۳ آذر ۱۳۹۷، ۷:۲۷
کد خبر: 83110396
T T
۰ نفر
هويت ايراني اسلامي، مهمترين دستاورد انقلاب براي زنان

خرم آباد - ايرنا - زنان از آغاز تاريخ بشري تاكنون فراز و نشيب هاي مختلفي در عرصه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي داشته و نقش مهمي در تعيين سرنوشت حكومت ها و دولت ها داشته اند.

به گزارش ايرنا، هرچند در گذشته زنان حق و حقوق ناقصي داشته و به هيچ وجه در كانون توجه نبودند اما در جوامع امروزي و قرن حاضر، توجه به حقوق اين قشر در هرجامعه دست مايه تبلغيات و سخنراني بسياري از سياستمداران و دولتمردان شده است.
در بسياري از جوامع غربي و به تازگي نيز در آسيا و حتي كشورهاي عربي، دفاع از حقوق زنان به نوعي استفاده ابزاري از آنان تبديل شده و بانوان براي تثبيت خود در اجتماع و به نام آزادي در بند اسارت هايي هستند كه روح و انسانيت آنان را محصور كرده است.
در برخي جوامع نيز همچون كشورهاي قحطي زده و فقير آفريقايي نيز تناقض بسياري با كشورهاي غربي وجود دارد و زنان از ابتدايي ترين امكانات بي بهره اند و صرفا به عنوان نيروي كار شناخته مي شوند و وجود آنان به فرزندآوري و تبعيت محض از مردان محدود مي شود.
اما در كشور ايران نيز شكاف شخصيتي و ديدگاهي ميان زنان تا قبل از انقلاب اسلامي بسيار بود و مي توان گفت بانوان در 2 دسته جاي مي گرفتند، يا زناني بي سواد، ناآگاه و صرفا خدمتگزار بودند و يا اينكه با تبديل شدن به كالاهاي تبليغاتي به اصطلاح نام و نشاني براي خود رقم زده بودند كه البته اين شهرت آنان در ميان مردم جنبه منفي داشت.
با وقوع انقلاب اسلامي، تلاش جامعه و خود زنان براي به دست آوردن احترام اجتماعي و رسيدن به جايگاه واقعي مورد توجه قرار گرفت و در چهار دهه پس از پيروزي انقلاب، توانمندسازي اين قشر و پيشرفت همه جانبه زنان از شعارها و اقدامات اصلي جمهوري اسلامي محسوب مي شود.
زناني كه به نظر مي رسد جمهوري اسلامي با ايجاد فرصت هاي برابر تحصيل، نقش مثال زدني در رشد آنان داشته اما عدم اشتغال و ديدگاه سنتي برخي از مردان همچنان از چالش هاي اصلي آنان به شمار مي رود.
خبرگزاري ايرنا مركز لرستان در ميزگردي به مناسبت چل سالگي انقلاب با حضور ناهيد پرويزپور مديركل امور بانوان استانداري لرستان، علويه طاهره موسوي مدرس دانشگاه فرهنگيان، پژوهشگر دفاع مقدس و نويسنده كتاب باروت و مهتاب با موضوع زنان مبارز انقلاب و دفاع مقدس در لرستان، روح انگيز جهان افروز معاون مشاركت امور زنان در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، سميه مهراب نيا رييس كانون زنان بازرگان لرستان و محدثه باباعي مقدم مدير مسئول هفته نامه صداي رسا به معرفي دستاوردهاي انقلاب در حوزه زنان و بانوان، به مشكلات پيش رو و چالش هاي آنان پرداخته است.

