۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 83102328
T T
۰ نفر
كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی سوم آذر ماه آغاز می شود

تهران - ایرنا - دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از حضور رئیس جمهوری در سی و دومین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی خبر داد و گفت: این كنفرانس از سوم آذر ماه به مدت سه روز در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت‌الله محسن اراكی در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع برگزاری «سی و دومین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی»، درباره برنامه‌های این كنفرانس اظهار داشت: افتتاحیه این كنفرانس از ساعت 9 صبح با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران خواهد بود.
وی با یادآوری این كه در این كنفرانس حدود 350 مهمان خارجی از كشورهای مختلف اسلامی شركت می كنند، افزود: برگزاری جشن بزرگ میلاد پیامبر اكرم (ص) در آستان حضرت عبدالعظیم (ص) و شب شعر نبوی از جمله برنامه های جنبی این كنفرانس است.
دبیركل مجمع جهانی اضافه كرد: برگزاری نمایشگاه های گوناگون از جمله برنامه های دیگر سی و دومین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی است.
آیت الله اراكی با بیان این‌ كه 10 كمیسیون در قالب این كنفرانس فعالیت می كنند، خاطرنشان كرد: قرار است نشست های این كمیسیون ها در محل اقامت مهمانان در هتل آزادی برگزار شود.
وی اضافه كرد: كمیسیون مقاومت و حق بازگشت، كمیسیون نقش فلسطین و قدس شریف در تمدن اسلامی، كمیسیون مقابله با سازش، نقش جمعیت های تقریب نهاد در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت، كمیته علمای مقاومت و كمیسیون بانوان و كمیسیون نقش احزاب در كاهش اختلافات مذهبی از جمله این كمیسیون ها است.
دبیركل مجمع جهانی دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی را از جمله دیگر برنامه های جنبی این كنفرانس اعلام كرد و گفت: اختتامیه این كنفرانس در مركز همایش‌های صدا و سیما و با سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب در ادامه این نشست، اظهار داشت: به یاری خداوند متعال تلاش جریان ها و نیروهای تقریب گرا و وحدت گرا در سراسر جهان اسلام در این دوره سختی كه بر جهان اسلام گذشت، در حال به بار نشستن است.
وی افزود: ما در دهه گذشته دوره سختی از یك توطئه عمومی در سراسر جهان برای ایجاد ستیز درونی در جامعه اسلامی و درگیر ساختن پیروان مذاهب اسلامی گوناگون با یكدیگر، ایجاد خونریزی و جنگ را شاهد بودیم.
آیت‌الله اراكی با بیان اینكه این توطئه دامنه اقوام را هم گرفت، یادآور شد: آنجا كه توانستند با برانگیختن آتش اختلاف ستیز ایجاد كنند، این كار را كردند، آنجا كه ابزار مذهبی كاربرد نداشت، یا نتوانستند از آن استفاده كنند، از ابزار ستیز قومی و شكاف قومی بین ملت‌ها استفاده كردند.
وی خاطرنشان كرد: شاهد جنگ های مختلفی در منطقه بودیم و هستیم، از جنگ هفتاد ساله رژیم اشغالگر بر علیه فلسطینیان گرفته تا جنگی كه در افغانستان و پاكستان، عراق، سوریه و لبنان‌ و اندونزی تحت عناوین مختلف از جمله عناوین مذهبی به راه انداختند.
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به اینكه این آتش دامن كشورهای اروپایی را گرفت، گفت: ما در آنجا شاهد آتش‌ افروزی ها و گسترش دامنه تروریسم بودیم.
آیت‌الله اراكی تاكید كرد: امروز در نقطه‌ای قرار داریم كه با تلاش نیروهای جبهه مقاومت و خون فشانی مدافعان حرم، با فداكاری نیروهای وحدت گرا و همگرا در سراسر جهان اسلام، با تلاش های گسترده مجمع تقریب و نهادهای تقریب گرا در جهان اسلام به تدریج شاهد شكست حتمی و قطعی این توطئه‌ها هستیم.
وی ادامه داد: باید خدا را سپاس گفت كه ما امروز در شرایطی به سر می‌بریم كه جریان همگرا و جریان وحدت گرا در جمهوری اسلامی و همه نیروهای خلاق و همگام همراه در سراسر جهان اسلام در آستانه یك پیروزی حتمی و قطعی هستند.
دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب تاكید كرد: ما آغاز این پیروزی را در كنفرانس وحدت امسال به جشن خواهیم نشست و اعلام خواهیم كرد كه صفحه جدیدی در جهان اسلامی در حال باز شدن است، در این صفحه نو ما شاهد غلبه جریان وحدت گرا در جهان اسلام خواهیم بود.
آیت‌الله اراكی یادآور شد: ما در این صفحه جدیدی كه در جهان اسلام و در منطقه ما باز شده شاهد آن خواهیم بود كه صدای همگرایی بر هر صدایی غلبه خواهد كرد و این یكی از مهمترین برجستگی‌های این كنفرانس بزرگ خواهد بود.
وی درباره دیگر برجستگی های این كنفرانس گفت: ما در این كنفرانس اعلام می‌كنیم كه جهان اسلام با جمهوری اسلامی در یك جبهه اعلام همبستگی می كند.
دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به تلاش آمریكا، رژیم صهیونیستی و حاكمان آل سعود برای ایجاد اتحاد علیه جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت، اظهار داشت: آثار شكست این تلاش ها را شاهد هستیم.
آیت الله اراكی تصریح كرد: در این كنفرانس ما شاهد گردهمایی نمایندگان قریب به 100 كشور اسلامی هستیم كه این نمایندگان زبان گویای ملت هایشان هستند.
