۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 83099401
T T
۰ نفر

بررسي رسانه ها

سكه و دلار در سراشيبي كاهش قيمت

۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 83099401
سكه و دلار در سراشيبي كاهش قيمت

تهران-ايرنا- رسانه هاي داخلي با اشاره به كاهش قيمت در بازار ارز و سكه پس از اعمال تحريم هاي مجدد آمريكا عليه كشورمان، به موضوع بررسي دلايل اين روند نزولي در قيمت ها پرداخته است.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ بررسي امروز چهارشنبه 23 آبان ماه، نشان مي دهد كه برخي از رسانه هاي داخلي اقدامات موفق بانك مركزي و وزارت اقتصاد همزمان با آغاز موج تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا عليه ايران، در كاهش نرخ ارز و سكه را موثر دانسته اند. به گزارش اين رسانه ها، بانك مركزي با خريد و فروش هم زمان و ذخاير اسكناسي خوبي كه براي خود ايجاد كرده است، توانسته در بازار ارز و طلا ثبات ايجاد كند و معامله كنندگان كاغذي را از بازار بيرون كند. ادامه تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش، نيز از ديگر اقدامات مثبت در روند سير نزولي بازار ارز و سكه عنوان شده است.
برخي نيزكاهش قيمت دلار در بازار آزاد و كاهش قيمت جهاني طلا را به عنوان علت كاهش اين قيمت ها عنوان كرده اند. عدم ثبات قيمت ارز؛ مقطعي بودن كاهش فعلي دلار و بازگشت به روند افزايشي در روزهاي آتي ديگر محورهاي مورد بررسي در رسانه هاي داخلي است. به گزارش رسانه هاي داخلي اين كاهش قيمت ها در رسانه هاي خارجي نيز بازتاب داشته است.
** آرام بودن بازارسكه و ارز و دلايل اين آرامي ها
در بخشي از گزارش روزنامه صبح نو با عنوان'130 نفر از دلالان ارز بازداشت شدند' مي خوانيم: در يك هفته اخير به دليل اقدامات مناسب بانك مركزي، همزمان با آغاز موج تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا عليه ايران، نرخ ارز با كاهش روبه‌رو بوده است، طلا و سكه نيز در يك هفته اخير 9درصد كاهش قيمت را تجربه كردند....نگاهي به بازار طلا و ارز نشان مي‌دهد كه چقدر بانك مركزي و وزارت اقتصاد در كنترل شرايط بحراني موفق بوده‌اند، اقدامات بانك مركزي كه نرخ ارز را پنج درصد كاهش داده بود، سبب شد تا بازار ارز و سكه دچار تكانه شديد نشوند و بازار آرام بماند.
صبح نو، در بخش ديگري از اين گزارش اقدامات مؤثر دستگاه قضا در دستگيري 130 نفر از دلالان ارز، را در آرامش بازار، موثر دانسته است.
همچنين تارنماي فرارو با انتشار خبر مذكور نوشت: برخي معامله‌گران باور داشتند نزول بهاي اونس در بازار‌هاي جهاني نيز در شدت گرفتن كاهش بهاي سكه موثر بوده است.

تارنماي نامه نيوز، هم با طرح سوال 'چرا قيمت دلار و سكه طي روزهاي اخير نزولي شد؟' عنوان كرد: كارشناسان معتقدند، در چند هفته اخير مديريت صحيح اقتصادي، قضايي و امنيتي، موجب ثبات و سير نزولي بازار ارز و سكه شده است.
ابراهيم محمد ولي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر گفت: در چند هفته اخير مديريت صحيح در اقتصاد منجر به كاهش قيمت ارز و طلا شد....بني طبا، كارشناس اقتصادي هم گفت: مهمترين علت كاهش قيمت ارز و سكه در چند هفته گذشته مديريت بانك مركزي در تنظيم بازار بود.
بني طبا افزود: حدود يك ماه است كه بانك مركزي تصميم گرفته اين بازار را كنترل كند و در اين راه موفق بوده است. در اين مداخله بانك مركزي با خريد و فروش همزمان و ذخاير اسكناسي خوبي كه براي خود ايجاد كرده است، توانسته در بازار ارز و طلا ثبات ايجاد كند و معامله كنندگان كاغذي را از بازار بيرون كند.
خبرگزاري تسنيم و تارنماي مشرق نيوز هم گزارش فوق را منتشر كرده است.

روزنامه جوان تيتر نخست خود را به اين موضوع اختصاص داد و عنوان 'خريد و فروش ارز و سكه ديگر سود ندارد' را برگزيد.
اين روزنامه مي نويسد:با گذشت 13 آبان و آغاز موج دوم تحريم‌هاي امريكا، بازار ارز و سكه نه تنها دچار نوسان نشد، بلكه طي دو روز گذشته با كاهش محسوسي نيز روبه‌رو شد.
به گزارش «جوان»، براساس گزارش‌هاي ميداني روز گذشته روند كاهش قيمت ارز كه از دو روز گذشته آغاز شده، همچنان ادامه يافت و حتي برخي از صرافان نيز پيش‌بيني ورود دلار به كانال 12 هزار تومان را داشتند.
برخي كارشناسان ارزي، سه دليل را در كاهش حضور واسطه‌گران خرد بازار مطرح كردند؛ اولين دليل از نظر آن‌ها كاهش حضور تقاضا و به‌خصوص خروج تقاضاي افراد عادي از بازار بود. دومين دليلي كه از نظر فعالان در كاهش فعاليت معامله‌گران خرد تأثير داشته است، برخورد‌هاي پليس با دلالان و صرافان غير‌مجاز طي چند وقت اخير است.دليل سومي كه برخي فعالان آن را در كاهش تعداد واسطه‌گران مؤثر دانستند، ايجاد معافيت نفتي براي هشت كشور و همچنين لغو تحريم تعدادي از بانك‌هاي ايراني در اين خصوص بود. اتفاقي كه گفته مي‌شود تأثير رواني بر بازار ارز گذاشته است.

