۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 83105587
T T
۰ نفر
خط انتقال گازي 'جريان ترك' افتتاح شد

آنكارا- ايرنا- خط انتقال گاز روسيه به تركيه و اروپا موسوم به 'جريان ترك' طي آييني با حضور رجب طيب اردوغان و ولاديمير پوتين رئيسان جمهوري تركيه و روسيه در شهر استانبول افتتاح شد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، بر اساس توافقنامه اي كه دو سال پيش ميان مقام هاي تركيه و روسيه در استانبول به امضا رسيد، مقرر شد تا دو خط لوله گازي موسوم به 'جريان ترك' كه به طور جداگانه سالانه ظرفيت انتقال 15.75 ميليارد مترمكعب گاز را دارد، احداث شود.
عمليات احداث دو خط لوله انتقال گاز 'جريان ترك' با هدف تامين گاز تركيه و اروپا از حدود يك سال پيش در سواحل تركيه و روسيه آغاز شد و طي ماه هاي گذشته بخش دريايي خط لوله اول كه تامين كننده گاز تركيه است، احداث و آماده بهره برداري شد.
خط انتقال گاز 'جريان ترك' ظرفيت انتقال 31.5 ميليارد مترمكعب گاز روسيه به تركيه و اروپا را دارد و در دو مسير جداگانه احداث شده كه خط و مسير اول آن از طريق بستر درياي سياه گذر كرده و قرار است 15.75 ميليارد متر مكعب گاز روسيه را به تركيه منتقل كند.
در جريان احداث خط اول پروژه انتقال گاز 'جريان ترك' يكهزار و 170 كيلومتر لوله گذاري انجام شده كه 910 كيلومتر آن در زير درياي سياه بوده و 260 كيلومتر آن نيز در خشكي به اجرا در آمده است.
بنا به اعلام شبكه ان.تي.وي تركيه، هزينه احداث خط اول اين مسير انتقال انرژي هفت ميليارد دلار اعلام شده است.
عمليات احداث بخش دريايي اين خط لوله در بستر درياي سياه با استفاده از كشتي 48 هزار تني پايونييرينگ اسپريت به عنوان بزرگترين شناور لوله گذاري دريايي جهان و با لوله گذاري روزانه 5.7 كيلومتر انجام شده است.
اولين گاز به خط اول اين مسير انتقال انرژي در منطقه كيي كوي در سواحل درياي سياه در حوالي شهر استانبول تركيه امروز تزريق مي شود.
خط دوم 'جريان ترك' نيز گاز روسيه را از طريق خاك تركيه به كشورهاي اروپايي منتقل خواهد كرد و هم اكنون مذاكره براي بررسي منطقه انتقال به اروپا از طريق مرزهاي تركيه با بلغارستان و يا يونان ادامه دارد.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه طي سخنراني در مراسم بهره برداري از اين خط انتقال گاز اظهار كرد: پروژه جريان ترك امتيازات بسياري هم براي تركيه و همسايگان دارد و نيمي از گاز اين خط انتقال انرژي به اروپا صادر مي شود.
وي با اشاره به هدف گذاري تركيه و روسيه براي ارتقاي حجم تجارت ميان دو كشور تا سقف 100 ميليارد دلار افزود: خط انتقال جريان ترك پس از انجام آزمايش ها در سال جديد ميلادي به طور كامل وارد مدار مصرف مي شود.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه نيز در اين مراسم با موفقيت آميز و طولاني مدت خواندن همكاري تركيه و روسيه در زمينه انرژي گفت: پروژه جريان تُرك، تركيه را تبديل به يك مركز مهم گاز طبيعي كرده و تاثير مثبتي بر موقعيت جمهوري تركيه خواهد گذاشت.
خاورم/1905*1049

سرخط اخبار جهان