۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 83097620
T T
۰ نفر

چراغ سبز آمريكا به جنايات جنگي يمن

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 83097620
چراغ سبز آمريكا به جنايات جنگي يمن

تهران- ايرنا- مسئولان سياسي و نظامي آمريكا تقريباً به طور همزمان خواستار پايان دادن به جنگ در يمن شده‌اند. در برخورد اول چنين به نظر مي‌رسد كه دولتمردان واشنگتن از كشتار وحشيانه و جنايات جنگي ائتلاف سعودي در يمن به تنگ آمده و خواستار آتش بس و توقف جنگ و خونريزي در يمن هستند لكن توضيحات تكميلي جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريكا در همين زمينه، به كلي متفاوت است و پرده از روي افكار و انديشه‌هاي رايج درون كاخ سفيد بر مي‌دارد.

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله امروز روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: بولتون تصريح مي‌كند كه واشنگتن به حمايت از ائتلاف سعودي ادامه خواهد داد و آنرا اقدامي در جهت امنيت ملي آمريكا ارزيابي مي‌كند. همين اظهارات جان بولتون بيانگر آن است كه مواضع ترامپ و دو وزير كابينه‌اش درباره جنگ يمن، اظهاراتي براي مصرف تبليغاتي است كه بتواند بر روي مقاصد و تصميمات كاخ سفيد سرپوش بگذارد.

آمريكاي ترامپ در عين اظهار علاقه براي پايان جنگ در يمن، به ائتلاف سعودي چراغ سبز نشان داده تا به هر قيمت ممكن، جنگ را به نفع خود يكسره كند ولي براي تحقق اين هدف، زمان محدودي را در اختيار دارد. دقيقاً به طور همزمان، مذاكرات صلح يمن باز هم به تعويق انداخته مي‌شود تا فرصت‌هاي طلائي براي ائتلاف سعودي جهت آزمون آخرين شانس خود در يمن پديدار شود.

اينكه شاهد تشديد عمليات نظامي و گسترش ابعاد جنايات جنگي ائتلاف سعودي و مزدوران چند مليتي در ساحل غربي بندر الحديده هستيم، بايد بازخورد همين چراغ سبز آمريكا به ائتلاف سعودي ارزيابي شود. علاوه بر اين، موضوع شكست سنگين مزدوران چند مليتي متشكل از نظاميان آمريكائي، انگليسي، فرانسوي و اسرائيلي بر سرنوشت جنگ در يمن تاثيرگذار است و مشخصاً چراغ سبز ترامپ را بايد پاسخي انتقام جويانه تلقي نمود كه نشانگر تصميمات و اقدامات ضدانساني بيشتر عليه ارتش و نيروهاي مقاومت يمن است.

با اين حال، حتي همين عمليات انتقام جويانه هم با شكست خفت باري مواجه شده و حداقل يكهزار تن از نظاميان ائتلاف سعودي و مزدوران چند مليتي در روزهاي اخير در جريان ضد حمله‌هاي سنگين ارتش و نيروهاي مقاومت يمن در بندر الحديده و حومه آن به هلاكت رسيده‌اند ولي ظاهراً قرار بر اين است كه چشمها و گوشها نسبت به حوادث يمن و به ويژه جنايات جنگي ائتلاف سعودي بسته شوند تا بلكه آنها بتوانند به هر قيمت ممكن، كار جنگ يمن را به سود خود يكسره كنند.

تدارك عمليات جنگي به گونه‌اي فراهم شده كه بيشترين فشارها متوجه غيرنظاميان شود تا بلكه باعث شورش مردم عليه ارتش و نيروهاي مقاومت يمن گردد و بر موضع آنها در مذاكرات آينده تاثير دلخواه دشمنان را داشته باشد. لكن همين محاسبات ابلهانه ترامپ و دستيارانش هم با نتايج معكوسي مواجه شده و برگزاري تجمعات عظيم ميليوني مردم مظلوم يمن و حمايت از ارتش و نيروهاي مقاومت يمن، خشم ترامپ و ائتلاف سعودي را برانگيخته است.

اينكه در آستانه هرگونه مذاكراتي، بيشترين فشار نظامي ممكن وارد شود و هرگونه جنايت جنگي، مجاز تلقي گردد، سياست هميشگي آمريكا بوده و جنگ يمن هم از اين قاعده مستثني نيست. تصادفي نيست كه رهبران مقاومت يمن به صراحت از جنگ 4 ساله كنوني به عنوان جنگ آمريكا عليه مردم مظلوم يمن ياد مي‌كنند و خاطرنشان مي‌سازند كه ائتلاف سعودي بدون حمايت و پشتيباني آمريكا حتي يك هفته هم دوام نمي‌آورد كه به جنايات بيشتري متوسل شود.

صرفنظر از اين مسائل، حاميان ائتلاف سعودي اميدوارند حتي در جريان مذاكرات صلح نيز دست بالا را داشته باشند و اهدافي را در نظر بگيرند كه از طريق جنگ و جنايات جنگي هم نتوانسته‌اند محقق سازند. آنها تلاش مي‌كنند در مذاكرات صلح نيز خواسته‌هائي را مطرح كنند كه هرگز در طول جنگ 4 ساله به آن حتي نزديك هم نشده‌اند. خلع سلاح مقاومت و بازگشت رئيس‌جمهور فراري و فاسد به قدرت و نقش آفريني ائتلاف سعودي در آينده يمن، در صدر فهرست خواسته‌هاي نامشروع اين طيف شرور قرار گرفته كه مرتباً خواسته‌هاي بيشتري را نيز بر آن مي‌افزايند.

طبعاً در جبهه دشمنان شرور مردم مظلوم يمن هم كساني هستند كه مي‌دانند چنين خواسته‌هاي نامربوطي هرگز عملي نخواهد شد ولي چراغ سبز حاميان ائتلاف سعودي براي جنايات جنگي بيشتر با اين اميد مطرح شده تا بلكه با چنين فجايعي، اراده ملت و ارتش يمن درهم شكسته شود.
البته جنايتكاران جنگي و حاميان آنها در جنگ يمن اين آرزو را به گور خواهند برد ولي فعلاً در بندر حديده سرگرم جنايات بيشترند.

*منبع: روزنامه جمهوري اسلامي، 1397.8.22
**گروه اطلاع رساني***9131
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش