۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 83107420
T T
۰ نفر
50 هزار عمل پیوند كلیه در كشور انجام شده است

زنجان - ایرنا - رییس مركز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: بیش از 50 هزار عمل پیوند كلیه از زمان آغاز فعالیت در حوزه پیوند كلیه از سال 61 تاكنون در كشور انجام شده كه 60 درصد از آنها از اهدا كنندگان مرگ مغزی بوده است.

به گزارش ایرنا، مهدی شادنوش شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: پیوند اعضا قله پزشكی دنیا محسوب می شود كه برای بسیاری از بیماری های سخت و صعب العلاج این كار انجام می شود كه كیفیت زندگی بیماران را دگرگون می كند.
وی اظهار داشت: ایران در بحث پیوند اعضا در منطقه جایگاه ویژه ای دارد و همه پیوندهایی كه انجام آن در دنیا امكان پذیر است در كشورمان تحت حمایت دولت انجام می شود.
این مسئول ادامه داد: پیوند عضو هزینه های بسیاری زیادی دارد و پیوند كبد در كشوری مانند آمریكا كه تحت حمایت بیمه قرار دارد، حدود یك میلیون دلار است.
وی اضافه كرد: این در حالی است كه پیوند و در كنار آن داروهای پیوندی نیز در كشور رایگان است و برخی داروها نیز با فرانشیز بسیار پایین در اختیار بیماران قرار می گیرد و بیماران باید طولانی مدت از آن استفاده كنند.
رییس مركز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: پیوندهای كلیه در كشور كه از اهدای فرد زنده رخ می دهد از فامیل های درجه یك بوده كه تحت شرایط و ضوابط خاصی انجام می شود كه در صورت امكان از ایجاد فساد و نگاه تجاری به آن دوری شده است.

** 8600 بیمار كلیوی در انتظار پیوند
شادنوش افزود: در زمان حاضر 8 هزا رو 600 بیمار كلیوی در نوبت پیوند كلیه هستند كه این همت بلند مردم را می طلبد كه با فرهنگ سازی برای اهدا عضو اعلام آمادگی كنند.
وی ابراز كرد: در هر اهدا عضو از فرد دچار مرگ مغزی می توان هشت عضو بیمار را جهت پیوند اهدا كرد.
این مسئول ادامه داد: هم اكنون برای جبران كمبود داروهای پیوندی تدابیر لازم اندیشیده شده و در تلاطم بازار ارز اشكالاتی بوجود آمده بود كه این مهم نیز برطرف شده است.
شادنوش افزود: داروهای پیوند با قیمت های قبل و حتی برخی از آنها بصورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد و بزرگترین چالش در این بخش، فرهنگ سازی جهت اهدا عضو از بیمار مرگ مغزی است.
وی یادآوری كرد: در برخی كشورها با فرهنگ سازی انجام شده نهایت مدت رضایت گیری از خانواده ها پنج دقیقه اعلام شده است در حالی كه این میزان در كشورمان به دلیل نبود فرهنگ سازی لازم، تا 90 ساعت طول می كشد.
رییس مركز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: فرد دچار مرگ مغزی سمومی را در بدن ترشح می كند كه بافت ها را تحت تاثیر قرار می دهد كه پس از مدتی حتی اعضای بدن وی غیر قابل پیوند می شود.
وی اظهار داشت: در مساله دارو هم با توجه به اینكه بسیاری از داروها تولید داخل است در صورت حمایت های لازم و تامین مواد اولیه آن، در این زمینه مشكلی وجود ندارد.
به گفته این مسئول داروهای خارجی مورد نیاز بیماران پیوندی نیز در انبارهای راهبردی ذخیره شده است.
شادنوش افزود: با توجه به تعداد موارد مرگ مغزی كه در كشور رخ می دهد پیش بینی می شود سالانه بین 2 هزار و 500 تا چهار هزار اهدا انجام شود كه این مهم محقق نمی شود بطوری كه سال گذشته كمتر از یك هزار مورد بود.
این مسئول خاطرنشان كرد: شاخص اهدای عضو با عنوان پی ام پی نام دارد كه این مهم با توجه به جمعیت 80 میلیونی كشورمان باید عدد مطلوب 30 باشد كه در سال گذشته این رقم 11.2 بوده كه فرهنگ سازی این كار باید بیش از گذشته رواج یابد.

** وزارت بهداشت درصدد كاهش رنج و درد بیماران است
رییس مركز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچنین در مراسم بهره برداری از مجهزترین مركز دیالیز خیرساز كشور در زنجان گفت: این وزارتخانه تلاش دارد با توجه به تحریم ظالمانه آمریكا علیه كشورمان با همدلی مردم و مسئولان رنج و درد بیماران مضاعف نشود.
شادنوش افزود: اتحاد و همدلی مردم و مسئولان سپری محكم در برابر تحریم های آمریكاست و می توان از گردنه های سخت كنونی نیز عبور كرد.
وی بیان كرد: اقدامات بسیار خوبی برای راه اندازی مركز دیالیز استان زنجان انجام گرفته و در این ارتباط خیرین پیشگام بوده اند.
این مسئول ادامه داد: شهر زنجان از دیر باز در حوزه فرهنگی و الگو سازی در كشور مشهور و معروف بوده و در بحث پیوند عضو نیز باید گام های بیشتری بردارد.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی استان زنجان نیز گفت: مركز دیالیز زنجان طبق استانداردهای به روز دنیا تجهیز شده است كه خدمات با كیفیتی را به بیماران ارائه خواهد داد.
محمدرضا طهماسبی افزود: از زمان آغاز بكار انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی زنجان 2 هدف اصلی رفع مسائل مالی و مشكلات درمانی بیماران كلیوی مورد توجه قرار گرفت و هم اكنون با كارهای انجام گرفته همه شهرستانهای استان دارای مركز دیالیز هستند.
وی اظهار داشت: تا كنون یكهزار و 843 بیمار در این انجمن تشكیل پرونده داده اند كه از این تعداد 460 نفر دیالیزی، 751 نفر پیوند كلیه و 632 بیمار مراقبتی هستند.
این مسئول انجمن ادامه داد: در انجمن بیماری های كلیوی استان 40 بیمار كودك و زیر 10 سال از خدمات لازم استفاده می كنند.
وی اضافه كرد: ساختمان جدید انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی استان به عنوان یك چرخه كامل پیشگیری و درمان بیماران كلیوی محسوب می شود و این ساختمان در 2 هزارمتر مربع و زیربنای پنج هزار مترمربع ساخته شده كه بخش های مختلف آن درحال راه اندازی است.
طهماسبی افزود: ساخت این مركز در سال 95 شروع شد و با همكاری خیرین در مدت پنج ماه به اتمام رسید و شركت دیالیز تجهیز، نسبت به تجهیزات مورد نیاز آن اقدام كرد.
وی بیان كرد: بخش یاد شده در زمینی به مساحت 850 متر مربع در اسفند 95 افتتاح شد اما به دلایلی ارائه خدمات ممكن نبود.
طهماسبی افزود: مهمانسرای این ساختمان نیز با 740 متر مربع زیر بنا و با مشاركت خیرین 13 سوئیت كامل در حال احداث است كه بیمارانی كه از نقاط دور به این مكان رهسپار می شوند در این مهمانسرا اسكان خواهند یافت.
وی خاطر نشان كرد: این بخش با 30 تخت استاندارد تجهیز شده و ماهانه ظرفیت پذیرش 200 بیمار را دارد.
به گفته طهماسبی برای تجهیز و ساخت مركز دیالیز خیرساز كشور در این استان چهار میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است كه با احتساب هزینه های كنونی رقم بسیار بالایی را شامل می شود.
9646/6085
۰ نفر