***هفت هزار شهيد و پنج هزار جانباز جمهوري اسلامي زن هستند
مديركل مور بانوان و استانداري لرستان در اين ميزگرد گفت: اكنون كه در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب هستيم بايد دستاوردهاي چهار دهه انقلاب را به صورت خاص تشريح كرد.
ناهيد پرويزپور با تاكيد بر آشنايي جوانان با مقوله انقلاب و دستاوردهاي انقلاب افزود: زنان در پيروزي انقلاب اسلامي نقش داشتند و انقلاب نيز براي انان دستاوردهايي داشته كه اين خدمات متقابل بايد بازگو شود.
وي ادامه داد: حضور در راهپيمايي ها و تظاهرات دوشادوش مردان حتي گاهي پيش تر از آنان در صحنه هاي انقلاب ثبت شده و نشان مي دهد كه زنان در اين جريان عظيم مشوق همسران و پسران خود بودند.
وي تصريح كرد: نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس و انقلاب بسيار چشمگير است به نحوي كه هفت هزار نفر از شهدا و پنج هزار نفر از جانبازان كشور زن هستند.
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري لرستان با اشاره به اينكه لرستان 464 زن شهيد را تقديم انقلاب و نظام كرده گفت: در مجموع آمار حضور زنان در جبهه 23 هزار نفر ثبت شده و 2 هزار و 300 پزشك زن در درمانگاه و بيمارستان هاي صحرايي جبهه حضور داشته اند.
پرويزپور نقش مهم زنان را تربيت نسل ها دانست و افزود: همين نوع تربيت و پرورش جامعه توسط زنان زمينه ساز پيروزي انقلاب اسلامي بود و شهداي تقديم شده به انقلاب نشان دادند حاصل تربيت سالم مادران خود هستند.
وي ادامه داد: در طول انقلاب نيز شاهد حفاظت و صيانت زنان از اين دستاورد بزرگ بوده ايم و اين قشر با تاكيد بر تربيت نسل در تمامي عرصه ها حضور داشته اند.
وي گفت: امروز نيز كه با جنگ رواني و اقتصادي استكبار مواجه هستيم زنان بايد همانند اول انقلاب، مديريت جهادي داشته باشند و اجازه ندهند آمريكا هويت جوانان را تغيير دهد.

***هويت ايراني اسلامي و ارائه الگوي سوم دستاورد مهم انقلاب براي زنان
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري لرستان تصريح كرد: هويت ايراني اسلامي از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب براي زنان بود.
پرويزپور توضيح داد: تا قبل از انقلاب اسلامي، 2 الگوي جهاني زن شرقي و زن غربي تعريف شده بود كه در الگوي شرقي، زن در حاشيه و عنصري خنثي بود كه نقشي در تاريخ و سرنوشت خود و جامعه نداشت و در الگوي غربي نيز زن يك ابزار بود كه نگاه حنسيتي به وي اعمال مي شد.
وي افزود: بروز انقلاب اسلامي الگوي سومي را ارائه داد كه همطراز با ارزش هاي اسلامي بود، الگويي كه ثابت كرد نه زن شرقي و نه زن غربي در جامعه پذيرفته نيستند.
وي گفت: انقلاب اسلامي ثابت كرد با حفظ حجاب و عفاف و در عين حال حضور در جامعه مي توان زن آزاده اي بود كه بر اساس آزادگي و مش انساني به وي نگاه مي شود كه اين همان الگو برداري از حضرت زهرا، حضرت زينيب و بانو خديجه (س) است.
وي با بيان اينكه امروزه بسياري از زنان دنيا با الگوبرداري از زن ايراني فعاليت مي كنند تصريح كرد: زنن ايراني امروز با حجاب و عفاف در سطح جهان معرفي مي شوند.

***افزايش كمي و كيفي مشاركت هاي زنان در جامعه
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري لرستان افزايش كمي و كيفي مشاركت هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، ورزشي و هنري زنان در جامعه را از ديگر دستاوردهاي انقلاب دانست و بيان كرد: پس از انقلاب، زنان با اطمينان و امنيت خاطر در جامعه حضور يافتند، تحصيل كردند و نقش هاي مختلفي را پذيرفتند.
پرويزپور توضيح داد: در عمر چهار دهه اي انقلاب شاهد حضور زنان در مجلس شوراي اسلامي به عنوان جايگاه مهم قانونگذاري هستيم هرچند كه تعداد زنان در اين نهاد اندك است اما راهيابي 17 زن به مجلس دهم، نشانگر توسعه سياسي مردم است.
وي با بيان اينكه هم اكنون 6 درصد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي زنان هستند اظهار داشت: در دولت هاي يازدهم و دوازدهم هرچند به دليل چالش هاي مختلف وزير زن منصوب نشده اما اين دولت سه زن را وارد كابينه كرده و 2 نفر از سفراي جمهوري اسلامي و سه نفر از فرمانداران نيز زن هستند.
وي با اشاره به حضور زنان به عنوان مديركل، بخشدار و معاون فرماندار و مدير نيز افزود: دولت قول سهم 30 درصدي زنان در پست هاي كلان كشوري را داده و امروز نيز شاهد رشد 6 درصدي حضور اين قشر در پست هاي مديريتي استانداري و فرمانداري و رشد 16.5 درصدي حضور آنان در پست هاي وزارتخانه اي هستيم.

***افزايش اعتماد بنفس زنان در فعاليت هاي سياسي و اجتماعي/عضويت چهار هزار زن در شوراها
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري لرستان رشد اعتماد بنفس زنان را دستاورد ديگر انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: حضور زنان به عنوان كانديدا در دوره هاي چهارم و پنجم انتخابات شوراها نيز 81 درصد بوده كه نشان مي دهد زنان كه در سال هاي گذشته همواره به پاي صندوق هاي راي مي آمدند و انتخاب مي كردند اين بار با خودباوري، در رديف انتخاب شوندگان مردم قرار گرفتند.
پرويزپور اضافه كرد: حضور 76 نفر زن در دوره چهارم شوراي اسلامي روستاهاي استان به 103 نفر در دوره پنجم رسيد.
وي گفت: در كل كشور چهار هزار زن عضو شوراهاي اسلامي شهر و روستا هستند كه در لرستان نيز 162 زن عضو شوراهاي روستايي و 10 نفر در شورا هاي شهري فعاليت دارند.

***زنان بخشي از توسعه انقلاب هستند
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري لرستان افزود: زنان بخشي از توسعه انقلاب هستند و در قانون اساسي، بارها به اين قشر و حقوق آنان اشاره شده است.
پرويزپور با بيان اينكه توجه به زنان در برنامه اول تا ششم توسعه لحاظ شده افزود: در برنامه ششم به طور ويژه توانمندسازي و آموزش زنان ديده شده كه تمامي اين موارد منوط به سياست هاي كلي خانواده است كه رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر تحكيم بنياد خانواده ابلاغ فرمودند.
وي ادامه داد: به همين دليل، حضور در عرصه اجتماعي با تاكيد بر حفظ بنياد خانواده و نقش اساسي زن پيش مي رود و زنان در هر سمتي كه قرار دارند بايد تربيت صحيح اسلامي را با فرهنگ ايراني پيوند زده و نقش مادري خود را حفظ نمايند.

***افزايش سن اميد به زندگي در زنان از 50 به 78 سال رسيد
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري لرستان رشد كمي و كيفي ارائه خدمات را از دستاوردهاي مهم انقلاب براي زنان دانست و به برخي از شاخص ها از جمله بهداشت و سلامت و سواد اموزي نيز اشاره كرد.
پرويزپور اظهار داشت: جمهوري اسلامي خدمات بسيار ارزنده اي از جمله در حوزه سلامت، بهداشت، بيماري هاي مسري و مزمن، بارداري، سواد اموزي و ايجاد مراكز تخصصي براي زنان داشته است.
وي ادامه داد: در چهار دهه انقلاب اسلامي سن اميد به زندگي در زنان افزايش يافته و از 50 سال در سال 57 به 78 سال در سال 95 رسيده است.
وي با اشاره به كاهش بيش از 90 درصدي مرگ و مير زنان باردار گفت: زنان امروز هم گيرنده و هم ارائه دهنده خدمات سلامت هستند به نحوي كه پنج هزار و 300 زن فوق تخصص در كشور و 124 نفر در استان فعاليت مي كنند.
پرويزپور دسترسي زنان در دورافتاده ترين روستاها به امكانات را نيز دستاورد بزرگ انقلاب برشمرد و بيان كرد: سال پيروزي انقلاب، 35 درصد زنان كشور سواد داشتند اما در حال حاضر 84.2 درصد زنان با سواد هستند.
وي افزود: در لرستان نيز 27.5 درصد زنان در سال 65 سواد داشتند كه هم اكنون به 79 درصد رسيده است.

***نرخ رشد اقتصادي 12.1 درصدي و اشتغال زنان، چالش بزرگ در لرستان
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري لرستان اضافه كرد: نرخ رشد اقتصادي زنان در استان 12.1 درصد و در كشور 16درصد است كه نشان مي دهد اشتغال، چالش بزرگ زنان در لرستان است.
پرويزپور ادامه داد: تعداد زنان و دختران تحصيلكرده بسيار افزايش يافته ولي موانع بازار كار براي اين قشر بيشتر از مردان است.
وي با تاكيد بر توانمندسازي زنان سرپرست خانوار افزود: در استخدامي هاي استان توازن جنسيتي صورت نگرفته و امروز زنان شاغل در دستگاه هاي اداري استان اندك هستند.
وي گفت: در آزمون استخدامي سال 95 نيز بيشتر رديف هاي استخدامي براي مردان در نظر گرفته شده بود كه به همين دليل، دولت آن را لغو و مجددا متناسب با سطح توانمندي و نه جنسيت، برگزار كرد.

***زنان از شرايط ابتذال به سردادن شعار يا زهرا (س) رسيدند
مدرس دانشگاه فرهنگيان، پژوهشگر دفاع مقدس و نويسنده كتاب باروت و مهتاب با موضوع زنان مبارز انقلاب و دفاع مقدس لرستان نيز در اين ميزگرد گفت: در زمان طاغوت زنان به ابتذال كشيده مي شدند و نگاه ابزاري به انان هر روز ادامه داشت اما جمهوري اسلامي آنچنان اعتماد بنفس و عزتي به زنان داد كه از ابتذال به سر دادن شعار يا زهرا(س) و يا حسين (ع) رسيدند.
علويه طاهره موسوي اظهار داشت: وابستگي زنان در زمان قبل از انقلاب يك شعار نيست چراكه عدم آزادي زن از نظر فكري و زندگي روزمره كاملا مشهود بود و همين امر موجب تاثير منفي روي خانواده شده به نحوي كه در اواخر عمر شاهنشاهي بسيار وحشتناك و ناهنجار شده بود.
وي با اشاره به آزادي هاي ظاهري زنان در زمان قبل ازانقلاب گفت: اين امر در ظاهر بود و همانند موضوع حقوق بشر كه امروز تنها از آن صحبت مي شود در زمان شاهنشاهي نيز مساله واقعي به عنوان حقوق زنان وجود نداشت.
وي ادامه داد: اشرف پهلوي به عنوان يكي از فاسدترين و منفورترين افراد تاريخ ايران داعيه دفاع از حقوق زنان را داشت اما به فرموده امام راحل در آن دوران حتي حقوق مردان هم رعايت نمي شد.
اين پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: زن يك كالا براي تبليغ خارجي ها بود كه به عنوان يك موجود وابسته فكري مورد استفاده قرار مي گرفت و لااوبالي گري، مد و تجمل گرايي براي آن يك امتياز به شمار مي رفت تا جايي كه فكر و ذهن بسياري از زنان سفارشي و دربازي در زمان شاه تهيه و استفاده از لوازم ارايش بود.

***تبديل چادر به نماد مبارزه
موسوي گفت: در حاليكه زمان شاه چادر مشكي بسيار كم بود اما با نواي امام (ره)، آغاز تظاهرات و پيروزي انقلاب چادر به نماد مبارزه تبديل شد و حتي زنان بي حجاب نيز با حفظ اين مهم در تظاهرات شركت كردند.
وي بيان كرد: با پيروزي انقلاب اسلامي ايران زنان به هويت واقعي خود كه خداوند در قرآن كريم ترسيم كرده دست يافتند و زني كه كالايي بيش نبود يك مرتبه با الگوگيري از فاطمه زهرا (س) به دنيا معرفي شد.
وي گفت: زنان ايراني هويت فكري خود را در انقلاب پيدا كردند و دغدغه مندي آنان از موارد سطحي همچون زيورآلات و لوازم آرايش به تحصيل، حضور موثر در جامعه و تربيت فرزندان حسيني تبديل شد.
وي ادامه داد: در حاليكه مظاهر غربي زن را يك عروسك مي دانند امام خميني (ره) فرمود: بنام تجدد و تمدن زنان را فاسد مي كنند كه اين فرمايش بسيار عميق و معنا دار است.
موسوي از برخي رفتارهاي جامعه امروزي نيز انتقاد كرد و اظهار داشت: نبايد اجازه داد جامعه به سمتي حركت كند زناني كه زيرخط فقر زندگي مي كنند همچنان به ظواهر اهميت داده و با هر قيمتي، به عمل هاي زيبايي تن دهند.

