۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۰۴
کد خبر: 83097045
T T
۰ نفر

هفت كشور خارجی در همایش جاده ابریشم شركت می كنند

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۰۴
کد خبر: 83097045
هفت كشور خارجی در همایش جاده ابریشم شركت می كنند

تبریز- ایرنا- سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی كشور با اشاره به برگزاری سومین كنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت مسیر جاده ابریشم در تبریز، گفت: صاحب نظران و استادان این حوزه از هفت كشور جهان در این كنفرانس شركت می كنند.

بهروز عمرانی روز دوشنبه در نست خبری با اصحاب رسانه، مدت برگزاری این كنفرانس را سه روزه اعلام و اضافه كرد: به دلیل اهمیت و جایگاه تبریز و آذربایجان شرقی این كنفرانس دوسالانه پس از 2 دور برگزاری در چین، به مناسبت رویداد بین المللی تبریز 2018 به تبریز واگذار شده و محل برگزاری آن كاروانسرای تاریخی یام در 50 كیلومتری این شهر تعیین شده است.
وی افزود: در این كنفرانس كه طی روزهای 22 تا 25 آبان برگزار می شود، تعداد 21 عنوان مقاله از كشورهای چین، ازبكستان، ایتالیا، ایران، روسیه، اتریش، آلمان و تركیه ارایه می شود و علاوه بر آن 19 مقاله نیز در قالب سخنرانی از سوی استادان و صاحب نظران حوزه كاوشگری و باستان شناسی ایران ارایه خواهد شد.
عمرانی، مجموع مقالات ارسالی به دبیرخانه این همایش را افزون بر 130 عنوان اعلام كرد.
وی با بیان اینكه روز پایانی این كنفرانس با برگزاری نشست تخصصی استادان حوزه باستان شناسی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و میهمانان كنفرانس، پیرامون مجموعه تاریخی ربع رشیدی همراه خواهد بود، ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه موجود بین اداره كل میراث فرهنگی استان و دانشگاه هنر اسلامی تبریز كه در راستای اجرای عملیات كاوش و حفاظت در مجموعه تاریخی 'ربع رشیدی' منعقد شده است، ضمن بازدید از مجموعه ربع رشیدی، استادان باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به ارائه و معرفی توانایی های علمی این دانشگاه خواهند پرداخت.
عمرانی با تاكید بر جایگاه رفیع 'ربع رشیدی' به عنوان مركز علمی و پژوهشی بین المللی 750 ساله ایران، اظهار داشت: با توجه به اینكه ربع رشیدی مركز مهم علمی و پژوهشی بین المللی 750 ساله ایران محسوب می شود كه در دوران مذكور پذیرای استادان پزشكی و دیگر رشته‌ها از كشورهای بسیاری در تبریز بوده است، باید این جایگاه احیا و به صورت شایسته ای بار دیگر در سطح بین المللی معرفی شود.
وی نسبت به برگزاری سومین كنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در تبریز در راستای به ‌نمایش گذاشتن تلاش‌های پژوهشی و حفاظتی انجام شده ابراز امیدواری كرد و جلب شمار بیشتری از محققان برای شناخت و معرفی راه ابریشم و حفاظت از نشانه‌های آن را امری ضروری دانست.
عمرانی با تاكید بر اینكه ظرفیت های بزرگ شهر تاریخی تبریز مهم ترین شناسه برای انتخاب این شهر برای برگزاری این كنفرانس بزرگ است، افزود: جایگاه تبریز با توجه به ظرفیت های غنی تاریخی و فرهنگی باید پیوسته در عرصه بین المللی با فرصتی همچون تبریز 2018 آغاز و در سالیان آتی نیز بیش از پیش برای گردشگران معرفی شود.
وی ، اقدام برای حفاظت از تاسیسات واقع در جاده ابریشم و انجام كاوش های باستان شناسی را محورهای اصلی برگزاری سومین كنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت مسیر ابریشم در تبریز اعلام كرد.
عمرانی، رونمایی و معرفی از كتاب تبریز 2018 به زبان انگلیسی و توزیع همزمان آن در 14 كشور اسلامی را از برنامه های جنبی كنفرانس فوق بیان كرد.
به گزارش ایرنا، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری، گفت: ایران و آذربایجان در مسیر جاده ابریشم از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری كه به سبب قرارگیری تبریز و بازار تاریخی این شهر در امتداد جاده ابریشم، این بازار بزرگ سرپوشیده به ثبت جهانی رسید و در تبادل فرهنگی و اقتصادی جهان نقش مهمی را ایفا كرد.
مرتضی آبدار به محل برگزاری این كنفرانس در كاروانسرای تاریخی یام نیز اشاره كرد و ادامه داد: با توجه به اینكه محل برگزاری این كنفرانس باید در امتداد مسیر جاده ابریشم قرار می گرفت از این رو كاروانسرای یام كه خط اتصالی ما بین سایر كاروانسراهای مسیر جاده ابریشم است، انتخاب شد.
وی اظهار داشت: این كنفرانس محملی برای تبادل دانسته‌ها و ایده‌های اندیشمندان و پژوهشگران است تا علاوه بر اشاعه نتایج پژوهش‌ها، بسترهای لازم برای ایجاد همكاری‌های بین‌المللی در ایران بخصوص شهر تبریز مهیا شود.
تبریز به عنوان یكی از مهم ترین شهرهای تجارتی جاده ابریشم قدیم، در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی انتخاب و به همین مناسبت، برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی مهمی در آن در عرصه های مختلف تدارك دیده شده است.
3038/518
۰ نفر