'سكه و دلا‌ر در مسير نزولي' عنوان گزارشي است كه در روزنامه دنياي اقتصاد منتشر شده است. به گزارش اين روزنامه، برخي معامله‌گران باور داشتند نزول بهاي اونس در بازارهاي جهاني نيز در شدت گرفتن كاهش بهاي سكه موثر بوده است.....همچنين ادامه تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش يكي ديگر از عواملي است كه از نظر فعالان در نزول قيمت سكه اثرگذار شده است. برخي از معامله‌گران باور داشتند، ارزش بازاري سكه هفته گذشته كمي از ارزش ذاتي فاصله گرفت و همين موضوع موجب شده بود كه پس از فعال شدن سيگنال‌هاي كاهشي، قيمت اين فلز گرانبها افتي بيش از انتظار معامله‌گران را در هفته جاري تجربه كند.

خبرگزاري تسنيم زير عنوان '2 علت اصلي كاهش قيمت طلا و سكه' به گفت و گو 'كشتي آراي' رييس كميسيون تخصصي طلا و جواهر، پرداخت و نوشت: 'كشتي آراي' علت اصلي كاهش قيمت طلا و سكه در روزهاي اخير و امروز را كاهش قيمت دلار در بازار آزاد و كاهش قيمت جهاني طلا برشمرد و گفت: بازار طلا و سكه روزهاي آرامي را سپري مي كند.

تارنماي جهان نيوز هم در گزارشي خبر از 'كاهش قيمت سكه و ارز/سكه 4 ميليون و 320 هزار تومان' و آورده است: قيمت سكه و ارز به همراه نرخ جهاني اونس طلا درمعاملات امروز بازار تهران با كاهش روبرو شد.
خبرگزاري ايلنا نيز در مطلبي به گزارش بانك مركزي پرداخت و نوشت: دلار ثابت ماند، يورو و پوند افزايش يافتند.

** عدم ثبات قيمت ارز
تيتر نخست روزنامه همدلي به گزارشي با عنوان 'آرامش بعد از طوفان قيمت‌ها' اختصاص داده شده است.
در بخشي از اين گزارش آمده است: هر چند حال و هواي اين روزهاي بازار ديگر شبيه به چند ماه گذشته نيست و از هيجانات ارزهاي بين‌المللي و حتي سكه‌ها خبري نيست، اما به باور بسياري از كارشناسان اقتصادي، به دليل ساختار نامناسب اقتصادي در ايران و ركود توليد، نمي‌توان اميدوار بود تا قيمت كالاهاي اساسي همچنان رو به پايين باشد....بنظر مي‌رسد كه اگر اقتصاد كنترل نشود و كارخانه‌ها و توليد رونق نگيرد، حتما باز هم شاهد افزايش قيمت ارزهاي بين‌المللي و بسياري از كالاهاي اساسي خواهيم بود.

همچنين روزنامه دنياي اقتصاد در مطلبي آورده است: گروهي از فعالان باور دارند، كاهش فعلي دلار مقطعي خواهد بود و در روزهاي آتي قيمت به جاده افزايشي بازخواهد گشت. اين عده بيشتر بر اثرات تحريم‌ها بر درآمدهاي ارزي تاكيد مي‌كنند و ازسوي ديگر باور دارند، سيگنالي از گشايش‌هاي سياسي به بازار مخابره نشده است كه جهت انتظارات را به صورت بنيادي تحت تاثير قرار دهد. به باور اين دسته، بازارساز قصد دارد با كاهشي كردن قيمت‌ها و نوسان محدود از يكسو افراد عادي را از بازار دور نگه دارد و از سوي ديگر، آنها را تشويق كند كه ارزهاي دپو شده خود را در بازار عرضه كنند... بسياري از معامله‌گران باور دارند شرايط بازار ارز و پيش‌بيني آينده قيمت‌هاي آن بسيار پيچيده شده است. همين پيچيدگي موجب مي‌شود كه سطح احتياط در بازار بيش از گذشته بالا برود.

**بازتاب خارجي بي تاثيري تحريم بر قيمت ارز و سكه
روزنامه خراسان تيتر نخست خود را به گزارشي با عنوان 'روند نزولي ارز و طلا يك هفته پس از تحريم ها' اختصاص داد و نوشت: با گذشت يك هفته از آغاز دور دوم تحريم هاي آمريكا، بازار ارز و طلا روزهاي آرامي را طي مي كند و گزارش ها از تداوم كاهش نرخ در اين بازارها حكايت دارد. در همين حال شبكه تلويزيوني فرانس 24 در گزارشي اعلام كرد با وجود بازگشت تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران كه از سيزدهم آبان آغاز شده است، بازارهاي ارز و طلا در اين كشور هفته آرامي را همراه با روند نزولي قيمت ها پشت سرگذاشتند.يورونيوز نيز اين موضوع را مورد توجه قرار داده و در گزارشي تاكيد كرده است :«يك هفته پس از تحريم‌ها؛ دلار و سكه ارزان شد.» به نظر مي رسد بازار ارز در روزهاي گذشته كمترين تاثير را از خبرهاي سياسي گرفته و روند نزولي خود را ادامه مي دهد. اين موضوع را كشتي آراي رئيس كميسيون تخصصي طلا و جواهر ايران نيز تاييد كرد.
** گروه نشريات خبري
پژوهشم**3211**1732

سرخط اخبار پژوهش