***عدم اجراي قوانين حوزه زنان را به اسلام و انقلاب نسبت ندهيم
اين نويسنده در خصوص چگونگي صيانت از دستاوردهاي حوزه زنان پس از انقلاب تصريح كرد: نمي شود به عنوان دفاع از نظام و انقلاب حقايق را ناديه گرفت بلكه بايد گفت در بسياري از موارد از اين دستاوردها حفاظت شده و در برخي موارد نيز صاينت صحيحي صورت نگرفته است.
موسوي افزود: در حوزه آموزشي و علمي از اين دستاوردها صيانت شده و نمونه بارز آن حضور اساتيد مستقل، مخترعان، مديران و فعالان اجتماعي هستند كه با حفظ شئونات اسلامي و عفاف در اين عرصه ها فعاليت موفقي دارند.
وي نقش مادري را مهمترين وظيفه زنان دانست و گفت: حضور موفق زنان در اجتماع نبايد به رها شدن خانواده منجر شوند چراكه در اين صورت هرآنچه يك زن كسب كرده است ارزش بسيار كمتري از مولفه هاي يك خانواده موفق دارد.
وي با اشاره به اينكه تعداد زناني كه مسلمان مي شوند بيش از مردان است بيان كرد: در قانون اساسي بارها به حقوق زنان اشاره و تاكيد شده اما اگر اين قوانين اجرايي نشده نبايد اين امر را به اسلام و انقلاب نسبت داد.
وي با بيان اينكه حضور زنان در عرصه هاي سياسي نيز موفق بود، افزود: در مباحث فرهنگي بويژه فرهنگ اسلامي - ايراني بايد اقدامات جدي و بيشتري صورت گيرد و نبايد اجازه داد فرهنگي كه در 40 سال به زنان ارزش داده با يك غفلت تغيير يافته و به سمت الگوي غربي گرايش يابد.
موسوي ادامه داد: توجه نسبت به اشتغال زنان چندان مطلوب نبوده به ويژه در لرستان نيز كه نگرش هاي بومي و محلي وجود دارد موانع براي اشتغال و ازدواج زنان بيش از ساير استان ها وجود دارد.

***جايگاه زنان در اسلام در هيچ جامعه اي عملياتي نشده است
معاون مشاركت امور زنان در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس لرستان نيز گفت: جايگاهي كه انقلاب براي زنان متصور شد در هيچ جامعه ديگري عملياتي نشده است.
روح انگيز جهان افروز افزود: سنگ بناي رشد جامعه از زنان آغاز مي شود و جمهوري اسلامي به اين نقش هدايتگري و فرهنگ سازي زنان توجه ويژه اي كرده است تا جايي كه برخي قوانين از جمله افزايش مدت مرخصي زايمان و برخي قوانين حضانت فرزند را در راستاي رفاه بانوان تغيير داد.
وي با بيان اينكه براي تربيت جامعه بايد زنان و دختران را تربيت كرد ادامه داد: ارتقا حضور فيزيكي زنان در جامعه و احراز پست هاي سياسي بيشتر در اين چهار دهه نشان دهنده تغيير ديدگاه جامعه نسبت به زنان است.
وي گفت: تلاش هايي كه زنان در جامعه انجام مي دهند و بر احقاق خود اصرار دارند نه براي ايجاد يك جايگاه جديد، بلكه براي به دست آوردن جايگاهي واقعي است كه اسلام به زن نسبت داد.
جهان افروز با انتقاد از سوِاستفاه برخي افراد از مباحث فمينيستي بيان كرد: بر خلاف ادعاي برخي، اسلام فرقي ميان شخصيت و انسانيت زن و مرد قائل نشده و انقلاب اسلامي، زنان را خانه نشين نكرده است.

***اعمال تغيير و فرهنگ سازي ها از زنان آغاز مي شود
معاون مشاركت امور زنان در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس لرستان گفت: امام خميني (ره) با سخن دقيقي اشاره كردند سنگ بناي حضور و تداوم زنان در جامعه موجب به وجود آمدن جريان هاي مختلف مي شود و به همين دليل فرمودند ' زنان به ميدان آمدند و مردان 'هم' وارد شدند' .
جهان افروز افزود: امام راحل با اين فرموده خود نقش پيشگامي در فرهنگ سازي و تغيير فرهنگ را براي زنان متصور شدند.
وي با بيان اينكه تغيير در جوامع را از زنان آغاز مي كنند تصريح كرد: پيشرفت جوامع با فعاليت مثبت زنان شكل مي گيرد و در چهار دهه تداوم انقلاب اسلامي نيز پيشرفت هاي سياسي، اجتماعي، آموزشي و فرهنگي زنان موجب توسعه همه جانبه ي كشور شده است.
وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي اعتقاد دارد زن در عين اينكه يك مادر و همسر نمونه است مي تواند به عنوان يك عنصر فعال اجتماعي حضور داشته باشد و به همين دليل است كه رهبر انقلاب با تداعي شعار نه شرقي، نه غربي، زن ايراني را به عنوان الگوي جديدي معرفي توصيف مي كنند.
جهان افروز گفت: به فرموده امام خميني (ره) صلاح و فساد جامعه به دست زنان است و زن با يك دست خود گهواره فرزندش را تكان مي دهد و با دست ديگر دنيا را، به اين معنا كه تربيت فرزند توسط مادر بر تحولات دنيا تا چه اندازه تاثيرگذار است.

***حجاب دليل محكم تاكيد اسلام بر فعاليت هاي اجتماعي زن
اين فعال حوزه زنان ادامه داد: يكي از دلايل محكمي كه نشان مي دهد اسلام بر حضور اجتماعي زنان تاكيد دارد، حجاب است.
وي اظهار داشت: تاكيد اسلام بر حجاب يعني اسلام معتقد است زن بايد در جامعه حضور داشته باشد در غيراينصورت حجاب در خانه و كنار محرمان ضرورتي ندارد كه اسلام تا اين اندازه به آن اشاره كند.
وي حجاب را ارمغان جمهوري اسلامي براي زنان به منظور صيانت از شخصيت اجتماعي و هويت انساني او دانست و بيان كرد: با توجه به آمار و ارقام از دستاوردهاي مختلف زنان در حوزه هاي مختلف حفاظت شده اما ادامه اين روند بستگي به تلاش بانوان دارد كه چگونه از زمينه بروز توانمندي هاي خود استفاده كنند.

***سواد و بهداشت، ارمغان جمهوري اسلامي براي زنان
رييس كانون زنان بازرگان لرستان نيز گفت: بدون شك سواد و بهداشت ارمغان مهم انقلاب براي زنان بوده به نحوي كه در چهار دهه گذشته نرخ باسوادي زنان بسيار افزايش يافته و بانوان بيش از 50 درصد صندلي دانشگاه ها را كسب كرده اند.
سميه مهراب نيا افزود: شاخص هاي بهداشت و سلامت زنان كشور نيز همچنان در حال افرايش است كه اين مهم تاثير بسياري در جامعه داشته است.
وي با بيان اينكه انقلاب، زنان را از مصرف گرايي دور كرده است تصريح كرد: در اين سال ها از زنان با طلوع انقلاب بسيار كم شده اما امروز مسئولان بايد دقت نظر بيشتري داشته باشند تا دستاورد مهم خودباوري و اعتماد به نفس زنان خدشه دار نشود و توجه به ظواهر در ميان بانوان افزايش نداشته باشد.

***رشد نه چندان چشمگير زنان در حوزه اقتصاد
اين فعال اقتصادي موفق ادامه داد: با وجود پيشرفت زنان انقلاب اسلامي در عرصه هاي مختلف، اما بانوان رشد چشمگيري در عرصه اقتصاد نداشته اند كه متاسفانه اين اتفاق عليرغم وجود زنان توانمند رقم خورده است.
مهراب نيا تاكيد كرد: زنان در قرن 21 بايد از حقوق برابر برخوردار باشند و تسهيلات فعاليت هاي اقتصادي همانند مردان در اختيار آنان قرار گيرد چراكه معدود زنان فعال اقتصادي، مديريت و توانمندي خود را در اين زمينه ثابت كرده اند.
وي گفت: شايد برخي از حقوق زنان ناديده گرفته شده يا مسكوت مانده باشد چراكه بستر مناسبي براي حضور زنان به بازار كار وجود ندارد و حمايت هاي آنچناني كه براي مردان لحاظ مي شود، به قشر بانوان اختصاص داده نمي شود.

***اعتماد بنفس زنان لرستاني كم است/ رشد شاخص هاي زنان جاي كار دارد
رييس كانون زنان بازرگان لرستان ادامه داد: پيشرفت هاي بسياري در حوزه زنان رخ داده اما در مقايسه با جامعه ي مردانه جاي كار بيشتري وجود دارد و بايد تلاش شود قوانين نه مردانه، بلكه بر مبناي توانمندي و تخصص افراد نوشته شود.
مهراب نيا با تاكيد بر تغيير ديدگاه برخي مردان نسبت به بانوان افزود: متاسفانه افرادي همچنان ديدگاه سنتي و غيرمعقول به جايگاه زن دارند كه اين امر بايد اصلاح شود هرچند در دولت دوازدهم تحولات مثبتي در حوزه زنان رخ داده اما بدون شك براي عمر چهل ساله انقلاب اسلامي، اقدامات چندان بزرگي نيست.
وي با تاكيد بر اينكه پيشرفت هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي وفرهنگي بايد همزمان رخ دهد تا بهترين تاثيرگذاري را داشته باشد گفت: متاسفانه سطح اعتماد بنفس بسياري از زنان استان پايين است چراكه عليرغم تحصيلات عاليه و سرمايه ريالي، جرات ورود به بازار كار و جامعه را ندارند.
وي گفت: اين زنان زبان گفتگو و صحبت را ندارند و متاسفانه خودكم بيني در آنان ديده مي شود كه بايد آسيب شناسي شده و با آموزش برطرف شود.
وي در خصوص مشكلات خاص زنان در عرصه هاي اقتصادي توضيح داد: تامين وثايق بانكي براي زنان اقتصادي سخت تر از مردان است و براي عرضه محصولات نيز مردان اختيارات و راحتي بيشتري دارند كه شايد يكي از دلايل اين امر، به دليل برخي مسائل فرهنگي و باقي ماندن برخي ديدگاه هاي سنتي نسبت به زنان است.

***زن از ابزاري در دست رسانه به گرداننده رسانه تبديل شد
فعال رسانه اي و مدير مسئول هفته نامه صداي لرستان نيز گفت: يكي از مهمترين بركات انقلاب براي زنان اين بود كه از ابزاري در دست رسانه به يكي از گردانندگان رسانه ها تبديل شدند.
محدثه باباعلي مقدم افزود: زناني كه در زمان طاغوت به عنوان كالاي مصرفي در رسانه ها بكار گرفته مي شدند در انقلاب اسلامي به صاحبان رسانه اي تبديل شده اند كه تريبون هاي مهم سرويس هاي سياسي، اقتصاي، اجتماعي و فرهنگي را مديريت مي كنند.
وي حضور زنان در رسانه و فعاليت موفق آنان را دستاورد مهم انقلاب دانست و تصريح كرد: تقش زنان و تاثير حضور آنان در رسانه عامل مهمي در پيشرفت كشور بوده است.
وي ادامه داد: زنان فعال رسانه اي نه تنها مشكلات قشر خود بلكه مسائل جامعه را بازگو و گوشزد مي كنند و بسياري از مشكلات كشور توسط همين قشر شناسايي و انتشار يافته در حاليكه قبل از انقلاب زنان حتي تصميم گيران خوبي براي خود نبوده اند.
باباعلي مقدم گفت: براي آنكه زنان پيشرفت كنند بايد توانمند شوند و ارتباطات مفيد با رسانه ها و اطلاعات داشته باشند و از طرفي حضور زنان در رسانه عامل مهمي در بازگو كردن مشكلات خاص اين قشر داشته است.
وي ادامه داد: در حال حاضر زنان فعال در رسانه هاي استان بسيار هستند و ميان آنان افراد تحصيلكرده و موفق به وفور يافت مي شود.
وي افزود: با پيروزي انقلاب اسلامي، قانون اساسي جمهوري اسلامي تا حد زيادي فرصت هاي برابري را براي زنان و مردان براي ايفاي نقش در مسئوليت هاي بالاي مملكتي در نظر گرفت كه يكي از اين فرصت ها در حوزه رسانه بود تا زمان در جايگاه مطالبه گري و پرسشگري قرار گيرند.
اين فعال رسانه اي اضافه كرد: فعاليت زنان دردوران انقلاب، تكثير و پخش اعلاميه‌ ها و نوارهاي امام (ره) آغازي براي حضور موفق زنان در عرصه رسانه بود كه تا به امروز تداوم داشته است.
7269/6060