زمان كشت گیاه شهریور است و با توجه به شرایط آب و هوایی كار برداشت آن از نیمه دوم آبان ماه در برخی مناطق آغاز و تا اواسط آذرماه ادامه دارد.
سجادی پور تصریح كرد : یزد ازجمله استان‌هایی است كه در 2 دهه اخیر با مشكل كم‌آبی و بی‌آبی روبه‌روست كه بخش مهمی از مساحت استان به كاشت انواع محصول كشاورزی اختصاص دارد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی یزد تأكید كرد: درآمد مردم برخی مناطق استان ازجمله ابركوه ، خاتم و بهاباد از طریق كشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی كاشت محصولات ، توسعه كاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به كشاورزان توصیه می‌شود.
زمین‌های قابل‌كشت استان 170 هزار هكتار است كه در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشكسالی، 116 هزار هكتار آن كشت می‌شود.
سالانه افزون بر یك‌ میلیون و 620 هزار تن انواع محصول كشاورزی و دامی به همت 76 هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود كه شامل 790 هزار تن محصول زراعی و باغی و 450 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزار تن محصول دامی تولید می‌شود.
7540/ 2047/
۰ نفر