وی به حضور شخصیت های برجسته سیاسی، هنری و ادبی در این كنفرانس اشاره كرد و گفت: این حضور پیروزی عظیمی برای جمهوری اسلامی است و به منزله مشت محكمی بر دهان یاوه گویانی است كه اعلام می كنند جمهوری اسلامی منزوی است.
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: این كنفرانس ثابت می كند كه ایران نه تنها منزوی نیست، بلكه محور آزایخواهان جهان شده است و یك جریان جهانی، پویا و دشمن ستیزی را به راه انداخته است.
آیت الله اراكی تاكید كرد: شكل گیری این كنفرانس در این مقطع به منزله اعلام شكست برنامه آمریكا برای تحریم و محاصره جمهوری اسلامی و پیروزی برای جبهه مقاومت است.
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب به مبارزه جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی اشاره و خاطرنشان كرد: محور مقاومت مشت محكمی بر سر دولت ادعایی و غیرمشروع رژیم صهیونیستی كوبید كه نه تنها در جبهه نظامی شكست بزرگی بر این رژیم تحمیل كرد، بلكه در جبهه سیاسی نیز باعث ایجاد یك شكاف سیاسی گسترده و عمیق در این رژیم شد.
آیت الله اراكی ادامه داد: از همه گروه های مقاومت از حزب الله، جهاد اسلامی، حماس و دیگر جریانات نمایندگانی در این كنفرانس شركت می‌كنند.
وی همچنین گفت: همه ما در یك مسئله اتفاق نظر داریم و آن مقاومت است؛ نظام ما هیچ وقت دست از مقاومت بر نمی‌دارد. در مسئله CFT نیز بحث این نیست كه دست از مقاومت برداریم، موافقان این توافقنامه می‌گویند كه این معاهده باعث اخلال در ارتباط ایران با گروه‌های مقاومت نمی‌شود و هیچ یك از نهادها از جمله دولت و مجلس با مقاومت مخالفتی ندارند.
دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت وحدت امت اسلامی ، یادآور شد: روند وحدت گرایی امروز در جهان اسلام بهتر از گذشته است و امروزدشمنان برای تفرقه بین مسلمین فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌اند، اما جریانات وحدت‌گرای قوی شكل گرفته و ما شاهدیم كه گفتمان وحدت غالب شده و گفتمان تفرقه در حال نابودی است.
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره حضور اسماعیل هنیه در این كنفرانس گفت: ایشان اعلام آمادگی كرده اند و قرار هم بود كه حضور پیدا كنند اما بعید می دانیم كه مصر اجازه خروج به وی بدهد.
آیت الله اراكی درباره این كه آیا برنامه‌هایی در این كنفرانس برای دانشجویان دیده شده است، گفت: برای دانشجویان نیز اتحادیه جداگانه‌ای تشكیل دادیم و برنامه ویژه‌ای داریم.
دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال كه آیا در این كنفرانس برنامه ای برای حمایت از مردم افغانستان هم دارید، گفت: در كشور افغانستان نهادهای تقریب‌گرای خوبی شكل گرفته كه از این مجامع و شخصیت‌های تقریب‌گرا حمایت می‌كنیم، آقای كرزای و وزیر حج و اوقاف و دیگر شخصیت‌های تقریب‌گرای این كشور در این كنفرانس شركت می‌كنند.
آیت الله اراكی در این باره كه عربستان برنامه هایی برای حضور پیدا نكردن شخصیت های دعوت شده در این كنفرانس داشته است، گفت: سفارت‌خانه‌های عربستان با افرادی كه به این كنفرانس دعوت شدند تماس مستقیم می‌گیرد كه این افراد در این كنفرانس حضور نیابند و با برگزاری این كنفرانس مخالفت می‌كنند.
وی افزود: تلاش‌ها برای شكست این كنفرانس امسال اثر معكوس داشته است، ما هر سال، دو برابر حضور افراد را پیش بینی می‌كنیم. امسال برخلاف سال‌های قبل با هجوم حضور افراد مواجه شدیم، قریب به 350 میهمان از كشورهای مختلف اسلامی برای حضور در این كنفرانس اعلام آمادگی كرده اند.
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: یكی از برنامه‌های ویژه این كنفرانس به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب است كه در یك نشست ویژه دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران تبیین می‌شود. میهمانانی شامل روسای جمهوری سابق، نخست وزیران سابق كشورهای اسلامی دعوت شده اند و از كشور تركیه یك گروه به نمایندگی سازمان دیانت این كشور حضور خواهند داشت.
وی درباره حضور نمایندگان از سعودی در كنفرانس وحدت اسلامی گفت: بسیاری از این كشور‌ها و سیاست آنها با وحدت هماهنگ نیست، اما از عربستان هم مهمانانی دعوت كردیم ولی بسیاری از شخصیت‌ها نمی‌توانند حضور پیدا كنند.
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره موضع این كنفرانس در قبال سیاست‌های عربستان، گفت: من در مصاحبه با بعضی از رسانه‌های خارجی گفتم، تنها راه عربستان این است كه پرچم وحدت را بلند كند در حالی كه این كشور در سال‌های گذشته بوق اختلاف را در كشور‌های مختلف دمیده است، چنین كشوری نمی‌تواند رهبر جهان اسلام باشد، عربستان نه تنها لیاقت رهبری جهان اسلام را ندارد بلكه لیاقت مدیریت حرمین را نیز ندارد.
سیام**9314**1053**1535
۰ نفر