خدمات دانشجويان خارج از كشور به جامعه برگردد

پكن- ايرنا- نماينده ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه با اشاره به هزينه دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور براي نظام تاكيد كرد خدمات اين دانشجويان بايد به ايران برگردد و كشور از ثمرات آنان بهره مند شود.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام و المسلمين «محمدعلي نظام زاده» روز يكشنبه در دومين همايش جامعه علمي ايرانيان مقيم چين در پكن افزود: شماري از دانشجويان و جوانان با هدف تجربه اندوزي و علم آموزي براي تحصيل به خارج از كشور مي روند، اما پس از اتمام تحصيل براي بازگشت ترديد مي‌كنند.
او گفت: نظام براي اعزام دانشجويان به خارج از كشور هزينه كرده و شايسته است خدمات دانشجويان به كشوري كه هزينه ها را پرداخته است برگردد.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت كسب علم از ديدگاه اسلام تاكيد كرد پيامبر اسلام وقتي وارد مجلسي مي شد كه حلقه هاي مختلفي از مسلمين در آنجا تشكيل بود حلقه اي را براي نشستن انتخاب مي كرد كه مربوط به مباحث علمي بود و راجع به موضوعات علمي بحث مي شد.
نماينده ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه با بيان اينكه قران كريم با وضوح بر اهميت علم تاكيد كرده است تصريح كرد آگاهي و دانش، انسان را ممتاز مي كند و انسان عالم را بر صدر قرار مي دهد و او را به صدر مي نشاند.
وي از دانشجويان به عنوان گروه مرجع جامعه ياد كرد و افزود: در اسلام به دليل اهميت علم، بسياري از آداب و رسوم در راه تحصيل علم فدا و قرباني مي شود و چنانچه امر بر دانستن و فهميدن باشد بايد در اين مسير حركت كرد.
حجت الاسلام نظام زاده از «تملق و چاپلوسي» به عنوان موارد نكوهش شده در اسلام ياد كرد و افزود: اما در راه تحصيل علم اين منع برداشته شده و چنانچه شاگردي براي فهميدن مطلبي لازم دانست كه چاپلوسي و تملقي نسبت به استاد خود داشته باشد چنين اجازه اي داده شده است.
به گفته وي همچنين در اسلام موضوع «سئوال كردن» مورد نكوهش قرار گرفته است و انسان مومن بايد عزت خود را در جامعه حفظ كند و اگر كاري انجام دهد كه مورد ذلت قرار گيرد ممنوع است اما اسلام براي تحصيل علم استثنا قائل شده است بنابراين از نظر اسلام منعي براي پرسش نيست چون ندانستن يك عيب بزرگ است.
نماينده ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حد «دانستن» در اسلام را بي نهايت تعريف كرد و افزود: فرد مسلمان و تابع قران، از نظر جغرافيايي، اعتقادي، زماني و مكاني هيچ محدوديتي براي تحصيل علم ندارد و بايد در راه كسب علم بكوشد حتي اگر استاد او يك انسان بي خدا و فاسد باشد.
حجت الاسلام نظام زاده با اشاره به اهميت علم براي ايرانيان تاكيد كرد اهميت دانشجويي و دانش آموزي براي ايرانيان را پيامبر اسلام(ص) وقتي كه فرمود «چنانچه دانش آويخته به ستاره سهيل باشد كساني از پارس آن را به دست خواهند آورد» پيش بيني كرده است.
وي تحصيل علم را براي رشد فكري شخصي، اجتماعي و جامعه دانست و گفت: از هر زاويه اي كه نگاه كنيم تحصيل علم يك واجب عيني است و براي حفظ پرچم اسلام چنانچه لازم باشد راه هاي پر هزينه اي را طي كنيم بايد اين كار را انجام دهيم.
نماينده ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه با اشاره به اينكه جامعه امروز به سرعت در حال پيشرفت است افزود: كساني كه داراي استعداد ذاتي هستند بر آنها واجب است اين مسير را ادامه دهند.
او از دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور به عنوان نخبگان جامعه ياد كرد و گفت: اين افراد بايد اين سرمايه ذهني و فكري را قدر بدانند و از فرصت هاي خود استفاده كنند.
دومين همايش جامعه علمي ايرانيان مقيم چين با رويكرد «بررسي فرايند و دستاوردهاي توسعه در چين» و با همت مجمع دانشجويان ايراني مقيم اين كشور در سفارت جمهوري اسلامي ايران در پكن برگزار شد.
اين همايش علمي در محورهاي 'صنعت و انرژي'، 'كشاورزي، آب و محيط زيست'، 'آموزش، پژوهش و فناوري'، 'پزشكي، سلامت و علوم زيستي'، 'مديريت، اقتصاد و بازرگاني' و 'فرهنگ و گردشگري' برگزار شد.
28 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده بود كه هيات داوران 17 مقاله آن را حايز شركت در همايش تشخيص دادند و از اين تعداد 10 مقاله به صورت سخنراني و 7 مقاله نيز به صورت پوستر ارايه شد.
اين همايش با حمايت سفارت جمهوري اسلامي ايران در چين، رايزني هاي علمي و فناوري جمهوري اسلامي ايران در چين، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، نمايندگي شركت مپنا در پكن و نمايندگي جامعه المصطفي (ص) در چين برگزار شد.
همچنين در اين همايش ميزگرد «نقش شركت هاي نوپا و دانش بنيان در ارتقاء كارآفريني و جهش علمي جامعه؛ مقايسه ايران و چين» برگزار شد.
نخستين همايش جامعه علمي ايرانيان مقيم چين با عنوان 'تجربيات و فرصت هاي آموزش و پژوهش در چين' آذر ماه سال گذشته با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برگزار شد.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان