۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۸
کد خبر: 83096164
T T
۰ نفر

مردم ایران هدف تحریم هستند

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۸
کد خبر: 83096164
مردم ایران هدف تحریم هستند

تهران-ایرنا- چهره تحریم های آمریكا علیه ایران به قدری غیرانسانی است كه مدعیان حقوق بشر برای زیباسازی صوری آن هم شده دست به دامان دوگانه سازی های مردم و حاكمیت شده اند تا با تكیه بر مغلطه های رسانه ای، نظام و مردم ایران را دو جزء مجزا نشان دهند، برای اولی اشك ترحم بریزند و برای دیگری دندان تیز نشان دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا هشت می 2018 برابر با 18 اردیبهشت 97 پس از ماه ها تهدید به خروج، سرانجام از توافق هسته ای با ایران خارج شد. با این بد عهدی دولت جمهوری خواه آمریكا، بار دیگر بحث تحریم های آمریكا علیه ایران به صدر خبرهای رسانه ها بازگشت. دور نخست این تحریم ها مرداد ماه آغاز و دور نهایی آن، از دوشنبه چهاردهم آبان ماه عملی شد تا تاجر كاخ سفید بار دیگر مهر تاییدی بر زیاده خواهی تاریخی آمریكا زند.
در این دور از تحریم ها، شركت های ایرانی و اشخاص حقیقی و نهادهای حقوقی، بنادر و كشتیرانی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران تحریم شدند. در بحبوحه اعلام خبرهای تحریم ایران از سوی آمریكا، رفتارها و سخنان عجیب برخی مقامات آمریكایی سوژه رسانه های خبری و محافل سیاسی بود. تحریم حكومت ایران و نه مردم ایران، قراردادن اسامی شركت ها و موسسات مالی كه مدت هاست از گردونه اقتصاد ایران خارج شده اند و دروغ پردازی درباره تحریم نشدن دارو و مواد غذایی نمونه ای از این رفتارهای عجیب است كه واكنش های بسیاری هم در پی داشته است.
**سفسطه جدایی مردم از حكومت
روز 13 آبان و همزمان با آغاز تحریم ها، مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا در توییتی عجیب مدعی شد، تحریم های مورد نظر آمریكا؛ مردم ایران را هدف قرار نمی دهد و هدف آن تنها حكومت ایران است. پیش از این نیز برخی مقامات كاخ سفید دلیل آغاز تحریم ها علیه ایران را، فشار بر حكومت كشور اعلام كردند. اما در پس این سفسطه مقامات آمریكایی كه مورد توجه برخی خارج نشینان فارسی زبان هم قرار گرفت، هدف مضحكی نهفته است كه ایالات متحده آمریكا همچنان پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی مردم ایران در پی آن است و این هدف چیزی نیست جز ایجاد جدایی میان مردم و حاكمیت.
گرچه هزاران بار در این آزمون به خطا رفته و شكست خورده است اما هر بار به شیوه ای تلاش می كند تا مردم و نظام جمهوری اسلامی را جدا از هم معرفی و خود را منجی اولی و دشمن دومی اعلام كند.
جنگ تبلیغاتی و رسانه ای وسیعی كه این روزها از سوی رسانه های خارجی (به ویژه فارسی زبان خارج از كشور) پیگیری می شود بیش از هر موضوع دیگری بر ایجاد شكاف میان دولت و ملت ایران تكیه و تاكید دارد. اما میان بازی های رسانه ای به پشتوانه ریال سعودی و دلار آمریكایی، كیست كه نداند بزرگترین آسیب را از تحریم های غیر انسانی ترامپ؛ مردم ایران خواهند دید و كیست كه نداند موسسات تحریمی آمریكا همان موسساتی هستند كه مردم ایران نیازهای خود را از طریق آن ها تامین می كنند.
میان هیاهوی تلویزیون های متعدد فارسی زبان خارج نشین، كیست كه نداند مردم ایران با تمام ناملایمات و كاستی ها، همچنان به نظام و مسوولان خود امیدوار هستند. با وجود نابسامانی های اقتصادی جامعه ایران هنوز به آرمان های چهل سال گذشته خود پایبند هستند و می توان با قاطعیت گفت همین امید مردم به نظام جمهوری اسلامی است كه معادلات آمریكا و متحدان منطقه ای او را درباره ایران برهم ریخته تا هربار با شیوه ای عجیب تر به این امید یورش برند.
گرچه در دشمنی آمریكا با مردم ایران شكی نیست اما این گزاره هم نفی كننده مسوولیت، مسوولان برای بهبود شرایط جامعه نیست، چه بسا چالش هایی در كشور وجود دارد كه نه منشا آن ها خارجی كه ریشه در برخی ناكارآمدی های داخلی دارد.

