۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۲
کد خبر: 83094156
T T
۰ نفر
كشت گیاهان دارویی استانها قطب بندی شد

بیرجند - ایرنا - مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی از قطب بندی كشت گیاهان دارویی در كشور خبر داد و گفت: برای هر یك از استان ها محصولات خاصی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا ،حسین زینلی روز شنبه در حاشیه بازدید وزیر جهاد كشاورزی از كارخانه تروند زعفران قاینات در جمع خبرنگاران افزود: برای استان خراسان جنوبی محصول عناب، زرشك، زیره سیاه و سبز ، آنغوزه و زعفران ملاك اصلی ما در این قطب بندی است.
وی با بیان اینكه اعتقاد ما بر این است گیاهانی را در كشور گسترش دهیم كه مبنای آن كم آب بر باشد اظهار داشت: بسیاری از گیاهان كم آب بر در استان های خراسان به ویژه خراسان جنوبی رشد و توسعه می یابد.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی گفت: برای گیاهان مهمی از جمله زعفران، زیره سیاه، زیره سبز، آنغوزه، عناب و سنجد كه از نظر اقتصادی دارای مزیت بوده و ارزش افزوده زیادی دارند برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: تلاش داریم برای تجارت بین الملل این محصولات كار كنیم و دولت در صدد است برای حمایت كشاورزان، زنجیره ارزش گیاهان دارویی را كامل كند تا از این طریق ارزش افزوده برای كشاورزان ایجاد شود كه در این زمینه نیز وزارتخانه حمایت هایی ویژه ای را امسال در برنامه دارد.
زینلی افزود: یكی از حمایت های ویژه محصولاتی مانند زیره سیاه است كه در هر هكتار 150 میلیون تومان عاید كشاورزان می شود.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: این وزارت حمایت های ویژه ای را در پیش گرفته كه از جمله حمایت تسهیلات یارانه نهال است كه به برخی از گیاهان كم آب بر و در حال انقراض با ارزش افزوده بالا مانند زیره سیاه اختصاص می یابد.
وی با بیان اینكه همچنین كشاورزان می توانند از تسهیلات یارانه ای 6 درصد در بخش تولید گیاهان دارویی بهره مند شوند گفت: هر كشاورزی كه بتواند وثیقه بانكی را تامین كند می تواند از تسهیلات بدون محدودیت در زمینه داشت، كاشت و برداشت گیاهان دارویی بهره مند شود.
زینلی یادآور شد: در زمینه كسب و كارهای كوچك نیز برنامه های گسترده و تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود در حالیكه در گذشته تنها كارخانه ها می توانستند از تسهیلات استفاده كنند.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی از راه اندازی پنجره خدمت در جهاد كشاورزی خبر داد و افزود: از این طریق برنامه داریم مشكلاتی كه برای ارگان ها، بهداشت و صنعت و معدن وجود دارد را سریعتر حل و فصل كنیم تا مسیر برای اخذ مجوز آسان تر شود.
وی بیان كرد: اكنون در هر استان مجری استانی و ستاد گیاهان دارویی فعال است تا برای استان خود را برند تعریف كنند و مشكلات پیش رو را برای رصد و پیگیری به ما ارجاع دهند.
زینلی یادآور شد: در گذشته به گیاهان دارویی در حد كارخانه مجوز فعالیت داده می شد اما اكنون با همكاری وزارت بهداشت واحدهای 100 تا 200 متری نیز می توانند مجوز دریافت كنند.
وزیر جهاد كشاورزی ظهر روز گذشته (جمعه) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش كشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارتخانه مورد استقبال معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.
وی پس از ورود به بیرجند از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بازدید كرد كه یك هكتار سطح زیركشت گل رز به روش هیدروپونیك دارد و در این گلخانه، گل رز هلندی در 15 رقم و 10 رنگ كشت می شود.
حجتی همچنین ضمن بازدید از مجتمع كشت و صنعت سربیشه به منظور افتتاح آبیاری زیرسطحی 72 هكتاری اسماعیل آباد به شهرستان نهبندان سفر كرد.
بازدید از مزرعه خارشتر شركت پیوند خاوران به عنوان نخستین مزرعه الگویی در سطح كشور در شهرستان قاینات، بازدید از كارخانه تروند زعفران، افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار شركت سهامی زراعی اسلام آباد قاین و بازدید از شركت سهامی زراعی خضری از جمله برنامه های وزیر جهاد كشاورزی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی است.
محمود حجتی همچنین امروز ( شنبه) با سفر به شهرستان های فردوس و بشرویه به ترتیب از پروژه های پرورش بز سانن و پروژه های آبخیزداری صندوق توسعه ملی بازدید می كند.
افتتاح همزمان پروژه تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 800 هكتار و بازدید از كارخانه سبزی خشك كنی و تولید عرق های اكسیر طبس از برنامه های آخرین روز سفر وزیر جهاد كشاورزی به استان خراسان جنوبی خواهد بود.
خراسان جنوبی 149 هزار و 130 هكتار اراضی زراعی و باغی زیر كشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و كویری می توان به زرشك، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره كرد.
7557 * 6054
۰ نفر