**دروغ پردازی های گاهی مضحك و گاهی تلخ
بررسی فهرست تحریم های آمریكا در دور تازه آن ها نشان می دهد كه سازمان های متولی تحریم، تنها چیزی كه از جامعه ایران و اقتصاد آن می دانند تهدید و تحدید آن هاست وگرنه برای فهرست بندی شركت های ایرانی در صف تحریم باید نیم نگاهی به برخی از اسامی انداخته و شركت ها و موسسات مالی تعطیل را از این فهرست حذف می كردند. این همان دروغ پردازی مضحك آمریكا در فهرست نویسی تحریمی است.
از دیگر سو كاخ سفید درحالی مدعی رفع تحریم از دارو و غذای وارداتی ایران است كه باز هم نشانه هایی از بی اطلاعی وزارت خانه های آمریكایی از سیستم توزیع دارو و سیستم بهداشتی ایران دارند. بر فرض تقریبا محال، حتی اگر قبول كنیم كه آمریكا در تحریم نكردن دارو و غذای برای ایران، صادق و مُصر است (هرچند تجربه هایی چون لیبی و عراق خلاف آن را نشان می دهد) باز هم می توان اثرات پنهان این تحریم ها را در نظام بهداشتی ایران مشاهده كرد.
تحریم تجهیزات پزشكی، تجهیزات ساخت و تولید دارو و حتی پیشگیری از انتقال دانش مورد نیاز به داخل مرزهای ایران، تحریم خاموشی است كه برخلاف ادعای وزیر امور خارجه آمریكا، بیش از پیش گریبان بیماران ایرانی را خواهد گرفت و مرگ های خاموشی را رقم خواهد زد. واكاوی مجموعه این سخنان و عملكرد نشان می دهد كه مشقت ها و دشواری های تحریم از سوی كسانی بر كشور تحمیل می شود كه كمترین شناختی از اقتصاد، جامعه و سیاست ایران ندارند.

**القای حس شكست، هدف نهایی تحریم های آمریكا
پروژه ناامید سازی مردم ایران به قدری برای آمریكا و هم پیمانان خارجی او حائز اهمیت است كه برای عملی ساختن آن از مقامات آمریكا تا رسانه های فارسی زبان خارجی در تكاپو هستند. . آنچه ماهیت تحریم های آمریكا در پی آن است، ناامیدسازی ملتی از آرمان هایی است كه چهاردهه پیش برای دستیابی به آن ها انقلاب كردند. استراتژیست های آمریكایی در پس تحریم های اقتصادی، امنیت روانی جامعه ایران را نشانه رفته اند و تحریم تنها لایه ظاهری جنگ آمریكا علیه ایران است.
بازوی اصلی این جنگ روانی كه با اتكا به دروغ و سفسطه در پی ایجاد شكاف میان مردم و حاكمیت هستند، رسانه است. رسانه ای كه وزارت خارجه آمریكا هفته پیش از اختصاص 40 میلیارد دلار بودجه برای تقویت آن خبر داد.
بوق و كرنای خبری این رسانه ها در توضیح و تبیین خط به خط تحریم ها علیه ایران در حالی است كه ایران چهاردهه است با شدیدترین این تحریم ها بین سال های 90 تا 92 دست و پنجه نرم كرده و گرچه در این مبارزه ناتمام و نابرابر بسیار آسیب دیده است اما همچنان به عنوان یك سرزمین در نظام جغرافیایی جهان حضور دارد. سال ها مبارزه با درد تحریم شاید فرصت های بزرگ شكوفایی را از اقتصاد ایران گرفته اما این دردی است كه اگر متحد و متعهد به درمان آن در داخل باشیم نه تنها نمی كشد بلكه قوی تر می كند.

‌سیام**9402**1553
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست